به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۹ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب : ۱۵۲۵۹۲
این ساختمان مخروبه، دفتر فوق سری رئیس ستاد کل بود

توضیحات فیروز‌آبادی درباره ویلای لواسان

توضیحات فیروز‌آبادی درباره ویلای لواسان
گروه سیاسی: سرلشکر سید حسن فیروز آبادی رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح و مشاور فرمانده کل قوا با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی در خصوص مسائل پیش آمده درباره ویلای لواسان ارائه کرد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

بدین‌وسیله سند تحویل محلی در لواسان ابتدای جاده کُند را که به دستور مقام معظم رهبری به اینجانب تحویل شده است برای اطلاع ملت شریف ایران منتشر می‌کنم. محل تحویلی یک ساختمان مخروبه با حدود 4 اتاق معمولی و بدون هرگونه امکانات زیر سقف شیروانی مربوط به حدود 70 تا 100 سال پیش می‌باشد. جزئیات آن در متن سند آمده است. (یک برگ به پیوست). ضمناً اینجانب از هیچ مرجعی حکمی ولایی، قانونی و یا قضایی برای تخلیه دریافت نکردم. این محل 22 سال به عنوان دفتر فوق سری رئیس ستادکل استفاده می‌شد. در مورد مصاحبه با خبرنگاران محترم درخواست مجوز کرده‌ام که در صورت اجازه انشااللّه اقدام خواهد شد.



 
كنایه ضرغامی درباره ماجرای ویلا
 عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق صدا و سیما در واکنش به اداعای مطرح شده درباره سرلشکر فیروزآبادی در توییتر خود چنین نوشت: «انسان های فراوانی هستند که از مرکزیت رهبری و ولایت دورند ولی با همه وجود و اعتقاد در مسیر او حرکت و فداکاری می‌کنند و ای بسا نزدیکترین افرادی که با دلبستگی به ثروت و مقام عملاً بر ولی امر خود می‌شورند. این افراد اگر خدمتی هم به نظام می‌کنند اول #سهم خود را کنار می‌گذارند.»

گفتنی اینكه، جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای به دفتر رهبری خواستار تخلیه این ویلا ده هزار متری توسط سرلشکر فیروز آبادی شده بود که به گفته مسئولان این تشکل، رهبر انقلاب نیز دستور تخلیه این مکان را داده بودند.
 
تحلیل المانیتور درباره فشارها به فیروزآبادی
حمایت از برجام، دلیل اصلی حمله به رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح است
بعضی دلیل هدف قرار گرفتن فیروزآبادی توسط جریان اصولگرا را حمایت از برجام و دستور کارهای سیاست خارجی حسن روحانی می‌دانند.
براساس نامه‌ای که گروه دانشگاهی نزدیک به جریان اصولگرا منتشر کرده‌اند، حسن فیروزآبادی فرمانده سابق ستاد کل نیروهای مسلح، در ویلای مصادره از متعلق به شاه سابق ایران زندگی میک ند. جریان موسوم به جریان عدالت خواه دانشجویی در این نامه خطاب  به دادستان تهران مدعی شده اند که فیروزآبادی مدت 25 سال بدون پرداخت اجاره در ویلای 10 هزار هکتاری لواسان، در منطقه ثروتمند نشین حاشیه تهران که به بورلی هیلز ایران نیز مشهور است ساکن است.  بر اساس این نامه رهبر ایران در دو مرحله از فیروزآبادی خواسته این خانه را تخلیه کند اما نیروهای پلیس این دستور را اجرا نکرده اند.
 
المانیتور مدعی شده اتهامات مربوط به مقامات سابق در زمینه فساد ملکی چیز جدیدی در ایران نیست اما فیروز آبادی به مدت 27 سال مسئولیت ریاست ستاد کل نیروهای مسلح را بر عهده داشت. رهبر ایران در سال 2016 محمد باقری را که سابقه اطلاعاتی داشت به جای او در این سمت قرار داد. 
 این رسانه با اشاره به حمایت فیروزآبادی از برجام نوشت: برخی دلیل هدف قرار گرفتن فیروزآبادی توسط جریان اصولگرا را حمایت از برجام و دستورکارهای سیاست خارجی حسن روحانی را دلیل اصلی علنی شدن این نامه میدانند.  المانیتور با اشاره به اظهارات فیروزآبادی در سال 2014 خطاب به رسانه‌هایی که «به نوعی به نیروهای مسلح مرتبط هستند و انتقاد از آنها برای بازی‌های رسانه‌ای که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود»، نوشت: فیروزآبادی در زمان ریاست ستاد کل نیروهای مسلح ایران به طور غیرمستقیم نفوذ نیروهای مسلح بر قلمرو رسانه‌ها را نیز مورد انتقاد قرار داده بود.  این رسانه نوشت: برخی علت اصلی برکناری فیروزآبادی را در حمایت بی شائبه او از برجام جست وجو می‌کنند. با این حال فیروزآبادی از سوی رهبری زمانی بسیار طولانی سمت ریاست ستاد کل نیروهای مسلح را بر عهده داشت و در ادامه نیز به عنوان مشاور رهبری خدمت می‌کند.

تكمیلی
دادخواست رفع تصرف از ویلای لواسان
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: امروز دادخواستی از نهاد ذی ربط مبنی بر رفع تصرف از این ملک به حوزه قضایی لواسان واصل شده است.
غلامحسین اسماعیلی در جمع خبرنگاران درباره ماجرای تصرف ویلایی 10 هزار متری در لواسان توسط یکی از مقامات کشور اظهار کرد: در رابطه با موضوع ویلای لواسان صرف نظر از صحت و سقم این موضوع، آنچه ما قطعا به عنوان دستگاه قضایی اعلام می کنیم این است که تا امروز از ناحیه نهادی که مالکیت قانونی ملک مذکور را داشته هیچ درخواست و دادخواستی مبنی بر تخلیه، خلع ید و رفع تصرف به مرجع قضایی در تهران و حوزه لواسان واصل نشده و در نتیجه از ناحیه دستگاه قضایی هیچ حکم و دستوری در این جهت صادر نشده است. وی اضافه کرد: این ادعا که با مماشات دستگاه قضایی در اجرای حکم تصرف ادامه یافته، کذب است و ناشی از بی اطلاعی، اظهار کنندگان این ادعاست و تا کنون چنین حکمی از سوی دستگاه قضایی صادر نشده چون تقاضایی نبوده است. رئیس کل دادگستری استان تهران اضافه کرد: البته قبل از حضور در این جلسه، ساعت 14 و 30 دقیقه امروز دادخواستی از نهاد ذی ربط مبنی بر رفع تصرف از این ملک به حوزه قضایی لواسان واصل شده است. اسماعیلی ادامه داد: با شنیدن این خبر دستور اکید صادر کرده بودم که در صورت وصول چنین تقاضایی با سرعت و دقت رسیدگی صورت گیرد. با رعایت موازین قانونی برای هفته آینده تعیین وقت شده تا دادگاه نسبت به این موضوع رسیدگی کند.