به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۲ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۱۷۷۵۹۹

فرجام بد برجام

فرجام بد برجام
گروه سیاسی: اعلام تصمیم جمهوری اسلامی مبنی بر کاهش تعهدات برجامی خود در روزهای اخیر با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است. برخی بر این اعتقادند که دو اقدام اعلام شده از سوی روحانی برای گام نخست کاهش تعهدات برجامی ایران با نوعی اجبار ناشی از تحریم‌های آمریکا همراه بوده است، زیرا بنا بر تحریم‌های تازه ایالات متحده، دیگر کشوری اجازه همکاری هسته‌ای با ایران از جمله در موضوع خرید آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را نخواهد داشت.

گروهی دیگر اما در تحلیل‌های خود بر این نکته تاکید دارند که این اقدام ایران گام نخستی است که نتیجه محتوم آن افزایش تنش‌ها و در نتیجه فروپاشی برجام خواهد بود. با نگاهی به بیانیه اتحادیه اروپا و سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا در واکنش به تغییر رویکرد ایران در قبال برجام شاهد آن هستیم که طرف اروپایی نیز با رد ضرب‌الاجل شصت روزه و تاکید بر اجرای کامل توافق هسته‌ای نشانه‌ای روشن از افزایش تنش‌ها و کاهش احتمال احیای برجام را  بروز داده است‌.

حتی در موضع‌گیری‌های دو کشور روسیه و چین نیز که از نظر دولت ایران دوست و همراه جمهوری اسلامی تلقی می‌شوند نشانه‌هایی قابل تشخیص وجود دارد که نسبت به فروپاشی کامل برجام ابراز نگرانی کرده‌اند. پرسش اساسی که می‌باید پیش از ورود به این مسئله به آن اندیشید این است که هدف از دست یافتن به برجام چه بوده است؟

واقعیت آن است که اگر هدف برجام را به توافقی برای حذف موانع اقتصادی تقلیل دهیم آنگاه می‌توان به این نتیجه رسید که گزینه صحیح در واکنش به تحریم آمریکا آن بود که یا پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ مذاکراتی جامع با او را آغاز می‌کردیم و یا پس از خروج آمریکا از برجام ما نیز آن را کنار گذاشته و به سبک کره شمالی در سال‌های گذشته به دور کشور دیوار می‌کشیدیم، زیرا کاملا روشن و آشکار بود که برجام منهای آمریکا نمی‌تواند دستاورد اقتصادی چشمگیری برای ایران داشته باشد.اما اگر به توافق هسته‌ای با رویکردی فراتر از ابزاری برای رفع موانع اقتصادی بنگریم این داستان پایانی دیگر باید داشته باشد.

واقعیت آن است که ایران در دوران پیش از برجام علاوه بر آن که تحت شدیدترین فشارها به دلیل تحریم اقتصادی قرار داشت در برابر خود جامعه جهانی، به معنای واقعی کلمه را می‌دید که رفتار این کشور را رفتاری غیرعادی و نامتعارف نسبت به قواعد مرسوم روابط بین‌الملل ارزیابی می‌کردند و همین امر سبب همراهی تمامی دولت‌ها با تحریم‌ها، رای مثبت به قرار گرفتن ایران ذیل فصل هفت منشور ملل متحد و هم‌چنین افزایش احتمال برخورد سخت جهان و نه یک کشور همچون آمریکا با ایران بود.

ادامه روند پیش از برجام بی شک می‌توانست امنیت ملی را به مخاطره جدی انداخته و علاوه بر مشکلات شدید اقتصادی سبب بروز وقایعی ناگوار در حوزه‌های سیاسی و امنیتی و نظامی نیز شود. اگر آورده برجام را صرفا اقتصادی ندانیم آنگاه حفظ توافق هسته‌ای، حتی اگر تنها پیکری نیمه‌جان از آن باقی مانده باشد حائز اهمیت و برابر با منافع و امنیت ملی خواهد بود.

مشکل رویکرد تازه تصمیم‌گیران ایران در قبال برجام دقیقا در همین موضوع است؛ آنان به دلیل تامین نشدن خواسته‌های به حق اقتصادی از سوی طرف‌های باقی مانده در برجام وجوه دیگر این توافق را فراموش کرده و با تصمیماتی نظیر کاهش تعهدات برجامی در عمل بر سرعت فروپاشی توافق هسته‌ای می‌افزایند حتی اگر رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه اقدامات ایران را در چارچوب اصول برجام بخوانند.
برچسب ها: برجام

۱۳۹۸/۰۲/۲۲ ۱۴:۵۶
همین تحلیل هاست که باعث شد برجام تحمیل شود. شما که وضعتون خوبه (363480)
۱۳۹۸/۰۲/۲۲ ۱۹:۴۹
به نام خدا
موضوع: درخواست خروج از برجام
سلام علیکم
تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. مگر یادمان رفته که امام راحل (ره) فرمود: «آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر.»
امام خامنه ای قبل از روی کار آمدن دولت ترامپ فرمودند: «برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد این را همه ب (363485)
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۰۷:۵۴
مگر جناب شیخ حسن روحانی نمی گفت باید با آمریکا مذاکره کنبم تا مشکل آب خوردن مردم حل بشه...الان میگی هدف برجام اقتصادی نبود؟
شرایط الان ما با سال 91 چه تفاوتی کرده...در حالی که الان وضعیت بدتر هم شده...الااقل قبل برجام هسته ای رو داشتیم که عامل بازدارنده بود الان اون رو هم نداریم.
لطفا با شعور مردم بازی نکنید. دیگر این شامورتی بازی ها نخ نما شده. (363489)