به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۱۲۲۱۴۵
واقعا چرا براي برگشت تحريم‌ها ثانيه‌شماري مي‌كنند؟

چرا روحاني سایه جنگ و تحريم را دور کرد!

چرا روحاني سایه جنگ و تحريم را دور کرد!
مهدی دادویی‌نژاد

در بیاناتی سراسر مشبه به گوهر! توسط يك كارشناس اصولگرا با تخصص اقتصاد در مورد تمام جنبه‌های حقوقی و سیاسی و اقتصادی برجام اظهار نظر فرمودند که شوربختانه دولت که باید تمام فعالیت‌های هسته‌ای را از سر بگیرد، اقدام به این کار نمی‌کند! اگر کسی گذرش به فضای اقتصادی و عمومی و زیستی مردم در سال 1384 می‌افتاد متوجه این موضوع می‌شد که خاتمی کشوری را روی ریل مثبت شکوفایی تحویل می‌دهد و انتظار این را داشت که بعد از 8 سال محمود احمدی‌نژاد، ایران به نزدیکی‌های قدرت‌های بزرگ صنعتی برسد.

اما اگر همان فرد در سال 92 گذارش به فضای ایران می‌افتاد دقیقا آن چیزی را مشاهده می‌کرد که اصحاب کهف از پس خواب چند قرنه مشاهده کردند. پول ملی بی ارزش شد، روابط بین المللی ایران در حد ارتباط با چند جزیره دور افتاده شده بود، تورمی که تمام سینه کش‌ها و موانع را در می‌نوردید و قیمت مواد غذایی مانند طلا به روز قیمت می‌خورد و...

حسن روحانی با تمام ضعف‌هایی که دارد اما با حضور خود و تیمش دوباره توانسته فضا را در عرصه جهانی به نفع ایران برگرداند.‌ ترمز قطار افسار گسیخته تورم را بکشد و بعد از مدتی توانست به سراشیبی هدایتش کند، البته که آنچنان که باید نتوانسته در عرصه رشد اقتصادی درخشان عمل کند ولی اقتصاد را روی ریل و مدار عقلانیت برگرداند و افق‌های مثبتی را در برابر ایرانیان گشود و اکثر این امور را بدون برجام انجام داده است. مشکل اصلی افرادی كه براي بازگشت تحريم ها ثانيه شماري مي كنند این است که مفاهیم و آمار تا جایی به کارشان می‌آید که بتواند بنیادهای تندروی آنها را پوشش دهد، از نظریات و تئوری ها، آنهایی را دوست دارند که منویات از پیش تعیین شده آنها را پوشش دهد.

اگر افرادی هزاران کتاب می‌خوانند و روی آنها تاثیر ندارد و هم چنان بر طبل خود می‌کوبند به این علت است که آنها قبل از خواندن هر کتابی ریشه‌های فکری خود را مستحکم کرده‌اند و از علم قسمت هایی را بر می‌گزینند که مماس با ریشه‌های فکری آنها باشد و بتواند آنها را قدرتمند‌تر کند. افرادی که هنوز هم ریشه‌های فکری خود را در تاملات فکری مارکس می‌جویند و قوام می‌بخشند و رنگ و بویی از اسلامیت بر آن می‌افشانند و به اسم گفتمان‌های ضد امپریالیستی‌ ترویج می‌کنند در حالی که به تحول در معانی واژه‌ها کمترین التفاتی ندارند.

تقلیل برجام به کنشی میان ایران و امریکا و نادیده گرفتن بازیگران تاثیر گذار دیگر، یک شگرد و روش برای نشان دادن ناتوانی این دولت است. قبل از تحریم‌های هسته‌ای، ایران همواره ذیل موارد تحریمی گوناگون از سوی امریکا قرار می‌گرفت ولی همچنان فعالیت‌های اقتصادی خود را با استفاده از روش هایی مانند صادرات و واردات مجدد انجام می‌داد. نفت خود را می‌فروخت و در عرصه بین المللی مراودات خود را انجام می‌داد. برجام همان قدر که بتواند ایران را در عرصه اقتصادی به جایگاه قبل از تحریم‌های ناجوانمردانه برساند کاری کرده کارستان.

امروز عده‌ای دولت را متهم می‌کنند که چرا می‌گوید سایه جنگ را از سر کشور دور کرده است. این ویژگی آنها امروزی نیست. این افراد تا روزی که دشمن زهرش را به کام مردم نریزد باور نمی‌کنند. آنها در ظاهر باور نمی‌کردند تحریم‌ها تاثیری روی ایران داشته باشد و وقتی هم اثراتش را دیدند دست به فرافکنی زدند و می‌زنند. گره زدن تمام مشکلات کشور به برجام قطعا کار اشتباهی است ولی ندیدن اثرات تحریم‌ها و پیش بینی نتایج آن کاری به مراتب غلط‌تر بوده است.

اندکی تفکر و انتخاب راه‌های راحت‌تر و عقلانی‌تر در دوران یکه تازی این آقایان قطعا ایران را به کارزار برجام وارد نمی‌کرد. روزهایی که محمود احمدی‌نژاد تمام رشته‌های علی لاریجانی را حلاجی می‌کرد و با لبخند‌هایی زجر آور تحریم‌های پیاپی را کاغذ‌پاره می‌نامید حالا دوستانش ناراحتند که چرا احتمال برگشت به قطعنامه‌های ذیل بند 42 فصل هفت منشور سازمان ملل همچنان پا برجاست؟ این ناراحتی‌ها باید در آن روز ابراز می‌شد. در روزهایی پر از شعار و عوام‌فريبي!

رقیب بی میدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۱:۲۶
علت اصلی گستاخ شدن دلواپسان وگروهای فشاربدون جایگاه مردمی انفعال رییس جمهوربعنوان مجری قانون اساسی است ونیزسکوت راجع به حصرمحبوبترین شخصیتهاومتفکرین وتسلیم دربرابرایجادکنندگان فضای تنگ سیاسی ودرنتیجه حذف بی حدوحصرروشنفکران وفرهیختگان درانتخابات وهمچنین عدم استقرارمدیران قوی وشجاع وساده زیست وتحولخواه است.بسیاری ازکارشناسان ودلسوزان جامعه اعتقاددارنداین اقلیت خسارت آورچکاره اندکه خودرادلسوزترازمردم میدانندوخودراهمه کاره؟!والله اگرفی الواقع درمعرض رای ملت قراربگیرندهیچیک به رای نخواهندآورد.البته د (346327)
مهران
Germany
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۱:۳۰
بزرگترین دروغی که می توان بیان کرد این مطلب بود که می شود در مورد آن بحث کرد (346328)
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۱:۳۸
گران فورشی ممنوع
ما در ازای توان هسته ای باید چیزهای بیشتری را بدست می آوردیم.فکر می کنید با تصویب ISAچه اتفاقی افتاده است ؟ملت را چه فرض کرده اید؟سرمایه گذاری بالاتر از 20 میلیون دلار مشمول تحریم و جریمه آمریکا می شود.دیگر کدام سرمایه گذار خارجی جرئت می کند به ایران بیاید؟
مشکل شما این است که در درک استقامت 8 ساله عاجز هستید. ما 8 سال به مرگ گرفتیم تا به تب راضی شوند.به عبارتی اگر امروز ما را آدم حساب می کنند و افتخار مذاکره به ما می دهند آن است که 8سال به آنها نخندیدیم و توی دهنشان زدیم. (346329)
کاظم1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۸:۱۷
اگر داماتو ناقض برجام بود چرا در روز اجرای برجام لغو نشد؟! در این یک سالی که از اجرای برجام گذشته این قانون پابرجا بود. امریکا تعهدی مبنی بر لغو این قانون نداده است که اگر داده بود حرفتان درست بود. در رابطه با استقامت که فرمودید. بله ملت بدبختی کشیدند و استقامت کردند ولی در همان موقع دولتمردان مشغول کاسبی تحریم و اختلاس بودند. هزینه این استقامت کردن فقط از جیب ملت بود. اتفاقا این طرف مقابل بود که در آن 8 سال کذایی به تب گرفت تا به مرگ راضی شویم. (346342)
کاظم2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۸:۲۲
اگر تحریمهای دوره محمودخان نبود ما بجای لغو تحریمها برای گرفتن امتیازاتی مثل عضویت در سازمان تجارت جهانی با طرف مقابل مذاکره می کردیم. پس منت سر دولت فعلی نگذارید. در اون 8 سال توی دهن زدید منتها توی دهان همین ملت بخت برگشته.با بالا بردن آمار بیکاری و فقر و فحشا ودزدی و اختلاس و... توی دهان ملت زدید نه خارجیها. شما که هی عزت عزت میکنی این بود عزتتون؟! این عزت ارزونی خودتون و رفقای جیبواپستون. (346343)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۸:۳۶
اون برای شرکتهای آمریکایی هست
که ۲۰میلیون دلار بیشتر تو نفت و گاز سرمایه
گزاری نمیتونن بکنن شوما که از دهن و فکرتون
مرگ بر آمریکا بیرون میاد نباید ناراحت این باشین (346344)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۹:۱۴
چرا طرف مقابل این افتخار را در همان 8 سال نداد؟! جالبه تا دیروز مذاکره را معادل سازش میدانستید و امروز که نتایجش را می بینید افتخار میدانید و آن را به نفع خودتان و دولت مطبوعتان مصادره می کنید! (346346)
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۱:۴۴
کل آن چیزی که فتح الفتوح می خوانید : فروش نفت است!
بد نیست ولی ناچیز است
یعنی مردم ما آنقدر بدبخت هستند که در ازای هشت سال تحمل مشکلات و رشد فناوری هسته ای و فضایی امروز باید به فروش نفت راضی شوند. قرار بود فناوری بیاید ، عزت بیاید ، اعتبار پاسپورت بیاید .
ما از شما و تفکر شما بیشتر از این دستاورد ها را انتظار نداشتیم . دولتی که وزیر نفتش اینقدر بی انگیزه و خود باخته است که می گوید:(ایران اگر نفت نداشت می شد افغانستان) . باید به حال این دولت گریست.آرمان ما کجاست و عزم و امید دولت ما کجاست! (346331)
داریوش بزرگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۶:۴۴
احسنت حرف دل ما رو گفتی (346339)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۸:۱۱
عزتتون را در اون 8 سال سیاه دیدیم که پول همین نفتو را بهمون نمی دادند و هندیها بجاش برنجهای گندیده و فاسد میدادند. بقول اون... را لولو برد که بخواهید با این حرفهای احساسی مردن را گول بزنید. (346341)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۹:۲۰
کره شمالی هم بمب اتم داره هم موشک به فضا میفرسته. امریکا هم همین طور اما شما وضع معیشت و زندگی مردم دو کشور را ببین و مقایسه کن. این چیزها خوبه ولی به چه قیمتی؟ به قیمت نابودی اقتصاد کشور و تهدید تمامیت ارضی؟ در ضمن ما هم از این دولت بیش از این انتظار نداشتیم منتها به دلیل شدت زیاد تخریب اقتصاد و سیاست خارجی کشور در 8 سال به اصطلاح مهرورزی. (346347)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۴:۴۸
منتقدان برجام دارند برجام را از معاهده بین المللی به معاهده دو جانبه بین ایران و امریکا تقلیل میدهند که اشتباه بس بزرگ است.
امریکا اگر بدعهدی میکنه ایران هم تکنیکال باید جوابش را بدهد منتهی عده ای فورا برجام را ناکارامد میگویند!
دکتر ظریف با درایتش توانسته اتحادیه اروپا را از امریکا جدا کند و خانم موگرینی چند بار صریحا به دولت امریکا هرگونه نقض برجام را هشدار میدهد در حالی که دلواپسان ادعا میکردند اتحادیه اروپا همیشه دنباله رو امریکا است. (346335)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۴:۵۴
حق داشتن علم و فناوری یکی از حقوق اصلی ماست که احمدی نژاد حق مردم ایران میدانست (346336)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۹:۲۳
سایر حقوق چطور؟! آیا جناب معجزه قرن داشتن آزادیهای سیاسی و اجتماعی، اقتصاد شفاف و رقابتی، نبودن فقر و فساد و اختلاس را جزء حقوق ملت میدانست؟! (346348)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۹:۰۷
این همه توجیه و فلسفه بافی برای دفاع از برجام بی فرجام باد هواست باور کنید دوره عوام فریبی به سر امده مردم با حقایق زندکی می کنند نه با شعار!!!!! (346345)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۲۰:۴۸
هیچ بد عهدی در برجام توسط آمریکا انجام نشده ایران می گوید چرا اقتصاد ما پس از توافق رونق نیافته مثل این است که کسی جنسی را از فروشنده بگیرد و بعد مثلا آن را گم کند یا به هرحال از دست بدهد و بعد فروشنده را مقصر بداند آمریکا تحریمها را برداشته اما سرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری کلان نیستند چون به ایران و آینده اش اعتماد ندارند.اما در هر صورت برجام نابود خواهد شد مخصوصا این که جمهوری خواهان آمریکا را قبضه کرده اند و نتایجش نیز آشکار خواهد شد هم برای دلواپسان و هم غیر دلواپسان. (346350)
محمد
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۲۱:۱۸
ما که ندیدیم تحریمی برداشته شود....
مردم نا امید شدن از از مذاکرات بی نتیجه (346351)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۲۱:۵۱
کار حسن روحانی نبود مردم ایران دنبال رئیس جمهوری که تمایل به ارتباط با دنیای بین المللی دارد می گردنندو حسن روحانی در بین کاندیداها از حداقل این خصوصیت برخوردار بود (346352)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۲۱:۵۲
افرادی که تز پوچی تحریم و تقابل با دنیا رو میدن رانت قدرت و درامد دارن
شما ببین چندتا کارمند و کارگر یا کاسب از این شعارهای صد من یه غاز میدن؟ وقتی تحریم میشیم ماها هستیم که تاوان میدیم نه تئوریسینهای دلواپس و کا سبین تحریم (346353)
صبا
Romania
۱۳۹۵/۱۰/۰۳ ۰۲:۳۰
جانا سخن از زبان ما می گویی (346356)
هولیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۳ ۰۴:۲۸
سلام ، تا الان فقط حرف بوده
و عمل ندیدیم ،من خودم واقعا
چون سرپرست ندارم پدر و مادر فوت کردند
تا حرف میزنم وام یا کمک میگن برو شوهر کن جو‌انی مردا اکثرا بیکارن تو خونه نشستن واقعا چقدر باهوشن یک سری از ادما خودم بفکرم نمیرسید ازدواج کنم دستتون درد نکنه .... اگه من یادم نمیاد میگن بدون ویزا همه جا میشد رفت کاش لا اقل اینو ازاد کنید یه سریا فرار کنن والا خیلی سخته زندگی بزور (346357)
جیگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۳ ۰۷:۵۵
دستش در نکنه که تنها نقطه قوت و امتیاز ما که اونا ازش میترسیدن رو از بین برد.حالا هر وقت که بخوان بدون هیچ ترسی به ما حمله می کنند. (346359)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۳ ۰۷:۵۹
دلواپسان ریختند و لایکها را به خیال خودشان دارند پایین و بالا می کنند.
حالا دلواپسان کسی مجبورتان نکرده در سایتهایی که دوست ندارین حضور پیدا کرده و ناشیانه کامنتها را منفی تابلو بدهید .
اگر 1000 بار هم شماها بگویید بیاییم در سایتهای همکفران شما عمرا بیاییم . (346360)