به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۱۲:۴۴
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۴۰۸۴۴
قصه فساد اقتصادی و مبارزه با دانه درشت‌ها

فساد اقتصادی یا مافیای اقتصادی؟

گروه اقتصادي: یکی از نمایندگان مجلس طی روزهای اخیر از وجود فسادهای اقتصادی بزرگتر خبر داده و البته برای آسایش روح و روان جامعه از بیان جزئیات آن خودداری نموده است! آنچه طی این چند روز در رسانه‌ها منتشر شده است حکایت از این دارد که یک فرد خاص، که البته همچنان هویت ایشان مشخص نیست، با مجموعه‌اي وابسته حدود 70 درصد از معوقات بانکی را که رقمی بالغ بر 130 هزار میلیارد مي‌گردد در دست دارد و البته قصد پرداخت آن را هم ندارد.
فساد اقتصادی یا مافیای اقتصادی؟
عطا افشاریان

قصه فساد اقتصادی و مبارزه با دانه درشت‌ها البته در این کشور قصه جدیدی نیست و برای مردم بیشتر یک سرگرمی شده است تا قصه و رمان، آنچنان که اگر نشنوند در تعجب خواهند بود. اینکه طی این سالیان نه تنها از فسادها کاسته نشده است، با وجود پیشرفت سیتمهای متمرکز الکترونیکی، که ارقام فسادها به گونه‌اي شده است که جامعه را به بی خیالی و خواب فرو برده است.

به راحتی در رسانه‌ها و از قول مسئولین از فسادهای چند هزار میلیاردی و اکنون چند صد هزار میلیاردی گفته مي‌شود و از وجود گروهی سخن به میان مي‌آید که 23 نفر مي‌باشند و این 23 نفر 70 درصد کل معوقات بانکی کشور را در دست دارند به عبارتی این 23 نفر شاید حدود 30 تا 40 درصد ثروت کشور را در دست داشته باشند، سوال اینجاست که این افراد کیستند که سالهاست در جیب سیاستمداران ما جابجا مي‌گردند و هیچ سیاستمدار و یا ارگان و سازمانی حق رسیدگی و یا پرداختن به آن را نداشته و ندارد و اسامی آنها نیز همچنان به عنوان معمایی لاینحل در ذهن مردم مانده است.

اگر آنچه این روزها در مورد فساد اقتصادی گسترده از رسانه‌ها مطرح مي‌گردد، واقعیت است که رسیدگی سریع به آنها و خصوصا رسیدگی و مجازات ارگانهای مسئولی که چنین فسادهایی را کشف ننموده اند، در حالی که وظیفه داشته‌اند، شاید بتواند التیام بخش قسمتی از دردهای جامعه و برگشت سرمایه اجتماعی کشور شود. واقعیت این است که مصلحت اندیشی برای نظام، باعث جدا شدن نظام بعنوان یک موجودیت از مردم مي‌‌گردد. نظام سیستمی است برای رفاه و آسایش مردم و بدون مردم واژه هایی چون نظام و دین و قانون در همان واژه باقی خواهند ماند.

آنچه منجر به تولید این موجودیت‌ها گردیده است مردم و ایجاد زندگی بهتر برای آنها بوده است. اگر این فسادها حقیقت دارد باید شجاعانه از سمت مسئولین رده بالای کشور اعلام گردد و به همان شجاعت نیز برخوردی قاطع با سران و عمال این گروه مافیایی صورت گیرد. البته سیستمی که تا 30 درصد ثروت ملی را در دست دارد مسلما قدرت بالایی در مدیریت کشور در دست خواهد داشت که منجر به سکوت رسانه‌ها، سیستم قضایی و یا حتی نمایندگان خواهد شد.

ظهور چنین مافیایی در یک کشور ناشی از شفاف نبودن اطلاعات و جریان آن است، عدم مصونیت اصحاب رسانه از محاکمه و حذف، منجر به ایجاد چنین شبکه هایی مي‌گردد ولی آزادی مطبوعات و رسانه‌ها سبب مي‌گردد که افراد سالم و ماجراجوی رسانه‌ها به دنبال کشف فسادها و گزارش آن به مردم برآیند. بروز چنین شبکه‌هایی در کشور قدرت را از دولت مرکز ی به این گروه‌ها منتقل مي‌سازد و دولت در مقابل آنها آچمز خواهد شد چرا که این افراد با در دست داشتن قدرت عظیم اقتصادی به راحتی کشور را در تنگنای اقتصادی فرو خواهند برد.

باید اذعان نمود که بحران پنج ساله اخیر در این کشور، بیش از مجموع بحران‌هایی چون انقلاب، جنگ تحمیلی، انقلاب مشروطه و کودتا علیه دولت مصدق، روح و روان این کشور را دچار آسیب نموده است. دولت‌مردان و دلسوزان مردم و کشور عزمی راسخ باید داشته باشند تا به این رویه غلط پایان دهند و چهره تخریب شده کشور را مجددا به صحنه بین‌الملل برگردانند.

مالباخته شرکت زندگی گسترایرانیان ورمی کمپوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ۱۲:۴۲
یک نفردیگه بنام امیر ش که سرمایه 35000خانواده که بالغ بر4000میلیاردتومان می باشد واین آقا اعلام کرده کاه پولها بیرون کشورقرار دارند وهیچ کس تا الان پیگیری نمی کند منظورازهیچ کس یعنی مسئولین ذیربط (قوه قضائیه ،وزارت کشاورزی ،بانک کشاورزی ،وزارت رفاه ، سازمان صداوسیما)این شرکت پرورش دهنده کرم خاکی بود که همه ما روخاک برسرکرد (225951)
خسته قول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ۱۲:۵۳
اين جمله شايد توي سالهاي اخير زياد شنيديد بازار خانه راه افتاد زمين کشيد بالا طلا رفت بالا و ......اين 23نفر با پول من و شما هر موقع اراده ميکردن وارد هر بازاري بشن اون بازار دچارتورم ميشد حالا اگه برخوردي بشه دستگير بشن اگه اگه اگه وضع اقتصادي بهتر ميشه البته اينا نتيجه حضور اقاي روحاني هست (225954)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ۱۲:۵۳
حاکمین خیال منو راحت کردن رجع به قیامت!!! (225955)
//
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ۱۵:۱۵
خیال همه رو راجع به قیامت راحت راحت کردند!!! (226036)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ۱۳:۰۵
در مملکتی که طرح اعلام دارایی مسئولینش چند ساله داره تو مجلس گرد و خاک میخوره و کسی هم پیگیرش نیست(از هر حزبی)مگه میشه با فساد مبارزه کرد.
در ضمن کی میگه قانون درستی در این مورد نیست کافیه دنبال یه وام کوچیک برید تا بعد از کلی مرارت وام بگیرید و فقط با پرداخت نکردن یک قسط زمینو زمان واسه گرفتن معوقات با هم یکی میشن و...
مشکل اینه که قانون درست اجرا نمیشه و همش مصلحت توش داریم... (225963)
فروید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ۱۳:۴۹
وقتی یک افتابه دزد رو با هیجان میچرخونن و عکسش میشه تیتر یک همه روزنامه ها ومختلسین عزیز رو نه کسی میبینه و نه صداشونو میشنوه واینکه الفبای فارسی هم که شده استاد مطبوعات و صدا سیما توقع بی جاییه که با فساد مبارزه بشه...
کاملا درسته که دستگیری امثال خدادادها و جزایری ها وآریا ها و زنجانی ها هم فقط یه تبلیغه برای مبارزه با فساد و شاید تسویه حساب دو گروه با هم.
افسوس...... (225993)
امان از ساختار مصلحتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ۱۳:۵۲
خود قانون با مصلحت اندیشی وباز گذاشتن راههای فرار در قالب "مصلحت ا" در واقع مشوق اصلی فساد در کشور ماست (225995)
دقیقتر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ۱۵:۱۲
عزیزم حرف شما کاملا" درست است اما طرح رسیدگی به دارایی مسولان در مجلس هفتم تصویب شد اما به مدت حدودا" 10 سال است که در

" مجــــــــمع تشخیــــــــــــص مصلحـــــــــــــــت نظام " بایکوت شده است.

با اندکی تامل به یه نتیجه میشه رسید که اصول گراها (اعتدالیون و افراطیون)و اصلاح طلبان محافظه کار دریک جایی به فصل مشترک می رسند که اون فصل مشترکشون بر خلاف منافع مردم است. (226034)
ahmad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ۱۴:۵۸
یعنی میشه قبل از مردن ما قانون و حق وحقوق یا عدالت یا حس مسیولیت و ....... به چشم ببینیم ...باور کنید من واقعا میترسم بمیرم و این چیزها را نبینم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (226028)
پاسخ به احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ۱۵:۲۱
هر وقت مردم یاد بگیرند گــــــــــــــــول نـــخورند (از هرکسی با هر ادبیاتی وهر لباسی چون بعضیها ظاهرا" مصلح هستند حرفهای زیبا میزنند اما هویتشان فریبکاری است) اونوقت میشه امیدوار بود (226040)
hasani
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ۱۵:۲۶
اطمینان دارم که همه از این فساد سهم دارند والا تا الان برخورد می شد (226041)
مصلحتیان پور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ۱۵:۲۶
مبارزه با فساد مصلحت نیست به عمل برسد همان که درحد شعار بماند وبین قوا پاسکاری شود کفایت میکند (226042)
آرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ۱۵:۵۰
میدونه منتشر نمیکنی ولی بازم نظرم را مینویسم: این. ۲۳نفر از خود شون هستند که کسی تا حالا جرأت برخورد با آنها را نداشته و اسمشون هم جایی درز پیدا نکرده .زنجانی و امثال او را هم برای رد گم کنی رو کردند . (226052)
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ۱۶:۵۶
دانه درشت ها با مسئولین رده بالا فامیلند چاقو هیچ وقت دسته ی خود را نمی برد درتمام قوا هستن پس هوای همدیگرو دارند (226067)
رضا
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ۱۹:۰۳
يه ضرب امثل قديمي هست كه ميگه:كدخدا را ببين و ده را بچاپ. (226091)
مروزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۸ ۱۹:۵۸
چرا کسی به مافیای واردات افغانی اشاره نمیکند مردیم از بیکاری افغانها کارگران ایرانی را به ساختمانها راه نمیدهند یکی به قالیباف بگه چطور این همه افغانی میاره (226101)