به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۲:۱۷
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۴۶۳۹۱

جمعیت با بگیر و ببند و زندان افزایش نمی‌یابد

نقدی بر طرح تأسف انگیز مجلس اصولگرا
جمعیت با بگیر و ببند و زندان افزایش نمی‌یابد
گروه جامعه: جعفر محمدی در سايت عصر ايران نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات "طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت" را به تصویب رساندند که در صورت تصویب جزئیات آن کلیه اقدامات راجع به سقط جنین، عقیم سازی، وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغات راجع به تحدید موالید در کاهش فرزندآوری ممنوع است و افراد متخلف به دو تا پنج سال زندانی محکوم می شود. در این باره نکاتی چند قابل تأمل جدی است:

1 - به نظر می رسد بسیاری از مسوولان و نمایندگان مجلس، درک درستی از سیاست افزایش جمعیت ندارند. پیشتر نیز آموزش های چگونگی جلوگیری از بارداری در مراکز بهداشت و دانشگاه ها حذف شده بود و اکنون هم اقدامات پزشکی برای جلوگیری از بارداری جرم انگاری می شود!

این در حالی است که صورت منطقی مساله باید چنین باشد: در کشوری که سیاست کلی اش ، افزایش جمعیت است، باید با بهسازی فضای عمومی جامعه ، از جمله اقتصاد و معیشت ، مردم به افزایش تعداد فرزندان تشویق شوند و در عین حال، هر کس بتواند بعد از رسیدن شمار فرزندانش به تعدادی که مورد نظر شخصی اش است، از تولد فرزندان بیشتر جلوگیری کند. این که مردم نسبت به روش های جلوگیری از بارداری در جهالت باشند یا روش های شناخته شده علمی و پزشکی برای جلوگیری از باروری، جرم تلقی شود، هرگز تصمیمی ناشی از تعقل و خردمندی نیست.

افرادی که آموزش جلوگیری از بارداری ناخواسته را منع کرده اند و روش های جلوگیری پزشکی را نیز جرم شمرده اند ، آیا معتقدند که زوج ها باید بلافاصله بعد از ازدواج ، مدام در حال فرزند آوری باشند چون نه راه جلوگیری را می دانند و نه جرأت ارتکاب جرم دارند؟! این چه منطق تأسف انگیزی است که برای افزایش جمعیت دارند؟

آیا آنها این قدر قوه تمییز و تفکیک را ندارند که بدانند سیاست افزایش جمعیت یک چیز است و حق خانواده ها برای تنظیم تعداد فرزندان و زمان فرزند آوری یک چیز دیگر؟ فرض کنید زن و شوهری صاحب 5 فرزند شدند و دیگر نخواستند بچه دار شوند؟ آیا حق ندارند نحوه جلوگیری از بارداری را بلد باشند یا از علم پزشکی برای این منظور استفاده کنند؟

سیاست افزایش جمعیت ، باید بر مبنای آگاهی خانواده ها استوار باشد. یعنی مجموع شرایط فرهنگی و اقتصادی به گونه ای باشد که خانواده ها تصمیم بگیرند با اراده خود ، تعداد بیشتری فرزند داشته باشند. اما این طور به نظر می رسد که می خواهند با ناآگاه نگه داشتن مردم و تهدید آنها ، خانواده ها به طور ناخواسته بچه دار شوند و این یعنی آغاز مصائب بعدی ، از معیشت فرزندان گرفته تا تربیت آنان.

2 - اعمالی مانند وازکتومی و توبکتومی، جزو شخصی ترین حیطه های افراد است و هر انسانی حق ذاتی دارد که درباره خودش تصمیم بگیرد. جای تعجب و تأسف دارد که مجلسی ها این نکته ساده و بدیهی را نادیده گرفته اند و برای این عمل معمول پزشکی که در همه دنیا امری متعارف است، زندان ، آن هم در حد 2 الی 5 سال در نظر گرفته اند! آیا مجلسی ها می دانند 2 تا 5 سال ماندن در زندان یعنی چه؟ کجای عقل و انصاف و شرع می پذیرد که برای یک وازکتومی یا توبکتومی، شخص بازداشت، محاکمه و به 2 تا 5 سالزندان محکوم شود؟!

جالب است که مجلسی ها در حالی برای کارهایی مانند وازکتومی و توبکتومی 2 تا 5 سال زندان در نظر گرفته اند که بسیاری از جرائم سنگین ، مجازات های حبسی به مراتب کمتر دارند. به عنوان مثال، جرم هایی که ذکر می شوند کمتر از 2 الی 5 سال زندان دارند:

"سرقتی که موجب اخلال در جامعه و خوف شود ، معاونت در سرقت مستوجب حد ، معاونت در قتل عمدی که اولیای دم قاتل را عفو کنند، شروع به قتل عمد، نزاع دسته جمعی منتهی به قتل عمد، معاونت در جرم قطع عضو دیگران ، عضویت در گروه هایی که با هدف بر زهم زدن امنیت جامعه تشکیل شده اند،مخفی کردن جاسوس ها ، تهدید به بمبگذاری هواپیما و کشتی،ترغیب و تحریک مردم به جنگ و کشتار با هدف بر هم زدن امنیت داخلی، توهین به مقدسات اسلام و رهبری، جعل سند، جعل عنوان، ساخت سکه مجعول،رساندن اسلحه به زندانی برای فرار، سرقت آثار تاریخی و فرهنگی، قاچاق آثار باستانی، شنود غیر مجاز و جاسوسی رایانه ای ،رشا و ارتشاء، مقاومت در برابر مأموران قانون با دست بردن به اسلحه،چاقو کشی،دزدیدن طفل یا عوض کردن طفل تازه متولد شده، تخریب اموال منقول و غیرمنقول دیگران، شکار غیر مجاز، غصب مسلحانه ملک دیگران و ... "

واقعاً شرم آور است که برای وازکتومی و توبکتومی، مجازاتی سنگین تر از جرم های فوق تعریف کرده اند تا کسی که این عمل پزشکی را کرده، بیشتر از فردی که در نزاع منتهی به قتل شرکت کرده یا به روی مأمور دولت اسلحه کشیده یا نوزاد تازه به دنیا آمده را دزدیده، یا آثار باستانی را سرقت و قاچاق کرده یا به مقدسات اسلام توهین نموده یا جعل سند نموده است! مضحک نیست؟!

وانگهی زندان مجازات تبهکارانی است که ارتکاب جرم ، امنیت جامعه را به خطر می اندازند نه برای فردی که یک عمل شخصی وازکتومی یا توبکتومی انجام داده است. توجه شود که قرار است طبق سیاست های کلی نطام، جمعیت زیاد شود ولی قرار نیست مردم به اجبار بچه دار شوند و کسی که نخواهد بچه دار شود را به زندان بیندازند. راستی آیا مجلسی ها واقعاً به این جمع بندی رسیده اند که مشکل جمعیت در ایران به این دلیل بوده که وازکتومی و توبکتومی زندان نداشت؟!

3 - ممنوعیت وازکتومی و توبکتومی، می تواند منجر به مخفی کاری در این خصوص شود و این اعمال پزشکی ، خارج از نظارت صورت گیرد و آثار مخرب داشته باشد. همچنین به دلیل شیوع بارداری های ناخواسته ، سقط جنین غیرقانونی هم افزایش خواهد یافت.

4 - ممنوع کردن هر گونه تبلیغات راجع به تحدید موالید هم یک گزاره کلی است و بیم آن می رود از فردای تصویب این قانون، هر کس حرفی در این باره بزند، مجرم شناخته شود و به زندان برود. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب هنگام اعلام سیاست جدید نظام در خصوص جمعیت، تصریح کردند که افراد می توانند نظرات کارشناسی مخالف خود را نیز بیان کنند. با این حال ، طبق مصوبه جدید ، نه تنها وازکتومی و توبکتومی زندان دارد، حتی حرف زدن در این باره هم خطرناک می شود!

5 - سیاست افزایش جمعیت ، با بگیر و ببند و تهدید و زندان پیش نمی رود. بلکه تصمیم به بچه دار شدن در خانواده ها، تابعی از مقتضیات فرهنگی و اقتصادی آنهاست. زن و مردی که در تأمین نیازهای فرزند اول شان درمانده اند، با چه امیدی بچه های دوم و سوم و چندم را به دنیا بیاورند؟ زوجی که برای تأمین معیشت، از صبح تا شب کار می کنند و حتی به تربیت عادی کودک شان هم نمی رسند، بر اساس کدام وظیفه شناسی اجتماعی و فردی باز هم بچه دار شوند و نتوانند به تربیت اش برسند؟
اگر مسوولان به جای شعار و پیش کشیدن پای زندان و نظایر این، به وظایف ذاتی خویش در بهبود وضعیت اقتصادی جامعه بپردازند و خانواده ها نسبت به تأمین نیازهای مادی و معنوی کودکان شان آسوده خاطر کنند، جمعیت به طور طبیعی افزایش می یابد چون خانواده های ایرانی اصولاً فرزند دوست هستند و اتفاقاً عدم تمایل شان به فرزند آوری نیز از همین فرزند دوستی است زیرا نمی خواهند انسانی را به دنیا بیاورند که در تأمین نیازهای اولیه اش هم درمانده اند.

امیدواریم مجلسی ها در بررسی جزئیات طرح، با خردمندی بیشتری به این موضوع بنگرند و از تصویب نهایی این طرح عجیب و تأسف انگیز خودداری کنند زیرا این طرح بیش از آن که جمعیت کشور را پرشمار دهد ، جمعیت زندان ها را افزایش می دهد.

اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۴:۴۵
البته مي تونن با زندان کهريزک. (237487)
جهان
Romania
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۵:۳۰
الان من 38 سالمه مجرد بیکار یه شغل بدین هر 9 ماه یه بچه بیارم (237503)
دکتر میرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۶:۴۶
نمایندگان مجلس فکرهاشون را روهم ریختند تا برای تنها 3 درصد و فقط 3 درصد از راههای پیشگیری از بارداری ، قانون تصویب کنند و آبروی ایران را در دنیا ببرند و البته حین تصویب این قانون خارق العاده به پزشکان محترم هم اهانت کردند
کاش قدری هم به فکر مردم بودند این حضرات!!!!!!! (237518)
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۴:۴۹
امروز در سایتی خواندم یکی از نمایندگان به ظاهر محترم مجلس، که وکیل مردم شده تا مثلا برای بهبود زندگی مردم قانونگذاری کند، زمینی را در شمال کشور به نام تاسیس پارک و سایر فضاهای عمومی از بنیاد گرفته و به اشخاص دیگر فروخته !!!

حالا انتظار داریم این چنین نمایندگانی در تصمیم گیری ها فکر هم بکنند؟!

بهار جان لطفا منتشر کن (237488)
دكتر نيك
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۵:۲۰
يك عمر گفتيم فرزند كمتر زندگي بهتر ، با كدام اقتصاد تعداد فرزندان زياد بشه ، جوانها اصلا نميتونن ازدواج كنن ، چه برسه به فرزند ، تو آپارتمان هفتاد متري چند نفر ميتونن زندگي كنن ؟ (237499)
انشتین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۶:۲۹
شما اگر ابعاد اضافی فضا و زمان را در نظر بگیرید و پیشرفته های کشور در زمینه علوم فیزیکی و شیمیایی را به کار ببندید حتما می توانید مقدار متنابهی آدم بیکار ، معتاد ، کار چاق کن ، بساز و بفروش ، بنگاهی در آن جا بدهید همانطور که نا الان جا داده ایم بیشتر از این هم می توانیم جا بدهیم. (237512)
شهروند درجه 3
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۴:۵۵
ابن ملت ما کاسه صبرش سوراخه فک کنم. هیچ وقت پر نمیشه. عجب ملتی داریم. دمش گرم (237489)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۴:۵۵
بعضی از نماینده ها کارایی می کنند که آدم به عقلشون شک می کنه! حل مشکل جمعیت این کارا نیست بخدا، یک بچه به اندازه یک آدم بزرگ خرج داره، شما خیلی دوست دارین مشکل جمعیت حل بشه بیاین برای هر بچه یک حقوق ثابت، مثلاً نیم میلیون در ماه در نظر بگیرید، بعد ببینید نتیجش چیه! الان بر اساس فیش حقوقی کارمندا فرق یک زوج بدون بچه با یک خانواده 8 نفره دویست هزار تومنم نیست، خوب کدوم عاقلی میاد بچه دار شه ... (237490)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۴:۵۹
محمدي جان، آخه اينا توي کدوم موضوع ؛ منطق دارند که حالا اين، دوميش باشه!!؟ منطق اينا فقط و فقط، سواله، در صورتيکه دولت، مخالف نظرشون حرفي بزنه يا کاري بکنه، همين!! (237491)
سبز ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۵:۰۰
یه راه حل ساده کسانی که طرح افزایش جمعیت دراین شرایط اقتصادی ومعیشتی مردم را داده اند با اینکه مطمئنا در رفاه هم هستند (نمایندگان وموافقین این طرح )پیشنهادمیکنم وادار شوند خودطی مدت زمان مثلا 5سال 3فرزند اضافه کنند وبعد اجرائی شود تا حدیث رطب خوردن پیامبرونصیحت ان حضرت بمرحله عمل دراید (237492)
ایران اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۵:۰۱
این نمایندگانی که این طور قانونی تصویب می کنند دارند برای خانواده مردم جریمه مشخص می کنند دارند مردم را تحریک می کنند واقعا این نمایندگان با این عملشان نمی خواهند این انجام بگیرد من به عنوان یک ایرانی با این عمل مخالفم مقام معظم رهبری که با تهدید مردم مخالف هست نمایندگان عملا مردم را تهدید می کنند شما که نمی توانید درحریم خصوصی مردم دخالت وقانون تصویب کنید (237493)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۵:۰۹
آخر از نماینده ایی که لقب دکتری نیز یدک می کشد و لیوان جای دهن احمدی نژادی (که ان همه اختلاس و سقوط پول ملی در دو ه اش رخ داده )را تبرک می داند و می خورد و بر لباس خویش می ریزد انتظار بیشتری دارید ؟ اینها باید بعوض اینکه مشکلات وام ازدواج را حل کنند و میزان آنرا زیاد کنند و برای تولد بچه های دوم و سوم جایزه و تشویقی بدهند ( تشویق برای بچه های بعدی اشتباه است خیر چون بیسوادهای کشور بیشتر میشوند ) می آیند پزشکان و مردم را تهدید به زندان می کنند دنیا به اینها خواهد خندید و . . . (237495)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۵:۱۱
ادامه . . . . را تهدید به زندان می کنند دنیا به اینها خواهد خندید و ملت برای فرستادن چنین افرادی به مجلس مقصرند چون اغلب اینها با آرای قومی و قبیله ای به مجلس رفته اند و در یک رقابت واقعی اغلب اینها خواب نماینده گی را هم نمی دیدند و به واسطه رد صلاحیت بقیه نماینده شد ه اند . . (237496)
لبوفروش
France
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۶:۳۰
قربون شکلت کدوم مردم اینها رو فرستادن مجلس ؟ اینها بطور خودجوش رفتن مجلس!!! (237513)
مهرناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۵:۱۵
دیگه چی؟ امر دیگه ای نیست؟ دوستان حالشون خوبه؟؟ یعنی باید در خصوصی ترین مساله مردم هم ورود کنن!!!! در مورد چیزای دیگه نمیخوان نظر بدن و حکم صادر کنن؟؟؟ انگار تو این مملکت زندگی نمیکنن و از اوضاع اقتصادی خبر ندارن... صد البته که سواره از پیاده خبر نداره. کار رو بجایی رسوندن که دیگه خیلیا قید داشتن حتی یه چهار چرخه رو بزنن و مسکن که جای خود داره تبدیل شده به رویا. کرایه خونه هم که شده جبران مافات صاحبخونه ها و هر چقدر تیغشون ببره میبرن که خرجشون در بیاد. ای خدا خودت به دادمون برس (237497)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۵:۱۷
من ازنظر علمی به اینکه خانواده ای که توانایی مالی داشته باشه 2_3 بچه بیاره موافقم ولی من فکر می کنم بعضی از نماینده ها به دلایلی مخالف افزایش جمعیت بودن این بندها رو اضافه کردن که اولا قانونی عملی نباشه دوم اینکه اثر عکس و نامطلوب داشته باشه و مردم در جواب این قانون لج کنن دیگه یه بچه هم ندارن ! (237498)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۶:۳۲
شان قانون را اینگونه افرادی از بین می برند و قانون شکنی را عادی و بلکه واجب می کنند. از امروز 99 درصد مردم خلافکار و مجرمند (237516)
حسین
United States
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۵:۲۱
از این به بعد باید . . . . هرچند این جماعتم تا اسفند 94 بیشتر نیستن. (237500)
لبو فروش
France
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۶:۳۳
دوست عزیز دلخوش نباش این سیاست کلیه و به این مجلس محدود نمی شه (237517)
لبو فروش
France
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۶:۴۹
پیشنهاد می دهم کلیه پدر و مادرهایی که کمتر از ده فرزند دارند را اعدام کنند تا جمعیت بسرعت به چین برسه!!!!!!!!!!!!!!! (237519)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۵:۲۲
واقعا برأي ملت ايران با أين نمايندكانی متاسفم اقاي نماينده اي كه جنين قوانيني در مجلس وضع مي كني أيا به عواقب سوء ان هم فكر مي كني حتما فرزندان شما طعم بي كاري را نجشيده أند وحتما مثل خيلي از خانواده ها فرزند بي كار نداريد شما اكر مي توانيد كاري بكنيد تا مشكل اشتغال مردم
حل شود اكر مي توانيد ارزش بول ملي را بالا ببريد اكر مي توانيد ميزان تورم وكراني را در كشور كاهش دهيد وهزاران اكر هاي ديكر كه شما ها مرد ان نيستيد (237501)
امیر علی
United States
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۵:۴۶
فاطمه عالیا که نماینده باشه ... از این بهتر نمیشه ... (237505)
متحیرالعقل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۷:۱۷
من با خودم مشکل پیدا کردم! خودم به خودم میگم اگه اینا عقلای جامعه هستن پس خاک بر سر خودم! اگر هم که اینا عقلا نیستند پس من چرا گذاشتم اینا جای عقلا را بگیرن؟ نفهمیدم من گفتم یا خودم گفت اما خوب گفت: از ماست که بر ماست! (237521)
aria
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۷:۵۱
2 سال عقد کردم بخدا نمیتونم ازدواج کنم فکر کن بخوام بچه دارم بشم یدونه هم زیاده (237529)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۷:۵۳
هروقت دلار رفت زیر 1000 تومن بچه دار میشیم بالای 2تا قول میدیم (237531)
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۱۸:۳۷
يك عده شكم سير نشسته اند براي مردم قانون وضع ميكنند !! شما اگر در ميان اين نمايندگان كسي را پيدا كرديد كه فرزندش كه هيچ ! قوم و خويش درجه يك بيكاري داشته باشد .... !؟ (237543)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ۲۲:۱۹
این که تو خونه چی می پوشی و چه چیزی نگاه می کنی به حکومت مربوطه این که چند تا بچه می خوای داشته باشی به حکومت مربوطه اما وضعیت راهها اشتغال وضعیت آموزش بهداشت و... به آقایون ربطی نداره، اینجا ایران است... (237565)