به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۴ - ۰۲:۱۶
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ساعت ۲۰:۰۵
کد مطلب : ۱۲۷۵۷

چهار نفری که روحانی را رییس‌جمهور کردند

مجتبی لشکربلوکی*
چهار نفری که روحانی را رییس‌جمهور کردند
گروه سياسي- رسانه‌ها: کشور در شوک بسر می‌برد. فرقی نمی‌کند! هم اصلاح‌طلبان هم اصول‌گرایان. هم ابراهیم یزدی و هم مصباح یزدی. چه اعضای ستاد کاندیداها و چه تحریمی‌ها! واقعاً سوال همه این است که چگونه روحانی به مقام ریاست‌جمهوری رسید؟ در حالی که همه خود را برای مرحله دوم آمده می‌کردند. حتی صداوسیما ساز و کار مناظره‌های دور دوم را نیز تدارک دیده بود. در زمانی که لیست اعضای هیات دولت یکی دیگر از کاندیداها در فضای مجازی منتشر شده بود. به ناگاه ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد.

اما به راستی چرا روحانی برنده انتخابات شد؟

خاتمی اگر رییس جمهور شد، مظلوم بود، خنده‌رو بود، دوست داشتنی بود و سید.
هاشمی اگر رییس جمهور شد، اقتدار و اعتبار بسیار بالایی در جامعه داشت و همه او را مي‌شناختند.
قالیباف اگر رییس جمهور مي‌شد می‌شد گفت که عملگرایی اش او را رییس جمهور کرده است. وی کارهایی می‌کرد که در چشم بود.
ولایتی پشتوانه ۱۶ سال وزارت را داشت.
رضایی، به اعتراف دوست و دشمن کامل‌ترین برنامه‌ها را داشت و از همه کاندیداها باسابقه تر بود و رییس‌جمهور شدنش یک توجیه منطقی داشت.
و روحانی نه مظلومیت و سیادت خاتمی را داشت، نه اعتبار هاشمی را، نه سابقه ولایتی، نه برنامه رضایی و نه عملگرایی تکنوکرات منشانه قالیباف را.
اما روحانی چگونه رییس جمهور شد؟ این سوال حتی سوال مردمی بود که به وی رای داده‌اند. در صف رای دادن که ایستاده بودم، کسی که می‌خواست به روحانی رای دهد مي‌گفت من تا یک ماه پیش وی را نمی‌شناختم و اکنون می‌خواهم به او رای بدهم. او می‌گفت روحانی در این چندین سال کجا بوده است؟ شنیده‌ام که وی دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است و سوال او این بود که اصلا این شورا کجاست و کارش چیست؟

۴ پایه موفقیت روحانی

به گمان من برد روحانی ۴ پایه داشت و ۴ نفر، روحانی را رییس جمهور کردند.

عامل اول: انصراف عارف

تا پیش از انصراف عارف، هیچ امیدی به برد وجود نداشت. مجموع رای اصلاح طلبان و اعتدال خواهان ۲۰% بود. اما همه چیز بعد از آن تغییر کرد. کافیست به کامنت‌هایی که در سایت-ها در قبال خبر عارف آمده است مراجعه کنید. مردم و اصلاح طلبان به این جمع‌بندی رسیدند که مي‌شود با یک کاندیدا حضوری آبرومندانه در انتخابات داشت. کسی به برنده شدن اطمینان قطعی نداشت اما حضور با یک کاندیدا، حتی اگر به شکست منجر می‌شد، حضوری قدرتمندانه می‌بود و یک اقلیت قوی شکل می‌گرفت. انصراف عارف نه تنها تمام سرمایه وی را پشت روحانی قرار داد بلکه یک گردباد ایجاد کرد که رای‌های ناامید را هم به درون این گردباد کشید. گردبادی که خانه های رویایی برخی را بر سرشان خراب کرد.

عامل دوم: حمایت همزمان خاتمی و هاشمی

مظلومیت خاتمی در این ۴ سال و رد صلاحیت هاشمی باعث ناامیدی شده بود و البته تجمیع یک انرژی در بدنه جامعه. این انرژی جمع شد و البته تخلیه نشد. بعد از انصراف عارف، پیاپی و همزمان دو رهبر معنوی اصلاحات از روحانی حمایت کردند. این حمایت همزمان، جامعه را به این جمع‌بندی رساند که می‌توان به کسی اعتماد کرد که تا به حال آن را نمی‌شناختند و در ضمن به کسی رای می‌دهند که همه افرادی که خاتمی و هاشمی را قبول دارند رای می‌دهند. این بار مردم احساسی رای ندادند، بلکه کاملاً عقلایی رای دادند و به عقل جمعی اعتماد کردند. نکته مهم این حمایت این بود که در زمان مناسبی صورت گرفت، زمانی که فرصت اتحاد اصول گرایان را از آنان گرفت.

عامل سوم: جلیلی

ممکن است این دلیل برای شما عجیب باشد. اما برای هر اتحاد باید دشمن مشترکی باشد. البته من نمی‌خواهم جناب آقای دکتر جلیلی را در مقام دشمن بنشانم که وی از دلسوزان میدانم. منظورم این است که جلیلی حرف‌هایی می‌زد که کاملا متفاوت با رویکرد روحانی و اندیشه هایش بود. روحانی نشان داده بود که کشور باید راه تعامل را برگزیند. برخی از مردمی که به روحانی رای دادند در اصل به خاطر رای نیاوردن جلیلی آمده بودند. مردم به تعامل با جهان رای دادند و به برخورد و تضاد با جهان نه گفتند. این مردم نیز استقلال را ارزش مي‌دانستند اما آن را تنها ارزش نمی‌دانستند در کنار استقلال، آزادی و پیشرفت نیز برای آنان مهم بود. از نظر مردم پرونده هسته‌ای مهم بود اما نه مهم‌تر از امنیت و تمامیت ارضی کشور. از منظر آنان دستیابی به انرژی هسته‌ای، وسیله پیشرفت بود نه خود پیشرفت. بدین ترتیب جلیلی، انگیزه‌ای بود برای بسیاری از افراد که پای صندوق‌های رای بیایند. آن‌هايي که جلیلی را می‌شناسند، می‌دانند که وی فردی محجوب، خوب و پرهیزگار است اما آنچه در این انتخابات از وی به ترسیم کشیده شد، چیز دیگری بود.

عامل چهارم: عملکرد جریان اصول‌گرای حاکم

هیچ ناظر منصفی نمی‌تواند انکار کند که تمام مناصب در این چندسال در اختیار اصول‌گرایان قرار گرفته بود: صداوسیما، قوه قضائیه، قوه مجریه، قوه مققنه، نیروهای نظامی و انتظامی، رسانه‌ها و شوراهای عالی. و روحانی نشان داد که با عملکرد موجود زاویه دارد. در گفتگوی ويژه به رسانه‌های ملی اعتراض کرد. رسانه ملی را رسانه میلی خواند، به حاکم شدن نگاه امنیتی در فرهنگ، سیاست و هنر انتقاد کرد. عملکرد و سیاست خارجی کشور را مشکل‌دار خواند. خود را یک حقوق‌دان معرفی کرد و نه یک سرهنگ. و این زمانی پُررنگ‌تر می‌شد که مردم می‌دانستند او کسی بود که توسط همین اصول‌گرایان کنار گذاشته بود. بنابراین وی به راحتی توانست خود را به عنوان مخالف وضعیت موجود معرفی کرد. البته دیگر کاندیداها نیز سعی کردند تا خود را منتقد نشان دهند اما نتوانستند خود را از عملکرد و جریان حاکم جدا نگه دارند.

کوتاه سخن آنکه؛

• روحانی نه از روی احساسات که از روی تعقل عمیق مردم انتخاب شد.
• روحانی نه به خاطر آن که مردم شناخت مناسبی از وی داشتند، بلکه به خاطر سرمایه اجتماعی خاتمی و هاشمی انتخاب شد.
• بخشی از رای روحانی به خاطر ترس از تشدید تقابل با جهان بود.
• روحانی به خاطر شکستن حاکمیت یکپارچه یک جریان رای آورد.
• و همه این زنجیره یعنی حمایت پیاپی خاتمی، هاشمی، اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان که آن را زنجیره امید می‌نامم با انتخاب استراتژيک عارف شروع شد. جایی که عارف شجاعانه عقلانیت و اخلاق را با یک تصمیم معنا کرد.
*دکتری مدیریت استراتژيک و استاد دانشگاه
مرجع : سايت اميد

۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۱۲
نقش همه سیاستمداران مهم بود! اما از همه مهم تر خواست و اعتماد مردم بود. این اعتماد بسیار ارزشمند است و امیدوارم آقای روحانی همین طور با آرامش ادامه دهند و مطالبات مردم را همانطور که امروز قول دادند پیگیری کنند. ما صبوریم ... (79171)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۴۲
ضمن تشکر و با آرزوی موفقیت برای همه، این تحلیل کمی غرض ورزانه است میخواد رای اصلاح طلبان و دکتر عارف را کم رنگ نشان دهد، رای خود دکتر عارف بیشتر از 20% بود، همه می دانیم. (79212)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۳۰
فعلا آقای روحانی تنها برگی است که ما داریم و اعتماد ما هم ارزشمندترین سرمایه ایشان هست. تفرقه بین ایشان و اصلاح طلبان خواست تندروهاست. (79311)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۱۳
دوست من، ما، خودف همه به آقای روحانی رای داده ایم و فعلا هم برای قضاوت خیلی زود است. درضمن خیلی هم امیدواریم، ولی بحث من این تحلیل است که ضمن احترام به نگارنده کمی عجیب است. (79366)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۵۶
جناب مجتبی لشگربلوکی! رهبر اصلاحات هاشمی نیست (79228)
نسل دوم
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۴۹
از کامنت ها میشه فهمید که اکثر کاربران این سایت رو جوانان تشکیل میدن چون خیلی زود قضاوت میکنن و نا امید میشن. به نظر من اگر عارف هم رئیس جمهور میشد فضای فعلی مناسب ایشون نبود و توانایی ایشون تحت شعاع قدرت اصواگرایان حاکم قرار میگرفت که سابقه اونها نشون میده از اصلاح طلبها بیشتر متنفرند تا امریکا و اسراییل. فکر میکنم اقای خاتمی هم این موضوع رو به خوبی میدونست و تصمیم درستی گرفت در ضمن مسایل پشت پرده زیادی هست که عامه مردم اطلاعی ندارند پس اگر به خاتمی اعتماد داریم نباید زود قضاوت کنیم و پشت روحانی رو خالی کنیم (79331)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۲۵
انگار توانمندی شخص روحانی این وسط هیچ نقشی نداشته است! (79390)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۲۹
من متاسفم برای آقایان روحانی و هاشمی که حاضر نشدند بعد از پیروزی حضورا به دیدار جناب عارف برند_ و آقای روحانی اونطور که باید از نقش عارف در انتخابات سخن نگفت. البته این برمیگرده به عدم حمایت عارف از طرف آقای خاتمی که اگر با جسارت از معاون اولش حمایت کرده بود الان رییس جمهور ما عارف بود (79395)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۱۸
دکتر روحانی امروز ثابت کرد کلاه گشادی بر سر ما اصلاح طلبان رفته ما با عارف میباختیم بهتر از اجماع و ائتلافی بود که آقای روحانی امروز انکارش کرد و گفت از اساس به دولت ائتلافی اعتقادی نداره و عارف رو جزو رقباش به حساب آورد و گفت به آقای عارف مانند بقیه رقبا پست میدم فقط تاسف میخورم برا رسانه های یه اصطلاح اصلاح طلب که پشت عارف رو خالی کردن. (79179)
یا حسین
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۵۵
ما فقط به خاطر آقای خاتمی به ایشان رای دادیم، زنده باد اصلاحات (79226)
یه مرد
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۲۴
من هم همینطور فقط به خاطر سید به شیخ رای دادم ایشون هم باید سید و طرفدارای سیدو فرامش نکنن یا علی. (79306)
meysam
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۵۹
برای بعضی از دوستان و نظراتشون متاسفم
میدونید اگه بعضی از اص.... افراطی و فرصت طلب نظرای شما هارو ببینن میرن تو سایتاشون میگن بین اصلاحطلبان و اعتدال و طرفداراشون تفرقه افتاده؟؟؟
چرا عجولین؟؟
شاید عارف نخواد باشه ، بعدش باید ما زودی جاخالی بدیم؟؟
یه لحظه به درونتون فکر کنبن که بعد از 8 سال امید به دلمون برگشته
لطفا شکیبا باشین (79423)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۵۵
به خدا راست میگه، منفی ندین (79227)
محسن
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۱:۱۱
آقا یا خانم عزیز برای اظهار نظر در این مورد کمی زیادی زود است جوسازی نکنید لطفا. (79253)
علی
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۱:۲۰
بهترین کار رو کرد ،
نباید کاری رو انجام بده یا حرفی بزنه که محدود بشه ،
بزارین اگه قراره کاری بکنه انجام بده دیگه ،
این همه سال هی چپ و راست گفتیم چی گیرمون اومد ،
بزارین ببینیم چیکار میکنه ... (79262)
حسان
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۴۴
برادر بذار یک هفته حداقل بگذره بعد ابراز پشمانی کن. (79327)
زهرا
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۵۶
ترا خدا جو سازی نکنین چی بگه بنده خدا چی بگه همه راضی بشن و جبهه نگیرن تو اولین نشست خبری واین همه سوال و این همه ادم که منتظ ر فرصت یه اشتباه هستن صبر کنین هر چیز در عمل ثابت میشه انصاف رو دعایت کنین ایشون هنوز هیچی در دست نداره ولی معلومه زود اوضاع رو تو دستش میگیره (79340)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۴۷
ايشون در مورد دكتر عارف اصلا خوب صحبت نكردن. پيشنهاد ميكنم نامه تشكرآميز قبل از انتخاباتشون به دكتر عارف رو يه مرور بكنيد و با برخورد امروزشون مقايسه كنيد (79415)
میثم
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۵۰
دوست عزیز ما هم به این موضوع واقفیم که روحانی یک اصلاح طلب واقعی نیست ولی یادمون باشه که دردوره دوم خاتمی مجلس اصولگرا چه بلایی سر خاتمی اورد تازه الان که اوضاع خیلی بدتره. بنظرم اگه عارف رای هم مب آورد درچنین شرایطی کارکردن براش خیلی سخت بود. از طرف دیگه دربین بقیه کاندیدا ها بهرحال روحانی از همه بهتربود و دارای افکاری مانند تعامل با دنیاو آزادی های مدنی هست که برای تحقق اولین قدم برای جامعه آرمانیمان بسیار مناسب هست. درضمن آقای روحانی که بیشتر به آقای رفسنجانی تمایل داره بخوبی میدونه که رای هاش از جانب گردههای اصلاح طلب هابوده وفکرنکنم کسی که چنین پایگاه قوی رو بدست آورده به راحتی از دست بده (79417)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۱۹
خیلی خیلی نمک نشناسند!

روحانی 16 سال شورای عالی امنیت دستش بوده - فرمانده بوده - رییس تیم مذاکره کننده بوده این هست جوابش؟؟؟

بیان قوی-ظاهر درست-کلام قاطغ!!!

اینها باعث شد این آدم رییس بشود

همانطور که در نظرسنجی ها روحانی 2 و 3 بود و عارف 5 !!!!

اگر میخواستید ازش حمایت نکنید باید جلیلی و قالیباف رو تحمل میکردید! (79180)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۱:۳۹
مطمئن باش اگه انصراف عارف نبود الان انتخابات رفته بود مرحله دوم و چه بسا هفته بعد باید قالیباف رو رئیس جمهور می دانستیم!
و باز هم یاد آوری میکنم نتیجه انتخابات بی اعتباری نظر سنجی ها را ثابت کرد چون خیلی از مردم تا پیش از انصراف عارف اصلا قصد شرکت نداشتند! (79280)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۱:۵۲
ببخشید دوست عزیز اگه اینطوری که امروز ایشون نشون داد بخواد ادامه پیدا کنه همون جلیلی برامون بهتر بود لااقل نمی گفتن سرشون کلا رفته!!!!!
ولی هنوز امیدوارم به حرفای اقای روحانی
بازهم حمایتت می کنیم روحانی (79285)
یه مرد
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۳۰
دوست عزیز نمک نشناسی چیه؟اوج نمک نشناسی اینجاست که از عواملی که باعث پیروزی اصلاحات شدند تشکر نکنیم چرا با این نظرات نسنجیده کام شیرین مردمو تلخ می کنید؟من خودم به خاطر سید محمد خاتمی به روحانی رای دادم کل فامیل ما هم که حدود 200 نفرن به همین دلیل رای دادن یه خرده با منطق فکر کنیم می بینیم قبل از اون روزی که پروفسور عارف کنار رفت آقایان روحانی و عارف رای کمی داشتند ولی با درایت سید و بقیه اصلاح طلبان برگ برنده شد واسه اصلاح طلبان من از دستان عارف می بوسم که نماد فداکاری جبهه اصلاحاته و ایشون باعث شد که اصلاحات بعد از 8 سال انزوا دوباره قلب جامعه شد یا علی. (79309)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۲۰
میخواین قبول کنین نمیخاین هم قبول نکنین مردم اگه به روحانی رای دادن فقط و فقط به خاطر اقایان . . . بود کاش کمی ترس از اون دنیا تو بین ما بود و باور میکردیم هر ظلمی تو اون دنیا تاوانی داره .. (79181)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۴۲
کاش سانسور نمیکردین کاش به اندازه اقای عارف جرات داشتین که تو برنانه تلویزیونی گفت اجازه نمیده به این بزرگواران توهین بشه. (79321)
هادی
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۲۳
چرا نظر منو تایید نمی کنید؟ ما روحانی رو آوردیم سر کار باید مطالباتمون رو پیگیری کنیم مصلحت اندیشی تا کی؟ اصلاحات در خطره شجاع باش بهار (79185)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۵۱
روحانی باید بداند اگر بخواهد خود را به فراموشی بزند و حمایت بدنه اصلاحات را نادیده بگیرد این دوره پایان کار است حتی اگرقرار باشد شخصی بدتر از احمدی نژاد رئیس دولت شود. ما انتظار کار خارق‌العاده‌ای از او نداریم اما بی تفاوتی و بی‌احترامی و فراموشی این حمایت را هم تحمل نمی‌کنیم. (79220)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۱۲
تندروی تا کی ؟ شرایطو نمی بینید مگه؟ سهم خواهی آفته به خدا ؟ با یه پیروزی نسبی نباید که بی جنبه بازی درآورد. عمیقا فکر کن! توی نشست خبری روحانی ام یه خبرنگار داد زد که "روحانی یادت باشه میرحسین باید باشه" واقعا تاسف خوردم که سطح فکر و غلبه احساس بر عقل تا چه حد میتونه بی ثمر و پرهزینه باشه و یه خبرنگار ما اینو متوجه نیست!
آزادی او آرزوی قلبی ماست اما نه با این روش!خود میرحسینم به این کارا راضی نیست.بذارید اول ملت یه کم از این حبسو حصر اقتصادی و ... خارج بشه بعد...! ای خدا یعنی بازم باید هزینه افراطو تفریطو بدیم؟! (79299)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۴۷
شما کی هستید که روحانی را سر کار اوردید مگر بیش از یک رای داشتید در ضمن ما اصلول گرا بودیم و با فک و فامیل به روحانی رای دادیم و مردم ما روستای و کشاورز و کارگر به ایشان رای دادند و کاری به جریانات ندارند جریانات همه کشک اند در دیدگاه مردم (79329)
سعید جمعی از چند میلیون دانشجویی که به روحانی رای دادیم
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۲۹
اگر عارف را معاون اول خودش نکند مردم دیگر در سال1396 به روحانی رای نمیدهند
خواهش میکنم منتشر کنید تا بلکه از طرف ملت به گوش روحانی برسد (79192)
sina
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۱:۰۳
عزیزم زوری نیست که عارف باید معاون اولش بشه!!!
هرچی دولت مردان اصلاحات تصمیم بگیرن ، به قطع همون تصمیم بهترین و مفید ترین خواهد بود...
پس الکی درخواست های عجولانه نکنیم. (79235)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۱:۳۴
قطعا همینطوره
ایشون اگه چرخشی در مواضعش بعد از انتخابات دیده بشه دیگه کسی بهشون رای نمیدن (79275)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۳۷
اصلی ترین عامل مناظره ی سوم بود.قالی باف که تونسته بود آرای اصولگرا ها و تا حدودی اصلاحات و دانشجو ها رو از آن خوش کنه ، در ان مناظره خواست تمام و قایع سال 78 رو به گردن اصلاحات بندازه ولی انتظارشو نداشت حافظه ی روحانی اون تکه از پازلی رو که قالیباف برای تطهیر خودش قایم کرده بود رو رو کنه.و با قضیه ی گاز انبر بسیاری از آراءش ریخت.مثل برگ پاییزی!!!! و ولایتی رو هم نباید فراموش کرد که سخنانش با جلیلی ،ناتوانی جلیلی در کنترل زمان هم موثر بود. (79205)
محمد
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۴۵
من فقط بخاطر سید محمد خاتمی بهش رای دادم و گر نه اصلا قبولش ندارم (79215)
ايمان جيرفت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۴۹
يعني اين 18 ميليون خورده اي كه به ايشون راي دادن كشك؟؟يعني فكر ميكنيد واقعا 18.5 ميليون اصلاح طلب داريم؟يعني فكر ميكنيد اون روستاييهايي كه توي نقاط دور افتاده به روحاني راي دادن اصلاح طلبن؟اگه اينجوري باشه كه بايد بگم چقد آگاهي سياسي مردم بالا رفته كه جريانها رو خوب ميشناسن و نگاه حزبي دارن به مقوله ي انتخابات.راستي پدر بزرگم كه يك كشاورز روستاييه ميگفت به روحاني راي ميدم.ميگن ارزوني مياره!!! (79219)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۱:۵۲
اختلاف رای روحانی و رضایی مربوط به اصلاحا ت است چون هر دو فراجناحی بودند و تفاوت در حمایت اصلاحات از روحانی بود البته ما از رای خود پشیمان نیستیم و امیدواریم وی قولهای خود را عملی کند (79286)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۵۱
قطعا همین طور است که فرمودید چون همه می دانیم با برنامه ترین کاندیدای این دوره آقای رضایی بودن و فراجناحی هم بودن، ولی آقای روحانی رای اصلاحات و جنبش... رو داشتن و منتخب شدن (79333)
محمد
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۱۶
من خودم روستایی ام همه ما عارف رو عاشقانه دوست داشتیم ولی 77 درصد ارا رو به خاطر حمایت خاتمی به روحانی دادیم (79302)
محمد
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۱۷
امیدوارم همه ی این حرف ها که زد سیاست باشد نه واقعیت (79303)
سعید
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۵۹
دمت گرم تا ابد (79343)
آرمین
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۵۴
دوستان خواهش میکنم احساسی حرف نزنیم؛مشکل مملکت ما اینه همه از رو احساس و جناحی حرف میزنیم؛درسته از دکتر عارف باید استفاده کنه ولی قرار نیست همه اصلاح طلبان سرکار بیان بعدشم اگه قصد ما دفاع از عارف هستش آقای عارف امروز گفتند این پیروزی رو به یه جناح وصل نکنیم پس لااقل خواهشا همه دوستان اینقد احساسی نباشیم و اجازه بدیم کشور آرامش بگیره ‏من قول میدم در دولت روحانی از عارف و بقیه حتما استفاده میشه ممنونم اگه همه فراجناحی حرف بزنن و نظر بدیم (79223)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۵۶
آفرین (79339)
aryan
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۵۵
ما اصلاح طلبان باختیم !! به نظر من روحانی ما رو که حمایتش کردیم با بقیه یکی می دونه !! امروز تو نشست خبری کلی افسوس خوردم کاش عارف کنار نمی رفت (79225)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۴۲
عجب فکر سطحی دارید (79322)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۵۹
تندروی در هر شرایطی مضره شعار اعتدال آقای روحانی رو فراموش نکنید. (79345)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۰:۵۸
حاشا! خاتمی چون سید بود و مظلوم رئیس جمهور شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یعنی هیچ چیز دیگری دخیل نبود؟ سطح تحلیلتان از همین جا معلوم است. (79230)
یه مرد
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۳۶
منم موافقم آقا وقتی خود اصلاح طلبان قدر سیدو نمی دونن از جناح مقابل چه انتظاری داریم؟سید فقط چون سید و خندون و مظلوم بود رای آورد؟پس سابقه درخشان در روزنامه کیهان و وزارت ارشاد چی؟فرزند فاضل و با تقوای امام بودن چی؟سخنان دموکراسی طلب و جوان پسند چی؟این که بعد از سال ها یه نفر پیدا شده که داره حرف مردمو می زنه چی؟شما با این تحلیل دارید میگید که انتخاب خاتمی توسط 20 و خرده ای میلیون آدم انتخاب کور بوده؟بهار از تو انتظار نداشتیم یا علی. (79318)
ایرانی
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۵۷
درسته که برای قضاوت زود است ولی دروغ نگفته باشم من هم حس و حال شمارا دارم (79342)
فردوسی توسی
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۱:۱۸
انشاا... اصلاح طلبان معتدل وقوی با معاون اولی عارف در کابینه باشند وگرنه بهشون ظلم شده (79259)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۴۴
مگه ریاست ارثیه است که اگر به کسی نرسید ظلم شود (79328)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۱:۱۹
بعد از معرفی وزرا همتون شرمنده روحانی میشوید! نه تنها عارف بلکه خیلی های دیگر هم هستند! (79261)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۱:۳۳
اقای روحانی یادش باشه ما به واطه عارف از ایشون حمایت کردیم، اگر معنی ائتلاف را نمی دانند، باید به ایشان یادآوری شود!
از بهار نیوز و دوستانی که می توانند با ایشان ارتباط برقرار کنند به ایشان یاد آوری کنند که بدون اصلاحات ایشان ابدا رئیس جمهور نمی شدند
نمی گویم همه ی 50 درصد اصلاح طلب است اما ایشان حتی اگر یک درصد کمتر می داشت الان اوضاع طور دیگری بود... (79273)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۰۴
بعضی از ما بخاطر عجول بودن وکم تحملی خیلی چیزها رو بدست نمی اوریم وگاهی چیز هایی را هم از دست می دهیم. (79352)
زهره
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۱:۵۲
مردم از افراط وتفریط از یکدندگی ولجاجت از انزوای جهانی و.....خسته شده اند ومیخواهند به یک تعادل معقول دست یابند به همین دلیل در این انتخابات شرکت کردند تا شاید گشایشی حاصل شود (79287)
حسین
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۱:۵۹
با سلام بنده خودم از طرفداران اصولگرایان هستم وبه اقای جلیلی رای دادم ولی الان دیگه طرفدار اقای روحانی هستم واز ایشان حمایت میکنم وجدانا همه ما اما.واگرها را کنار بگذاریم و به خاطر ابادانی کشور همدل شویم با تشکر (79292)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۰۴
فقط رهبر اصلاحات خاتمی. (79297)
yas
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۰۸
چه ملت کم صبر و دستپاچه ای هستیم ما. توقع داریم آقای روحانی هنوز رئیس جمهور نشده همه کارارو درست کنه. از خبرنگارای اصلاح طلب هم در عجم که با سؤالاشون میخواستند رو حانی رو به چالش بکشونند. آخه اینا نمیدونند یه عده فقط منتظر یه فرصت و یه کلمه حرف هستند تا عقده های خودشونو خالی کنند. آقای روحانی به موقع به همه وعده هاش عمل میکنه. به عمل کار برآید. (79298)
امین
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۰۱
نباید انتظارات بالایی داشت
رییس جمهور یکسری اختیاراتی داره که شاید برای جواب دادن به انتظارات مردم کافی نباشه

من خودم به روحانی رای دادم ولی با رضایت کافی این کار رو نکردم چون ایشون در گفتگوی خبری در شبکه خبر و همچنین امروز گفتند دولت سوریه دولت قانونی تا سال 2014 هست

مطمئنا" چنین فردی با این اظهارات نمی تونه همه خواسته های مردم رو برآورده کنه

فقط آدمهای ساده دل هستند که فکر می کنند با تغییر رییس جمهور اتفاق بزرگی می افته و معجزه می شه (79349)
استا میثم
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۱۴
مصادره تمامی 18.5 ملیون رای اقای روحانی به نفع اصلاحات جفا و ظلم بزرگیه به تمام مردمی که به گفتمان اعتدال و دولت فراگیر ایشون رای دادن. مردمی خسته از جناه بازی (79301)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۴۳
مردم انتظارتشون خیلی بالاتر از این حرفاست مرد حسابی، دیگه دوران اعتدال گذشته (79408)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۱۸
چرا هیچ خبری از خاتمی نیست نه پیامی نه حرفی اصلاکجاست نکنه قهر کرده ؟ (79304)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۱۶
بهار یه خبری بده!! (79374)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۱۶
سکوت عاقلانه!!!!! (79375)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۲۴
خاتمی دارم دیوونه میشم، یه حرفی بزن بیا یه چیزی بگو، فقط به آرامشی که تو بهمون میدی احتیاج داریم، آخ که هیچ کسی نمی تونه جای تو باشه محبوبم (79388)
امین- بهبهان
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۲:۴۱
خدا کنه بزارن روحانی با دنیا کنار بیاد و با دنیا ارتباط برقرار کنه ووضع معیشت مردم بواسطه این ارتباط بهبود پیدا کنه .توی این 8 سال فشار اقصادی و بیکاری واقعا کمرمونو خورد کرد. (79319)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۰۰
از خنده مردم!!!دارن میگن اصولگرا ها شکست نخوردن!!و سعی نی کنن بین اصلاحات وشیخ فاصله بندازن .کاش کمی هم شعور مردم رو در نظر می گرفتن.. (79347)
صادق
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۱۰
حاکمیت گفتمان اعتدال بهتر از حاکمیت گفتمان اصولگرایی و اصلاح طلبی است این را فراموش نکنید هیچ چیز بهتر از اعتدال نیست (79360)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۱۵
بعنوان یکی از طرفداران آقای خاتمی و اقای عارف واقعا معتقدم اصلاح طلبان تندرو خطرشان کمتر ازاصولگرا یان تند رو نیست. اعتدال برادر من اعتدال .... (79372)
sevin
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۱۶
kheyli ali tojih karede bodin vagean mamnon. (79376)
مهرداد
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۲۱
بچه ها تندروی نکنید! بزارید اول رییس جمهور شه بعد! بخدا از الان بخواد تندروی کنه ازینا بعید نیست حکمشو تنفیذ نکنن حتی! بدنه حاکم با اصلاحات مشکل داره! سال 78 چی شد؟ هم قوه مجریه هم مقننه اصلاحات! حجاریانو ترور کردن! حوادث کوی دانشگاه! اونایی که تند رفتن همش گفتن اصلاحات کجان؟ یا زندانن یا اونور! پس به خاتمی و روحانی اعتماد داشته باشید! مطمئن باشید از الان نمیخواد با حمایت کامل از اصلاحات کاری کنه که اونوریا کامل متفق القول بشن جبهه گیری کنن! که اگه بخوان کار شکنی کنن این دولت به هیچ جا نمیرسه! پس به اعتدال وتدبیر ایمان داشته باشید! ما میخواییم مملکت درست شه! نه اینکه فقط همه اصلاحات باشن و هیچی درست پیش نره! (79383)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۲۶
شما برای تخریب جلیلی گقتید مهره احمدی نژاد و مشایی. (79391)
علی محمد
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۳۵
خوب روحانی اصول گرا را به اصلاح طلبان انداختیم. دممون گرم، خداوکیلی سانسور نکنید (79400)
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۳۶
آقایان عزیز حرفهای چرت و پرت نزند بگذار

آقای روحانی به وعدههای خود عمل کند (79402)
ص
۱۳۹۲/۰۳/۲۷ ۲۳:۳۷
بنام خدا
روحانی امروز ثابت کرد که لیاقت اداره کشور بزرگ ایران را دارد خداوند کمک کند چون مردم از جهت معیشت در فشار هستند خدا یاری کند به کشور امام زمان (ع) و به این مردم خوب خدمت کند دنیا هم جای گذر است اعمال خوب باقیات الصالحات است به انسان می ماند وبس (79404)