به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۶ ساعت ۲۲:۰۱
کد مطلب : ۱۸۹۴۹۱
وب‌گردی

«جامعه دریده»، چگونه جامعه‌ای است...؟

«جامعه دریده»، چگونه جامعه‌ای است...؟
فرهاد قنبری
"جامعه دریده" جامعه‌ای است که در آن همه پرده‌ها و حجب و حیا کنار رفته است و افراد به نام مدرن و امروزی بودن (یا دفاع از ارزش‌های ایدئولوژیک) هر رفتاری را بی هیچ شرم و خجالتی انجام می‌دهند.
با نگاهی به کامنت‌هایی که زیر پست‌های افراد سرشناسی که به هر دلیلی با آنها مخالف هستند، بیندازیم با حجمی از وقاحت و دریده‌گی مواجه می‌شویم. رکیک‌ترین فحش‌ها و توهین‌ها به شخصی که صرفا بازیکن فلان تیمی است که ایشان دوست ندارند، یا رکیک‌ترین فحش‌ها و نثار کردن توهین‌های وقیحانه به بازیگری که مثلا پوشش او مورد پسند او نیست. یا کمی قیافه معمولی و چاقی دارد.
و یا تبلیغ علنی فاحشگی، و تن‌فروشی با گذاشتن شماره و...
وجه دیگر این دریده‌گی در خیابان‌ها خود را نشان می‌دهد:
با کوچکترین نزاع و بحثی در خیابان چشم‌ها را بسته و دهان را تا بناگوش باز می‌کنند، و الفاظ رکیک و کثافت درونشان را بیرون می‌ریرند، بدون اینکه کوچکترین توجهی داشته باشند که اینجا مکانی عمومی است و ممکن است شنیدن این کلمات باعث آزار عده‌ای شود.
جامعه دریده، جامعه‌ای است که در مترو و بی آر تی، نوجوان و جوان (که هدفن در گوشش فرو کرده و یا صدای آن را طوری بلند کرده که باعث آزار دیگران می‌شود) هنگام سوار شدن فرد پیر یا معلولی در چشم او خیره می‌شود ولی از جایشان تکان نمی‌خورند.
جامعه دریده جامعه‌ای است که در آن پدر و مادر جرات نمی‌کنند به بچه نوجوان خود بگویند که تا ساعت سه صبح در فضای مجازی و تلگرام چه می‌کند و یا چرا درست روز به روز ضعیف‌تر شده است.
جامعه دریده جامعه‌ای است که در آن به ریش سفید، خرفت و پیری گفته می‌شود.
جامعه دریده، جامعه‌ای است که در آن کلاه‌برداری، دو رویی و شارلاتانیسم زرنگی و موفق بودن به شمار می‌رود. و ایستادگی سر اصول رفتاری و انسانی نوعی از حماقت و غیر هوشمند بودن قلمداد می‌گردد.
برچسب ها: جامعه دریده

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ ۱۰:۱۷
یادتان رفت بگویید جامعه دریده جامعه ای است که شخصی که نمی داند توتال و انی آمریکایی نیستند و وست تگزاس اینترمدیت نوعی نفت سبک است و نه یک شرکت نفت، می شود «ریاست کارگروه نفت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور»!
یادتان رفت بگویید جامعه دریده جامعه ای است که در آن صلاحیت شغلی را داماد بودن تعیین می کند نه توانایی های شخص.
یادتان رفت بگویید اوضاع وحشتناک تر از آن است که با پند و اندرز بشود درستش کرد. (364722)