به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۱:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ساعت ۰۸:۰۸
کد مطلب : ۱۶۶۲۲
مقاله وارده

ربیعی و کارگران منتظري كه بي‌تابي مي‌كنند

ربیعی و کارگران منتظري كه بي‌تابي مي‌كنند
بهمن بالایی *

گروه مقالات: علي ربیعی، در روزهای نخست تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده‌هاي بسیاری جهت رفع دغدغه‌هاي مالی کارگران کشور داده است. فاصله ای که اکنون بین افزایش حقوق سالیانه ی کارگران و تورم واقعی موجود در کشور وجود دارد، هر سال سبد خرید کارگران را کوچکتر و کوچکتر کرده است.

در حالیکه در قانون اساسی، صراحتاً آمده که افزایش حقوق باید متناسب با نرخ تورم باشد. کارگاه‌هاي کوچک طی چند سال اخیر یکی پس از دیگری تعطیل شدند و به بیکاری دامن زده است. جامعه‌ی کارگری کشور با مشکلات عدیده ای روبه روست که جناب وزیر، وعده داده تا در دوران وزارت خود، بسیاری از این مشکلات را رفع کند و خنده را بر لب فرزندان کارگران بنشاند. آیا ربیعی به این وعده‌ها عمل خواهد کرد؟ آینده نشان خواهد داد که تا چه حد این وعده‌ها عملی خواهد شد و چگونه تئوریهای مدیریت را به عمل در خواهد آورد.

مدت زمانی که از عمر وزارت علی ربیعی گذشته است کوتاه تر از آن است که بتوان فاصله ی بین وعده‌ها و برنامه هایی را که وی به عنوان اهداف خود در این وزارت خانه به مجلس شورای اسلامی ارائه داده اندازه گیری کرد و لیکن این نوشتار تلاش مي‌کند تا با نگاهی به آنچه در این 45 روز، در سازمان تحت امر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رخ داده، این نکته را یادآور شود که دولت یازدهم باید دولت پاسخگو باشد. کسانی که حماسه ی 24 خرداد 92 را رقم زدند قطعاً هر روز دولت را در بوته ی نقد خواهند گذاشت تا مبادا امیدی که از وعده‌هاي رئیس‌جمهور منتخب در باغچه ی دل‌ها جوانه زده خشکیده شود.

یکی از دغدغه‌هاي نمایندگان مجلس انتصابات پیش روی آقای وزیر بود. سابقه ی سیاسی- امنیتی ربیعی موجب شد تا برخی از نمایندگان نگران عزل و نصب‌هاي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشند. علی الخصوص در مورد شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) که بزرگترین شرکت سرمایه گذاری کشور بوده و میلیاردها ریال سرمایه‌ی در گردش در اختیار این شرکت مي‌باشد. ربیعی اما در این عرصه تاکنون نه تنها راه افراط نپیموده بلکه می‌توان گفت کمی هم تفریط کار شده است.

کلیه کسانی که در این مدت به حکم وزیر، بر صندلی‌هاي مختلف تکیه زدند، از بدنه‌ی همين سازمان بوده‌اند. ربیعی در جدیدترین حکم خود، احمد فیاض بخش را به مدیرعاملی شستا برگزید. وی که از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف در رشته‌ی مهندسی صنایع مي‌باشد در کارنامه ی خود سابقه‌ی عضویت در هیئت مدیره ی شرکت‌هاي سرمایه گذاری مهر و گل گهر و بسیاری از شرکت‌هاي بزرگ دیگر را نیز دارد. چندی پیش نوربخش به مدیریت عامل سازمان تأمین اجتماعی منصوب شد. نوربخش که به قول وزیر، نماد پاک دستی و سالم بودن است فردی غیرسیاسی است که از بدنه ی سازمان تأمین اجتماعی برآمده است.

شفافیت و اطلاع رسانی از جمله مهم ترین وعده‌هاي دولت تدبیر و امید بوده که رئیس دولت، بارها وعده ی آن را به مردم داده است. ربیعی در این مدت نشان داده که از این خط مشی پیروی مي‌کند. البته از این منظر وزرایی مثل وزیر امورخارجه، آنچنان شفاف با مردم به گفتگو مي‌نشیند که هنوز هیچیک از وزرا نتوانسته‌اند مانند دکتر ظریف با طیف وسیعی از مردم ارتباط برقرار کنند و لیکن باید اعتراف کرد که انتشار خبر مفقود شدن 20 هزار صفحه مدارک تحقیق و تفحص در سازمان تأمین اجتماعی نشان از این دارد که وزرا به توصیه‌ی دکتر روحانی تصمیم دارند تا آنچه که در وزارتخانه‌ی متبوعشان روی داده یا روی خواهد داد را با مردم در میان بگذارند.

یکی دیگر از مهم ترین مسایلی که در روزهای نفس گیر اخذ رأی اعتماد در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تأمین اجتماعی مطرح مي‌شد، موضوع تعاونی‌ها و رویکرد وزیر به این حوزه بود. ربیعی در مراسم افتتاح 123 طرح تعاونی اصفهان، وعده داد تا با گره زدن خصوصی سازی و تعاون، پشتوانه‌ای برای رفع مشکلات تعاونی‌ها در کشور ایجاد کند. در خصوص تعاونی‌ها، ظواهر امر نشان دهنده حساسیت وزارت کار به این موضوع و برنامه‌ریزی وسیع جهت توسعه ی تعاونی‌ها در کشور مي‌باشد، منتها اینکه چقدر این برنامه‌ها اجرایی شود، چیزی است که آینده نشان خواهد داد.

* کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک