به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۶۶۴۰۹
تضعيف نگاه ابزاری، مقطعی و موردی به مردم

صیانت از حق الناس، امید و نوید بزرگ

...هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم دل‌مشغولی تندروها از حق‌الناس دانستن رأی مردم بیشتر خواهد شد و برخی تندروها و رسانه‌ها که تازه یادشان آمده است که می توان از دولت و دولتمردان هم انتقاد کرد و...
صیانت از حق الناس، امید و نوید بزرگ
♦اسماعیل حسین پور

با روی کار آمدن دولت روحانی امید و اعتماد نخبگان برای برگزاری یک انتخابات آزاد، سالم و رقابتی و در شرایط برابر بیشتر شده است. دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور دولت تدبیر و امید نیز اخیرا در همایش تخصصی معاونین سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور گفته است: «در دولت تدبیر و امید انتخابات باید به صورت کاملا قانونی، کاملا آزاد و کاملا سالم و باشکوه برگزار شود و ما به عنوان مجریان انتخابات باید بدانیم که وظیفه صیانت از حق‌الناس را بر دوش داریم...» که باید این مواضع مبتنی بر حقوق شهروندی را به فال نیک گرفت و ستود.

پای فشردن وزیر کشور بر این اصل مورد تأکید رهبری نظام که به صراحت از رأی مردم به عنوان حق الناس یاد کرده اند و تأکید آیت الله هاشمی رفسنجانی بر این حق حیاتی، امید و نوید بزرگ برای همه وفاداران به قانون اساسی است تا دلسوزان این کهن بوم و بر، در دولت تدبیر و امید دغدغه ای برای تضییع حق شان نداشته باشند؛ چیزی که همواره بزرگان نظام بر این اصل پای فشرده اند.

باید بپذیریم که به رغم تأکید بزرگان نظام برخی ها که نگاه شان به مردم ابزاری، مقطعی و موردی است چندان از این مواضع وزیر کشور دولت تدبیر استقبال نکرده‌اند و شاید آنها بیش از دیگران نگران مواضع دکتر رحمانی فضلی باشند چرا که در صورت صیانت از این حق، عرصه‌ی بهره گیری از بسیاری از فرصت ها بر آنها تنگ تر می شود چرا که آنها خوب می دانند حق الناس تنها در صندوق رأی خلاصه نمی شود بلکه فراتر از حوزه دولت، شامل سایر ارکان حکومت هم می شود.

آنها خوب می دانند که تأیید صلاحیت ها، امکان بهره گیری برابر از رسانه ها و به ویژه صدا وسیما، غیرجناحی شدن خطبه های نماز جمعه، عدم دخالت نیروهای غیرمسؤول در انتخابات ، حق برگزاری جلسات و نشست های سیاسی برای همه تفکرات وفادار به قانون اساسی هم می تواند مصداق حق الناس باشد و در چنین فضایی برخی تفکرات خاص که در بین مردم پایگاه و جایگاهی ندارند خود را بازنده ی بزرگ انتخابات آینده می دانند.

هر چه به انتخابات نزدیک تر می شویم دل مشغولی تندروها از حق الناس دانستن رأی مردم بیشتر خواهد شد و برخی تندروها و رسانه ها که تازه یادشان آمده است که می توان از دولت و دولتمردان هم انتقاد کرد و گویی یک باره از خواب چند ساله برخاسته اند؛ با نزدیک شدن به انتخابات آینده مجلس سخت بیمناک آینده سیاسی خویش هستند و به رغم این که همواره نان نام مردم را می خورند ولی نگران «نه» بزرگ مردم در انتخابات پیش رو به خویش هستند و خشم و جنجال آفرینی های پیاپی این عده ی شناخته شده نشانگر برنتابیدن این حق الناس نشان از به بن بست رسیدن این تفکر دارد.

رحمانی فضلی که سابقه نمایندگی مجلس چهارم، حضور در پست های مختلف و شورای امنیت ملی را داشته و در انتخابات مجلس هشتم از حوزه انتخابیه مشهد کاندیدا شده بود که از ناحیه برخی اصولگرایان مورد بی مهری های بزرگی قرار گرفت؛ با اطلاع کامل از برخی موانع تحقق حق الناس، بر این اصل مورد تأیید و تأکید رهبری نظام پای فشرده است.

باید باور کنیم که جان، مال، حيثيت و آبروي مردم، و حقوق اجتماعي و سياسي شان، در قلمرو حق الناس است و متأسفانه حق الناس از سوی برخی افراد که تقوای کمتری دارند در جامعه ی ما در روز روشن انکار می شود و شاید در انتخابات پیش رو هم برخی فرصت طلبان قصد داشته باشند با توجیهات خاصی، چشم بر حق الناس ببندند لذا همه ارکان حکومت باید همراه و همسو با بزرگان نظام، دولتمردان و همراه با مردم، این سخن والا و تابناک مولا علی (ع) که می فرمایند: «اَمّا الظّلم الّذی لا یُتركُ، فَظلمُ العباد بَعضُهُم بعضاً؛ امّا ظلمی كه بخشوده نمی‌شود ظلمی است كه بعضی از بندگان خدا بر بعض دیگر می‌كنند».*را در خاطر داشته باشند تا همگام با دولت و دولتمردان وفادار به قانون اساسی، شاهد برگزاری انتخاباتی سالم،پرشور و شکوه و عزت بخش در ایران اسلامی باشیم.
* (نهج البلاغه، خطبه 175 )

سید هادی خامنه ایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۱:۵۸
"منظور از حق الناس فقط شمارش آرا نیست بلکه باید کسانی که حق شرکت در انتخابات دارند بتوانند به افراد مورد نظرشان رای بدهند" (279855)
امیررضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۱:۵۹
باز هم اصلاح طلبان و باز هم هاشمی و ... باز هم توهم تقلب !!!!!
آیا طرح مجدد شبهه تقلب در انتخابات ، توجیه زود هنگام شکست احتمالی آقایان در انتخابات آتی نیست ؟؟!! (279856)
یه سوال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۲:۰۱
آیا نظارت استصوابی که قانون اساسی بر عهده شورای محترم نگهبان گذاشته است با حق الناس تداخل ندارد؟؟؟ (279857)
ماهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۸:۲۶
نگذاشته است! (279995)
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۲:۱۵
مجلس آینده به همت اکثریت مردم افراط ستیز جای تندروهای از مردم بی خبر نخواهد بود. (279861)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۲:۴۹
سلام
از خدا بترسید و اینقدر فرافکنی و مغلطه نکنید و با دروغ و مظلوم نمایی ، جنگ روانی ایجاد نکنید . انتخابات همیشه آزاد و سالم بوده ( مگر اینکه مثل سال 88 ، پذیرش نتیجه ی انتخابات برای بعضی ناممکن باشد و تصمیم به بر هم زدن همه چیز بگیرند !) خاتمی شما هم از دل همان انتخابات بیرون آمد . روحانی هم همینطور . حالا چون شما نمیخواهید پیروزی احمدی نژاد را بپذیرید دلیل نمیشود در همه چیز شبهه ایجاد کنید و دوباره زمینه ی فتنه ای دیگر را فراهم آورید ! (279869)
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۵:۰۰
اول اسباب اتفاقات رو صدا وسیما فراهم کرد و با عوام فریبی و تلقین موضوعات به ببینندگان موجب آن هشت سال شد یادم هست تو سال 84 یهو بین مردم پیچید که رئیس جمهوری یک روحانی خوب نیست. البته اشتباه عدم اجماع هم بود. و سال 88 که آش شله قلمکار شد شما هم تهمت الکی نزن نجابت غالب اصلاحطلبان بیشتر از این حرفها است. (279929)
پاسخ به علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۵:۳۶
اون کسی که باید از خدابترسد اما نمی ترسد شما هستید

تا کی می خواهید خواست و منافع 5 درصد بر 95 درصد را ادامه بدهید

چرا شنیدن نام همه پرسی که در قانون اساسی هم آمده است لرزه بر اندامتان می اندازد؟!

آیا غیر از این است که شما اقلیت مطلق خودتان هم می دانید که با فریب بر دوش بیش از 90 درصد مردم سوارید؟ (279945)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۷:۴۸
علی اقا منظور عدم رد صلاحیت است که از هر کس خوششان نمیاد باهاش این کار را میکنند .ضمنا" شما از خدا بترسید که بخاطر باند بازی و برای درعرصه قدرت ماندن اصولگرایان افراد زیادی را بی هیچ دلیلی و به خاطر تفکرات غیر از اصولگرایی رد صلاحیت میکنند .شما در این مورد شرمنده دائمی خدا هستید .اره داداش علی واقعا" شرمنده اید (279983)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۲:۵۲
راستی شما که در روزگاری نه چندان دور سایه ی هاشمی را با تیر میزدید ، چه شده که اکنون سنگش را به سینه میزنید و اسم او را یدک میکشید ؟! مغرض هستید یا حافظه ی تاریخی تان اینقدر ضعیف است ؟! (279870)
یکی از مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۵:۳۸
هر شخصی که به سمت مردم برگردد مردم او را می بخشند . شما هم تا دیر نشده توبه کنید واموال وثروت مسروقه مردم را به بیت المال برگردانید تا مورد بخشش مردم قرار بگیرید (279948)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۶:۲۷
اصلاح طلبی جناحی دگم و بسته نیست.هرکس اندیشه ی اصلاح طلبی داشته باشد به او احترام می گذاریم.هاشمی امروز باهاشمی دهه های پیشین فرق کرده فلذا به ایشان احترام می گذاریم.همین شما هرگاه کامنتهای اصلاح طلبانه داده ای مثبت گرفته ای.غیرازاین است؟ (279966)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۷:۵۲
اولا" به شما ارتباطی ندارد ثانیا" اگر اتفاقی هم افتاده خانوادگی بوده بازم به شما ارتباطی ندارد .ثانیا" شما چرا 8 سال زیر سایه احمدی نژاد خوردید و چاپیدید اما الان احمدی اخه شده ؟ (279985)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۹:۱۹
ما نه به فردی دلبسته ایم، و نه گریزان
برای ما ملاک حق طلبی، و آزادگی است
بزرگترین خطا فرد محوری است
خط مشی و تفکر مهم است (280008)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۴:۴۳
معنی انتخابات در ایران در یک کلمه:یعنی کشک (279917)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۴:۴۶
درود بر شما
من هنوز در شوک پیروزی احمدی نژاد در سال 88 هستم (279921)
آرمین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۴:۵۵
متاسفانه نمایندگان بدون در نظر گرفتن حق الناس هیچ خدمتی به آنها نمیکنند (279928)
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۵:۱۰
بحث خانوادگی بوده حتما علی جان شما که ازیک خانواده دیگری(شاید اصولگرا) نمی خواد نقش آتش بیار رو بازی کنی. (279931)
مسعود
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۵:۲۷
تا کی میخواهید با این تیترها فضای فکری رو آلوده کنید؟
حتما سال بعد هم خبری با تیتر تقلب توی سایت میزنید (279934)
آنتی ویروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۵:۲۹
خیلی رو میخواد که عده ای تجدیدنظرطلب با اون افتضاحات سال 88 دم از قانون و حق الناس بزنند.ولی نگران نباشید مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود .90 درصد همپالگی هایتان در انتخابات آینده رد صلاحیت میشوند (279935)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۵:۲۹
شما این حرفو زیاد می زنید یه بار برای همیشه جوابتو می دم در انتخابات 88 آقای هاشمی در جبهه مردم قرار گرفت ولی قبل از آن این چنین نبود و اکنون مورد علاقه مردم است . حالا فهمیدی (279936)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۵:۳۴
جالب بود انشاا... فردایی بهتر برای همه ایرانیان (279943)
منتقد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۵:۵۸
علي آقا شما از كجا اينقد با اطمينان حرف مي زنيد!؟ (279959)
ايران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۱۶:۳۲
اقاي هاشمي با أقاي هاشمي بيست سال پيش خيلي فرق كرده (279967)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۲۲:۲۵
هاشمی با هاشمی سال 84 کاملا" تفاوت پیدا کرده است. (280046)
11
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۲۰:۰۶
در دل اتش غم رخت تا که خانه کرد دیده سیل خون به دامنم بس روانه کرد افتاب عمر من فرو رفت و ماهم از افق چرا سر فرو نکرد (280022)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۲۰:۴۰
به‌جای‌اینکه‌نمایندگان‌مجلس‌که‌در‌اکثر‌کشورها‌از‌حقوقدانان‌‌هستند‌ولی‌در‌کشور‌ما‌که‌حزب‌به‌اون‌معنای‌جهانی‌وجود‌نداره‌این‌بر‌عهده‌شورای‌نگهبان‌هست‌ولی‌تائید‌این‌افراد‌سازوکار‌مشخصی‌نداره‌وافرادی‌تائید‌میشن‌که‌حتا‌درست‌صحبت‌کردن‌بلد‌نیست‌وچون‌تخصص‌کافی‌ندارن‌یکی‌مثل‌احمدی‌نژاد‌پیدا‌میشه‌که‌هر‌کاری‌میکنه‌و‌همین‌نماینندگان‌‌تائیدش‌میکنن‌وبدبختی‌و‌فلاکت‌نصیب‌مردم‌میشه (280029)