به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۰۷ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۱۴۰۲۱۳

چرا رسانه‌ها مسوولان را به پاسخگویی وادار نمی‌کنند؟

گروه فرهنگی: رییس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پاسخگو نبودن برخی مسوولان در قبال آنچه به عنوان مطالبات مردم در رسانه‌ها مطرح می‌شود، گفت: اگر برخی مسوولان و مدیران پاسخگوی مردم نیستند و رسانه‌ها و مردم درخواست‌های به حق خود در حوزه‌های مختلف را نمی‌توانند طلب کنند، به دلیل این است که روزنامه‌نگاران وظیفه خود را به درستی انجام نداده‌اند.
چرا رسانه‌ها مسوولان را به پاسخگویی وادار نمی‌کنند؟
سید وحید عقیلی در گفت‌وگو با ایسنا به یکی از مسائل با اهمیت حوزه رسانه‌ اشاره و بیان کرد:  یکی از جدی‌ترین، مهمترین و با اولویت‌ترین مسائلی که در حوزه رسانه‌های جمهوری اسلامی مطرح شده، این است که چرا در دوره کنونی روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و رسانه‌ها نمی‌توانند آن‌طور که شایسته است، مشکلات جامعه را کشف و تحلیل کنند و تا جایی که ممکن است راه‌حل ارائه دهند. به نظرم این مساله برای بررسی، تحلیل و آسیب شناسی توسط دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای الویت دارد.او با اشاره به دلیل اینکه چرا رسانه‌ها نمی‌توانند برای مشکلات راه‌حلی ارائه دهند، اظهار کرد: در حال حاضر روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و رسانه‌ها استقلال ندارند؛ متاسفانه اگر شما در جامعه رسانه‌ای نگاه کنید، اغلب روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به نوعی به یک سازمان و نهاد وابسته هستند. همچنین اگر به نوع مالکیت برخی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها دقیق نگاه کنیم، متوجه می‌شویم در این شرایط روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی با استقلال کامل و دارای اخلاق حرفه‌ای که در خدمت کشف حقیقت به طور عینی و واقع بینانه باشند، تربیت نخواهند کرد. 

رییس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد به تعریف روزنامه‌نگار حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: به نظرم مساله کلیدی این است که بدانیم روزنامه‌نگار مستقل و حرفه‌ای در کشور ما چگونه تعریف می‌شود. آیا ما تعریف نسبی و جامعی از اینکه روزنامه‌نگار کیست، داریم؟ آیا ما روزنامه‌نگار حرفه‌ای داریم یا خیر؟ وقتی این تعریف وجود ندارد، نمی‌توانیم از روزنامه‌نگاران انتظار داشته باشیم که به بیان و کشف حقیقت و ارائه راهنمایی جهت حل مشکلات جامعه در حوزه‌های زیست محیطی، حقوقی، قضایی، اقتصادی، مالی، آموزشی، فرهنگی و ... بپردازند.
عقیلی درباره‌ی مساله آموزش روزنامه‌نگاران و خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که در رسانه‌ها فعالیت می‌کنند به دلیل فقدان بعضی آموزش‌های لازم به شکل آگاهانه و ناآگاهانه تضاد جامعه را تشدید می‌کنند.

رییس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد با اشاره به وظایف روزنامه‌نگاران ادامه داد:  روزنامه‌نگار نسبت به تضادهای موجود در جامعه نباید بی‌تفاوت باشد و تضادهای موجود در جامعه را تشدید نکند. همچنین در راستای حل تضادهای جامعه تلاش کند. متاسفانه در میان روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ما، چنین افرادی کم هستند.
او به پاسخگو نبودن برخی مسوولان در کشور اشاره و بیان کرد: به دلیل این مشکلاتی که در حوزه روزنامه‌نگاری و خبرنگاری وجود دارد حضور چنین مسوولانی در کشور طبیعی است. اگر روزنامه‌نگاران و خبرنگاران جامعه مطبوعاتی به عنوان افرادی که درباره مشکلات جامعه بحث و مطالب منتشر می‌کنند، کارکرد حرفه‌ای و مستقل داشتند، احتمال وجود مسوولانی که پاسخگو نیستند را کمتر می‌کردند.وحید عقیلی اضافه کرد: اگر برخی مسوولان و مدیران پاسخگوی مردم نیستند و رسانه‌ها و مردم درخواست‌های به حق خود در حوزه‌های مختلف را نمی‌توانند طلب کنند به دلیل این است که روزنامه‌نگاران وظیفه خود را به درستی انجام نداده‌اند.
برچسب ها: رسانه ها مسئولان