به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۰۹:۲۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۳ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۱۳۱۷۷۱

ما کردها، زندگی را عاشقیم

اسماعیل حسین‌پور

رحیم ذبیحی فیلمساز بزرگ کُرد فیلم مستندی دارد به نام «سنگ مزاری برای برادر شهیدم. . .» که بخشی از زندگی جانباز دفاع مقدس «دارا قادرخانزاده» که برادر 6 شهید است را به تصویر می‌کشد. در این فیلم مستند حکایت زندگی این خانواده‌ی صبور و بی ادعای کُرد که با تقدیم 6 برادر شهید و بی هیچ ادعایی زندگی عادی شان را سپری می‌کنند تماشایی است. جانبازِ به یادگار مانده مثل 6 برادر شهیدش هنوز عاشق این میهن و مردم است، درست مثل همه‌ی مردم کرد که «ایران» و «زندگی» را عاشقند. اگر رحیم ذبیحی این فیلم مستند را نمی‌ساخت منِ کُرد هم نمی‌دانستم که کردها چنین سرمایه‌های بزرگ ایثار و فداکاری را به دامان پرورانده است و با این همه فداکاری درخشان شان، بی هیچ شِکوه و سهم خواهی و ادعایی، همچنان ایران را عزیز می‌دارند. این بخشی از سند وفادارای کردها به ایران عزیز و این ملت نجیب است.

با پخش خبر یارگیری داعش از بین کردها و حمله به دو نقطه در تهران، به عنوان یک کُرد بر خود لرزیدم و شوکه شدم. کُردها که مهر و مرام شان عشق به ایران است و حیات شان لبریز لبخند است و در‌ترانه ها، موسیقی و لالایی هایشان عشق به زندگی موج می‌زند چه نسبتی با این تفکر شوم شیطانی دارند! در حالی که هنوز نه تنها کُردها و کردستان بلکه بشریت از بردگی زنان کُرد «ایزدی» توسط داعش بغض درگلو مانده‌اند و هنوز هزاران کُرد داغدار به اسارت بردن زنان «شنگال» توسط داعش هستند، کُردها و کردستان چه نسبتی با این شیطان سیاه دارند؟

کردهایی که در «کوبانی» گردن فراز و بالابلند ماندند و جان دادند ولی در برابر داعش پا پس نکشیدند و «کوبانی» را بیرق افراشته نگهداشتند چه سنخیتی با این خونریزان دارند؟ در حیرتم در حالی که خانواده‌ی قادرخانزاده 6 برادر شهید را برای عزت این کهن بوم و بر تقدیم کرده اند، کُردی دیگر در ماه رمضان با گلوله زنان و مردان بی گناه هموطنش را نشانه رود؟ این پذیرفتنی و گفتنی نیست. این‌تروریست‌ها نمی‌توانند ادعای کُرد بودن داشته باشند چرا که این خوی پلید، هیچ نسبتی با کُردها و روح لطیف شان ندارد. هیچ کُردی تفکر پلید داعش را نمی‌پذیرد و قطعا در پشت این تفکر شوم و پلید دزدانی به کمین نشسته‌اند تا به گمان باطل خود اقوام و مذاهب ایران عزیز که به گلهای وطن آراسته می‌مانند و در بلندای تاریخ صبورانه عزت ایران را به نیکی پاس داشته‌اند را مقابل یکدیگر قرار دهند. این تفکر پلید با جذب برخی «خامان ره نرفته» می‌خواهد کُردها و کردستان انکارشوند، غافل از این که کردها فرزندان وفادار ایران بوده و هستند و همچنان برای بلندآوازگی ایران در برابر هر بیگانه‌ای مثل قله‌های غیرت قد کشیده باقی می‌مانند.

برجسته‌سازی نقش کردها در‌ترورهای ناجوانمردانه‌ی اخیر توسط برخی بدخواهان برای این است تا کُردها را همره و همراه بیگانه بنمایانند، تا ما درخشش رأی و مشارکت بالای این مردم در انتخابات و «آری» پرافتخارشان شان به «دکتر حسن روحانی» را نبینیم. پلیدان می‌خواهند با اجیر کردن برخی افراد این بار با شیوه‌ای دیگر از کُردها و کردستان انتقام بگیرند. ما کُردها هوشیاریم و همه‌ی ایران و ایرانیان را چون جان عزیز می‌داریم و به قول شاعر کُرد «استاد علیرضا سپاهی لائین» می‌گوییم:
ما کردها قوم صبور و ساده‌ای هستیم
ما مردمان دل به حسرت داده‌ای هستیم
ما کردها با این تهیدستی خوشیم آری
ما را همین بس مردم آزاده‌ای هستیم