به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۸:۳۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۱۶۱۱۱

دفاع از "الهه راستگو" یا رواج عهدشکنی؟

گروه مقالات: به خاطر یک دستمال قیصریه‌اي را به آتش نمي‌کشند. باور کنید دغدغه نویسنده این یادداشت انتخاب شدن و یا نشدن نامزد اصلاح طلب و یا اصولگرا به عنوان شهردار تهران نیست. حرف من بر سر یک اصل است که گاهی به خاطر منافع شخصی و گروهی در چرخه اختلافات و حب و بغض‌ها قربانی مي‌شود. عده‌اي بر آن چشم مي‌پوشند و سخاوتمندانه گویی ارثیه پدرانشان است آن را به باد مي‌دهند. سخن من بر سر وفای به عهد است و پاس پیمان و بیعت را داشتن و خیلی راحت پای بر سر قول و قرار‌ها نگذاشتن.
سیدحسین طاهری

در زبان عامیانه مردم ما مي‌گویند آدم است و قولش "یا مرد است و قولش!" و در زبان حکمت و در حوزه ادبیات نیز قرن هاست بر حفظ این سرمایه انسانی تاکید شده است :
گر سرم می‌رود از عهد تو سر بازنپیچم
تا بگویند پس از من که به سر برد وفا را
قیمت عشق نداند قدم صدق ندارد
سست عهدی که تحمل نکند بار جفا را
"سعدی"
پیر پیمانه کش من که روانش خوش باد
گفت پرهیز کن از صحبت پیمان شکنان
"حافظ"
سالها عهد وفا بست ولی آخر کار
عهد بشکست و جفا کار شد افسوس، افسوس !
"فیض کاشانی "
در آیاتی از قران که کتاب وحی است از صادق الوعد بودن به عنوان صفت بارز انبیا نام برده شده است
"وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِسْماعیلَ إِنَّهُ کانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ کانَ رَسُولاً نَبِیًّا".
در سوره مائده پروردگار عالم حجت را بر همه تمام کرده است:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ: اى کسانى که ایمان آورده‏اید، به قراردادها [ى خود] وفا کنید!
ذکر وفای به عهد به عنوان صفت برجسته یک انسان مومن در قرآن و قرار گرفتن این صفت در کنار دیگر اوصاف اساسی او نظیر خشوع در نماز، روی گردانی از کارهای لغو، پرداخت زکات، پاکدامنی و محافظت بر نمازها، نشان دهنده اهمیت والای وفای به عهد است.
در آیه ۵۶ سوره انفال نیز، خداوند بدترین جنبندگان را کسانی معرفی مي‌کند که کفر ورزیدند و پی در پی عهد خود را مي‌شکنند.
از رهگذر این آیات که با گزنده ترین تعابیر، عهدشکنان را مورد نکوهش قرار مي‌دهد، قبح شدید عهدشکنی و ارزش و اهمیت وفای به عهد، آشکار مي‌شود.
حضرت علی(ع) در این رابطه مي‌فرمایند: هیچ موضوعی همانند وفای به عهد در میان مردم با تمام اختلافاتی که دارند، مورد اتفاق نیست. حتی مشرکان هم، پیمان‌ها را در میان خود محترم مي‌شمردند، زیرا عواقب پیمان شکنی را دریافته بودند. (نهج البلاغه، نامه ۵۳)
در روایتی از پیامبر (ص) وارد شده که فرمودند: هرگاه سه خصلت در وجود کسی باشد، او منافق است. هرچندکه روزه بگیرد و نماز هم بخواند. یکی از این سه خصلت که حضرت برای چنین شخصی بیان مي‌کند، عهدشکنی است. (الکافی، شیخ کلینی، ج ۲، ص ۲۹۰)

با این همه نمي‌دانم چرا خیلی‌ها که بارها در مذمت پیمان شکنی قلم فرسایی کرده و با بیرون کشیدن نمونه‌هاي تاریخی از صدر اسلام از آن شاهد معتبر بر مدعای خود ساخته‌اند حالا که به نفعشان نیست اصالت وفای به عهد را از یاد برده و یا نبرده‌اند و تجاهل مي‌کنند!

هنوز یادمان نرفته احمدی‌نژاد را بسیاری از حضرات به دلیل عهد شکنی مذمت‌ها نمودند و متقابلا احمدی‌نژاد نیز یاران از نیمه راه جدا شده خود را را به عنوان عهد شکن مورد عتاب و خطاب قرار داد. حالا چه شده است که ناگهان عهد شکنی خانم الهه راستگو این گونه وجاهت پیدا کرده و به عنوان عملی قهرمانانه از آن یاد مي‌شود؟ خدا مي‌داند! یادمان باشد در گیر و دارها اصول را قربانی نکنیم چون فردا دامن خودمان را نیز خواهد گرفت.

هیچکس در این که خانم راستگو با حضور خود در جناح اصلاح طلبان با این گروه عهد و پیمان بسته بود شکی ندارد. خود ایشان بیش از هرکس بر این واقعیت مقر است و معترف.. و همین طور هیچکس بر پیمان شکنی ایشان هم تردید ندارد چرا که خود گفته‌اند به کاندیدای جناحی رای داده‌اند که در آن عضو نبوده اند. هیچکس هم شک ندارد که خانم راستگو برای عبور از پل انتخابات سوار اتوبوس اصلاح‌طلب‌ها شده و کسانی که به ایشان رای داده و به عنوان عضو شورای شهر انتخابشان کرده‌اند به همین اعتبار رای داده‌اند و گرنه اگر شخصیتشان قائم به خودشان بود مستقل به میدان انتخابات مي‌امدند،بی هیچ وابستگی خود را در معرض رای مردم قرار مي‌دادند و تنها آن وقت بود که مي‌فهمیدند وزنشان چقدر است؟
آیا با این حساب کسی در عهدشکنی خانم راستگو کمترین تردید دارد؟
می‌ماند این که عهد شکنی خوب است یا بد... اگر بد است که بد است برای همه باید حرمت داشته باشد و اگر خوب است "این سر بام زمستون اون سر بام تابستون " نمي‌شود.
پیر پیمانه کش من که روانش خوش باد
گفت پرهیز کن از صحبت پیمان شکنان

حسام
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ۱۱:۳۲
دوستان اصلاح طلب تازه یاد وفای به عهد افتادن / خودشونو یادشون رفته که تو فتنه سال 88 عهدی که با نظام وشهیدان داشتن شکستن وچه صدماتی به اعتبار نظام زدند. حالاکارکدومشون بدتره افساد طلبان یا خانم راستگو (128184)
یا هو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ۱۲:۰۵
من از بیگانگان هرگز ننالم
که با من هر چه کرد آن آشنا(بخوانید الهه) کرد !!!! (128195)
محمد
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ۱۲:۲۶
كاملا با شما موافقم..... (128205)
یه نسل سومی
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ۱۲:۴۹
بهتره خانم راستگو در اولین فرصت عذرخواهی بکنه از مردم و همینطور اعلام برائت از حمایت های حسین شریعتمداری , گرچه بخشین ایشون از طرف مردم خیلی سخته. (128211)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ۲۱:۰۱
عذرخواهی؟! منظورت همون نوشداروی پس از مرگ سهرابه؟! مصیبتی که برای اعتدال گرایی با عذرخواهیش جبران و علاج می شه؟! (128455)
فرداد
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ۱۴:۲۴
علیرضا نوریزاده ضمن ابراز شادمانی از انتخاب قالیباف به شهرداری تهران و دفاع تمام قد از رای الهه راستگو از اصلاحطلبان بخاطر اخراج راستگو از حزب کار انتقاد کرد (مثل اینکه برادران اصولگرا بین مخالفین نظام هم حامی های قدرتمندی دارند) (128253)
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ۱۹:۲۸
خدا رو هزار مرتبه شکر که خود اصلاح طلب ها قبول کردن که دست پرورده های دولت خاتمی مخالفین نظامند.هورااااااااااااا (128403)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ۲۱:۰۱
شب به خیر کوچولو! (128456)
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ۲۳:۲۵
ادب شما اصلاح طلب ها از این بیشتر نیست (128559)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ۲۰:۵۹
خوشبختانه، آدم ها و جناح های درست و حسابی نظام و انقلاب، از این شخص پیمان شکن و مدّعی اصلاح طلبی حمایت نکردند. (128453)