به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۱۸:۰۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۵۱۷۷۶
مقاله وارده

استیضاح، تاوان حرکت بر مدار تدبیر و امید

حسین برزگر ولیک چالی
گروه مقالات: دانشگاه، ذاتا نهادی پرسشگر، تولید کننده و دانش محور است و در طول تاریخ پیدایش نهادهای آموزشی مدرن در ایران، همواره یکی از سیاسی ترین و اثرگذارترین نهادهای اجتماعی است که بیشترین تاثیر را بر روند تحولات جامعه ایرانی از جهات مختلف داشته است. امروز در دنیای پر شتاب و با تحولات چشمگیر در عرصه های سیاسی و اجتماعی، تولید علم و دانش و معرفت و دسترسی به جامعه دانایی محور، به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین ابزارهای کسب قدرت است و در این میان نقش و جایگاه و اهمیت نهاد دانش و جمع دانشگاهیان بیش از گذشته پر رنگ و ملموس تر شده است. 

با استقرار دولت برآمده از متن ملت درآوردگاه 24 خرداد، مهم ترین انتظار جامعه ایران، تحقق اهداف دانایی محور با رویکرد اصلاح روش ها و حرکت بر مدار تدبیر و امید بود. به همین خاطر سپردن مدیریت مهم ترین و حساس ترین وزارتخانه به دست با کفایت فردی مدیر،لایق، قابل و دارای وجهه و اعتبار نزد دانشگاهیان، موضوع مهم و جزء دغدغه ها و نگرانی های شخص رئیس جمهور محترم بوده است. 

متاسفانه در هشت سال گذشته فضای حاکم بر دانشگاههای کشور به شدت سیاست زده شده بود و معیارها و شاخص های آموزشی و پژوهشی در طراحی، برنامه ریزی و اجرای برنامه و اهداف علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی فاصله گرفت و کنار گذاشته شده بود که یکی از جلوه های بارز آن، جذب اعضای هیات علمی و پذیرش دانشجویان در دوره دکتری بدون رعایت ضوابط و مقررات و با اعمال نفوذها، توصیه ها و سفارش ها ی کانون های قدرت و افراد متنفذ بوده است. 

موضوعی که در دوره وزارت دکتر رضا فرجی دانا، زوایای کوچکی از ابهامات و شبهات موجود در این پرونده منتشر گردید. در سنوات گذشته به اسم و بهانه کارکرد علمی، متاسفانه لطمات و خسارات شدیدی به بدنه علمی دانشگاهها وارد شد که خاص یک یا چند دانشگاه و موسسه آموزشی عالی نبود از بزرگترین دانشگاه دولتی ایران، دانشگاه پیام نور گرفته تا دیگر دانشگاه ها و موسسات آموزشی عالی دولتی وابسته به دولت و حتی موسسات غیرانتفاعی و غیر دولتی، گسترش کمی و راه اندازی بی رویه بدون توجه به استاندارهای مربوطه(آمایش سرزمینی) واحدهای دانشگاهی، جذب اعضای هیات علمی با مراتب علمی و پژوهشی حداقلی و بیشتر با توصیه، سفارش و درخواست گروهی و افراد وابسته و حامی دولت سابق بوده است. 

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و به دست گرفتن زمام امور وزارت علوم،تحقیقات و فناوری؛ تحولات متناسب و مثبتی در حوزه دانشگاهی بوجود آمد به گونه ای که اقدامات وزیر و همکارانش با هدف دور کردن دانشگاه از مدار سیاست زدگی و رها نمودن از چنبره تامین منافع و اهداف گروه خاص، به عنوان شاهکارهای اقدامات وزیر علوم در طی این مدت بوده است. با این حال وزیر و مسئولان وزارتخانه در روند نصب روسا و مدیران دانشگاهی به شدت احتیاط کرده و علیرغم انتظارات جامعه دانشگاهی افرادی عموما غیر سیاسی و با صبغه اجرایی را در راس دانشگاه قرار داده اند و حتی در این میان برخی از مدیران منسوب به دولت گذشته را نیز با ملاحظات و اغماضاتی، حفظ کرده اند که نمونه اش در عزل و نصب های دانشگاه پیام نور شاهد هستیم. 

با این وجود خروج دانشگاه از شرایط نامطلوب سالهای گذشته مثل ایجاد امتیاز و بهره ویژه به برخی از افراد و گروه ها و یا جناح و جریان خاص در سر لوحه اقدامات اصلاحی شخصی دکترفرجی دانا قرار گرفت. طبیعی بود که اقدامات اصلاحی و برنامه های گشایش گرایانه دکتر فرجی دانا در وزارت علوم که بر مدار و مبنای تدبیر و امید شکل گرفته است با منافع و مصالح گروه کوچکی از صاحبان قدرت و امتیاز طلبان در تضاد و تغایر بوده است. 

علیرغم خشنودی و رضایت عموم دانشگاهیان (دانشجویان، استادان و کارمندان) از تغییر و بهبود بوجود آمده و کارکرد صورت گرفته جمعی با هدف کاملا سیاسی و به محض به مخاطره افکنده شدن منافع شان بدنبال استیضاح وزیر برآمده اند و درصد و ایجاد ممانعت و مزاحمت بر سر راه تغییرات و ارتقاء دانشگاهها بر آمده اند. 

اگر چه معتقدم که استیضاح از جمله حقوق واضح نمایندگان مجلس است اما به نظر می رسد این استیضاح کاملا سیاسی است و به دنبال حاکمیت یک سلیقه یاذائقه سیاسی خاص در مجموعه وزارت علوم می باشند چرا که عزل و نصب مدیران در دولت بر اساس اصل تفکیک قوا انجام می گیرد و حساسیت یا اعمال نظر نمایندگان محترم و برخی از اصحاب قدرت به معنی تعامل نیست و به عبارتی نوعی تداخل است که در مغایرت آشکار با اصول قانون اساسی و شرح وظایف نماینده ها است با این حال بر این باورم که حتی با تغییر وزیر، هیچ تغییری در سیاست های وزارت علوم و دولت تدبیر و امید بوجود نمیآید اما از نمایندگان مردم میخواهم که در راستای ایفای وظایف نمایندگی ملت و سوگند خود، التزام و پای بندی خویش را بار دیگر ابراز داده و منافع مردم و جامعه را در رای خود ملاک و معیار قرار دهند. 

اینکه مخالفان و دلواپسان مدعی هستند که دانشگاهها به محل سیاسی تبدیل شده است باید گفت امروز در اکثر دانشگاهها بیشترین بهره برداری و استفاده از امکانات و منابع دانشگاه یک تفکر خاص می برد و سایر تشکل ها و جریان ها راکد و منفعل وتعطیل هستند و این جریان حاکم بدون رقیب در محیط دانشگاه فعالیت می کند.
 
از سویی دیگر انتصابات صورت گرفته هم نوعا با نظر خواهی از اعضای هیات علمی بوده است و بر اساس شاخص های علمی صورت گرفته و اگر گرایش های سیاسی مدنظر باید افرادی دیگر در راس دانشگاهها قرار می گرفتند و حتی جامعه دانشگاهی نسبت به برخی از انتقادها که با هدف تعامل با نماینده های مجلس صورت گرفته،معترض بوده است. 

اگرچه تذکر، سوال و استیضاح حق قانونی و مسلم نمایندگان است این استیضاح را می توان کاملا سیاسی و قدرت نمایی طیف اقلیت تندرو مجلس هم دانست که امیدوارم طیف میانه رو مجلس با درک ملاحظات و منافع مردم و در راستای صیانت و پاسداری از خواست ملت، مواظب باشد بار دیگر حقوق ملت، ملعبه بده بستانهای سیاسی قرار نگیرد.

جوادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ۱۲:۵۹
استیضاح کننده ها از جایی خط میگیرند که من اگه بگم بهارنیوز سانسورش میکنه.!!!! البته حق هم داره چون منجر به تعطیلیش میشه.! (245906)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ۱۶:۰۲
درود بر اقای جوادی.کاملا صحیح است .مردم به خوبی پشتیبان افراطیون را می شناسند.مراجعه شود به سخنرای های ان فرد که به خوبی راه را بر پایداری چیان باز می کنند (245956)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ۱۳:۱۱
این مجلسیان چقدر از عقائد امام عظیم الشأن عقب هستند.امام به بنی صدر رئیس جمهور (با توجه به محرز بودن خیانتش)مهلت 1/5 ساله داد.اما این مجلسیان که خودشان و خطاهایشان بر ملت پوشیده نیست وزیر 10 ماهه را قصد ببند کشیدن دارند!!وای بر شما... (245911)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ۱۳:۴۷
دكتر فرجي يك جهادگر واقعي است در مقابل فساد. بياييد او را در اين جنگ نابرابر تنها نگذاريم (245923)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ۱۴:۵۰
رسیدگی به فساد علمی در کشور و جلوگیری از تخلفات . ...ریشه ای کامران دانشجو از همه چیز در شرایط کنونی مهم تر است. چون اگر این 3000 بی سواد و متخلف و تقلب در دانشگاه ها هیات علمی شوند اینده کشور به فساد و بی سوادی کشیده خواهد شد. (245942)