به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۸ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۱۱۸۱۳۳
نور کمرنگی از امید

اگر گوش شنوایی بین تصمیم‌گیران باشد

اگر گوش شنوایی بین تصمیم‌گیران باشد
محمد توکلی

گروه مقالات: درباره‌ی نوع رابطه‌ی حوزه‌های علمیه و حکومت بحث‌های مختلفی مطرح می‌شود و در تازه‌ترین نمونه شاهد اظهار نظر صریح رهبری معظم درباره‌ی این موضوع بودیم و ایشان در دیدار با شورای عالی حوزه‌های علمیه فرمودند: ‌‌‌اگر حکومت اشتباه کرد حوزه‌های علمیه تذکر بدهند‌‌‌.

بیان این نکته در صورتی که گوش شنوایی در بین دیگر تصمیم گیران باشد می‌تواند فصل نویی در روابط حاکمیت با حوزه و بالعکس شود. پیش نیاز عمل به این نظر رهبری نظام این است که شاهد استقلال نسبی حوزه‌های علمیه باشیم زیرا در صورتی که حوزه‌ها زیر سایه‌ی نهادهای حاکمیتی باشند طبیعتا امکان فعالیت و مطالبه گری آزادانه از حکومت را نخواهند داشت و این امکان تذکر دادن خطاها از آن‌ها سلب می‌شود. نکته‌ی دیگر این است که بیان رهبری شامل همه‌ی اجزای حکومت خواهد بود و بر اساس دیگر بیانات ايشان حتی نقد رهبری و سیاست‌های کلی نظام که در حکم فرامین ولی فقیه است هم بلا اشکال اعلام شده. در نتیجه به هیچ وجه منطقی نیست که دیگر ارگان‌ها بر خلاف خواست رهبری نظام مانع از نقد مسئولان نظام شوند.

این مهم آنگاه محقق خواهد شد که هم حکومت و هم آحاد جامعه به این باور رسیده باشند محتاج نقد و منتقد هستند و تملق و چاپلوسی با همه‌ی شیرینی‌های ظاهری اش جز خسران به همراه نخواهد داشت. محدود کردن فضای نقد و برخورد با منتقد بیش و پیش از هر کسی به ضرر نظام خواهد شد و عدم درک این نکته‌ی ساده سبب آن شده است که آنان که خود را دلسوز نظام معرفی می‌کنند با وضع محدودیت‌های نابجا و مخالف خواست رهبری معظم بیشترین آسیب را برای کشور به بار بیاورند.

بهتر آن است که همه‌ی آنان که تاب نقد را ندارند و برخورد قضایی را به گفتگو‌ ترجیح می‌دهند به دعوت‌های مکرر و مصرح رهبری به نقد خود و حاکمیت توجه کنند و بعنوان مثال برای انتشار چند گزارش از تخلفات احتمالی روی داده در یک نهاد عنان از کف ندهند یا مثال کمی دورترِ از این نقد ناپذیری واکنش عده‌ای نسبت به صحبت‌های چند سال پیش عماد افروغ است که اتفاقا نکته‌ای شبیه به همین بیان رهبری را گفته بود اما جماعتی به اسم دفاع از حریم ولایت با این استاد فرهیخته‌ی دانشگاه چه‌ها که نکردند. این گونه مثال‌ها نشان می‌دهد که برای نهادینه شدن فرهنگ نقد و نقد پذیری در جامعه‌ی ایرانی راهی طولانی در پیش داریم.

پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۸ ۱۱:۵۷
بنظر میرسد تذکر ویاد اوری در دایره یاری رسانی قرار گیرد وبار معنائی عمیق ومناسبتری نسبت به نقد داشته باشد ولی به هر حال اقتضا میکند نظرات واحوال حتی الامکان بهم نزدیک باشد(اعتدال) وهمه طیف های سیاسی واجتماعی پشت سر رهبری معظم حرکت کنند (343992)
ق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۸ ۱۲:۳۸
برای نهادینه شدن فرهنگ نقد و نقد پذیری در جامعه‌ی ایرانی راهی طولانی در پیش داریم. (343993)
عاشق نقش روحانیت اوایل انقلاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۸ ۱۲:۴۸
برکسی پوشیده نیست علت اصلی عدم توفیق مطلوب حوزه علمیه گره آن نهاد تبلیغی ودینی گره خوردن بانهادهای قدرت بوده است.امام راحل بارهامتذکرشدندعلماوروحانیت نبایدقاطی بخش اجرایی بشوندودقیقاًپیش بینی فرمودنداگرایفای نقش تغییریابدازتاثیرگذاری نقش تبلیغ ویاامربه معروف ونهی ازمنکرکاسته میگردد.ازسوی دیگرهربخش ازحکومت نقدبشودروحانیت حضورداردبهمین سبب فضارابرمنتقدان تنگ مینمایندوکمتراشکالات خودرامیبینند.معالاسف بایدپایگاه روحانیت درحال حاضراصلامطلوب نیست وهوشدارهایشان کم تاثیر!بنحویکه حرفهای ... (343995)
مهربان توسی
Germany
۱۳۹۵/۰۷/۱۸ ۲۰:۱۲
متاسفانه گاهی ب بهانه نفوذ و...فضا برای اصلاحات واصلاح طلبان بسته میشود (344005)