به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۷:۰۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۵ ساعت ۲۰:۵۸
کد مطلب : ۱۱۳۹۳۹
وزیر دفاع روسیه: حلب در محاصره نیست!

ترکیه: موضع ما در قبال اسد تغییر نکرده است

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه ترکیه ضمن تاکید بر مواضع سابق کشورش در قبال دولت سوریه گفت، آنکارا انتظار دارد نیروهای کرد با تکمیل عملیات منبج از حاشیه شرقی رود فرات عقب‌نشینی کنند.
ترکیه: موضع ما در قبال اسد تغییر نکرده است
مولود چاووش‌اوغلو، پس از دیدار با کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه گفت: باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا شخصا متعهد شده است اعضای حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه پس از پایان عملیات در منبج، به شرق رود فرات منتقل و مستقر نخواهند شد. ما توقع داریم که آمریکا به این وعده خود عمل کند.

چاووش‌اوغلو در خصوص سوریه گفت: متاسفانه تا به امروز با وجود قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، آتش‌بسی در این کشور پایدار نمانده است. در حال حاضر کریدوری در این کشور تعیین شده اما حلب هم‌چنان تحت محاصره است. دولت سوریه و روسیه متاسفانه به حملات خود ادامه می‌دهند.

وی  افزود: قطعا مهم‌ترین مسئله این است که چگونه یک انتقال قدرت سیاسی در سوریه محقق شود و این که مدیریت این انتقال قدرت به عهده چه کسی خواهد بود. ما معتقدیم که این مسئله همواره باید در نظر گرفته شود. کشورهای مختلف نظرات متفاوتی در باره تداوم حضور یا جدایی بشار اسد از ساختار قدرت در سوریه دارند اما از ابتدا، ترکیه گفته است که بشار اسد باید کنار برود.

در همین حال، وزیر دفاع روسیه گفت که روسیه و آمریکا به دستیابی به ساختاری که اجازه بازگرداندن صلح به حلب را خواهد داد، نزدیک می‌شوند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در مصاحبه با شبکه روسیه 24 گفت: ما وارد مرحله فعالی از مذاکرات با شرکای آمریکایی در ژنو و عمان شده‌ایم و ما همچنین با واشنگتن همواره در تماس هستیم.

این وزیر روسی گفت: ما بیش از پیش به ساختاری نزدیک می‌شویم که به ما این اجازه را خواهد داد تا مبارزه را با هم برای بازگرداندن صلح به حلب شروع کنیم تا مردم بتوانند به خانه‌هایشان بازگردند. شویگو ادعاها مبنی بر اینکه عملیات روسیه و سوریه در حلب به منزله محاصره حلب است، رد کرد! وی گفت: در آن‌جا کاروان‌های انسانی وجود دارد که به صورت مداوم وارد حلب می‌شود و ما به صورت مداوم در راستای تعمیر نیروگاه‌های پمپاژ آب و لوله‌های فاضلاب تلاش می‌کنیم. آن‌ها می‌گویند که محاصره‌ای صورت گرفته است. این محاصره از کدام طرف است؟ از خارج هیچ محاصره‌ای وجود ندارد و ما تمامی درها را باز کرده و می‌گوییم که خارج شوید.

این وزیر روسی تصریح کرد که تمامی پیشنهادهایی که روسیه و ایالات متحده با هم بررسی می‌کنند با هدف حفظ تمامیت ارضی سوریه و شکست تروریسم و آغاز مذاکرات است. شویگو در مورد همکاری میان روسیه و آمریکا پیرامون سوریه نیز گفت که این همکاری به نحو خوبی سازمان یافته است. وی عنوان داشت که طرف روسی از شرکای آمریکایی خواسته است تا اطلاعاتی را در مورد پایگاه‌های مخالفان "میانه‌رو" و همچنین اطلاعاتی را پیرامون پایگاه‌های داعش و النصره ارائه دهد تا از حمله به مخالفان "میانه‌رو" اجتناب شود اما نظامیان روس تا به این لحظه چنین اطلاعاتی را به دست نیاورده‌اند.