به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۶:۴۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۱۵۵۹۴

انتقاداز کنی برای تبریک مشروط به روحانی

گروه سیاسی: آیت‌الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنرانی افتتاحیه خود در اجلاس هفته گذشته این مجلس، نکاتی درباره انتخاب رئیس‌جمهور جدید و تبریک به وی گفتند که جای تأمل دارد.
انتقاداز کنی برای تبریک مشروط به روحانی
رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات خوبی واقع شد و مردم باشکوه و جدیت در انتخابات شرکت کردند و جناب آقای روحانی انتخاب شدند و من به ایشان در هنگام انتخاب شان تبریک گفتم، اکنون نیز تبریک می‌گویم. وی با اشاره به معنای تبریک، افزود: تبریک سه معنا دارد که معنای اولیه آن حالت تشریفاتی دارد و به معنی همان شادباش است، معنای دیگر آن به نوعی دعا برای موفقیت است و ان‌شاءالله که موفق باشند و معنای سوم یک خواست عمومی از ریاست جمهوری است و در واقع بیان مطالبه و تقاضاست که ما نیز مطالبات خود را بیان می‌کنیم. رئیس مجلس خبرگان با اشاره به این که آقای روحانی رئیس‌جمهور همه مردم هستند و باید خیر او به همه برسد، افزود: ان‌شاءالله وجود ایشان برای همه ملت ایران مبارک باشد. رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: "ممکن است ما به ایشان رای نداده باشیم، ولی ایشان رئیس‌جمهور همه هستند؛ البته همان‌طور که رهبری و امام در مراسم تنفیذ می‌گویند ما به صورت مطلق تنفیذ نمی‌کنیم، تبریک و تقاضای ما نیز مشروط است و در واقع به شرط و شروطی است."

نکته اول در مورد اظهارات آیت‌الله مهدوی کنی اینست که تبریک به معنای سه گانه، ابداع ایشان است. هر چند ابداع فی نفسه اشکالی ندارد اما پذیرش این نکته که معنای تبریک گفتن، بیان مطالبات باشد، نیازمند خلق ادبیاتی جدید است. قابل تأمل‌تر اینکه ایشان تبریک به رئیس‌جمهور را با تنفیذ مقایسه کرده و تأکید کرده‌اند که تبریک نیز همانند تنفیذ مشروط است! این نیز چیزی است که به خلق ادبیات جدیدی نیاز دارد.

نکته دوم اینست که رئیس محترم مجلس خبرگان گفته‌اند: "ممکن است ما به ایشان رأی نداده باشیم".رأی دادن به این یا آن نامزد ریاست جمهوری، حق آحاد مردم است. در انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز کاملاً مشهود بود که موضع جناب آیت‌الله مهدوی کنی حمایت از نامزدهای اصولگراست و تردیدی وجود ندارد که ایشان به آقای روحانی رأی نداده‌اند. اما سؤال اینست که بیان این مطلب آنهم در جلسه رسمی خبرگان از زبان رئیس مجلس خبرگان چه ضرورتی دارد؟ برداشت افکار عمومی از آن تبریک مشروط و این اعلام رأی ندادن، نوعی اعلام نارضایتی قبل از موعد است. بزرگان قوم نباید اجازه دهند مردم احساس کنند گویا قرار است رئیس‌جمهور جدید و دولت وی به گناه ناکرده مجازات شوند. باید اجازه داد آنان برنامه‌های خود را اجرا کنند و سپس به اقتضای عملکردشان با آنها رفتار شود. انتظار از بزرگان این است.
مرجع : روزنامه جمهوری اسلامی

حسن
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۰:۰۷
ایشون آدم سیاستمداری نیستند لذا چیزهایی میفرمایند من و شما به دل نگیریم. مهم آقای روحانی و ملت هستند که به این حرفها اعتنایی ندارند. ایشون هم کمی حق دارند ناراحتن دیگه !!!! (122377)
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۰:۱۴
بيا اينم از طرفداراي جليلي. طفلك مردم ايران كه انتخاب ميكنن ولي يه عده فقط بلدن اشكال ايجاد كنن. اميدوارم بلايي كه سر آقلي خاتمي اوردن سر آقاي روحاني نيارن. (122380)
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۰:۲۰
رئیس جبهه پایداری کیه؟ (122382)
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۰:۳۰
بله آقای کنی از اعتدال خارج شد امیدوارم طبق خواست احمدی نژاد مجلس خبرگان را تحقیر نکند!!! (122387)
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۰:۳۲
کسی که ازایشان انتقاد میکند باید حداقل هایی داشته باشد که ظاهرا نویسندخه فاقد این حداقل هاست
به نظر موضع آیت الله مهدوی نشان از نارضایتی زودهنگام از دکتر روحانی نیست (122388)
احمد محمدی
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۰:۵۳
واقعا جای بسی تاسف است !چرا با ملت اینگونه برخورد میکنند در ضمن نیازی به تبریک حضرات نیست و بدانند تنها نماینده واقعی مردم در حاکمیت آقای روحانی هستند ورعایت احترام ایشان بر همگان واجب است دیگرخود دانند! (122396)
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۰:۵۳
کسی که در بهترین شرایط حتی رای او در کل کشور به اندازه همان رای غرضی در انتخابات اخیر هم نیست چگونه به خود جرات می دهد چنین صحبت کند (122397)
حمید
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۰:۵۵
ای بابا...
من موندم اینا چطور با هم و کنار هم کار میکنن؟؟؟ (122398)
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۰:۵۸
برای من بسیار جالب است که آقایان با این همه ادعای زهد و تقوا، نمی‌توانند دست از سر این دنیا بردارند. اما امثال برلدر من در اوج جوانی از زندگی گذشتند و به جبهه رفتند و شهید شدند و هیچ شرط و شروطی نیز برای هیچ کس مطرح نکردند.!! (122400)
مجید
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۱:۳۳
اگر ایشان می فرمودند که به آقای روحانی رای داده اند ما تعجب می کردیم (122409)
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۵:۲۴
و ناامید از روحانی هم می شدیم. (122539)
یک ایرانی
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۱:۵۴
ببخشید جسارته اگه از ادمهای خودتان هم بودند باز هم تبریک مشروط میگفتید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (122416)
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۱:۵۸
معلوم نیست این آقایانی که نه از مال و نه از جان برای این کشور مایه نگذاشتند، تا کی باید از عالم و آدم خودشان را طلبکار بدانند؟!!! (122419)
آرش
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۲:۰۱
آقای کنی این همه ازدولت گذشته دفاع نمود وحتی رای خودش راهم بکسی دیگر داد چه تاثیری گذاشت مردم آگاه تراز آقای کنی هستند و خودشان سرنوشت خودرا انتخاب می نمایند. ایشان می خواستند مخالفت خودش ابرازکندمنتهابه زبان توجیه (122421)
علي
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۲:۰۶
بخاطر اينكه اين دار و دسته كه آقاي روحاني آورده قبلا امتحانشونا پس دادن، بايدم مشروط تبريك بگه (122426)
دكتر
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۲:۱۳
همه چيزو خودت گفتي ديگه، چي بگم بهار؟ (122428)
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۲:۲۵
اینها برن به وظیفه ی خودشون برسن بهتره (122436)
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۲:۲۸
آیت الله مهدوی کنی اصولاً ابهام گویی و پیچیده کردن سخن را از همان ابتدای انقلاب بلد بودند.
زمانی که در شورای انقلاب مرحوم مهندس بازرگان صراحتاً و بدون ملاحظه اعتراض خود را به گروگانگیری اعلام نمود اما ایشان بنا به ملاحظاتی با اینکه مخالف بودند ابراز نظر نکردند تا زمانیکه رهبر فقید انقلاب دارفانی را وداع گفت و آنوقت ایشان در مورد اشتباه بودن اشغال سفارت سخنرانی کرد.!!!!!!!!!!! (122437)
ا_اندايش
Sweden
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۲:۵۰
مهم اينه كه ما 18ميليون ايراني با تمام افتخار به آقاي روحاني رأي داديم. (122445)
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۳:۰۹
حمایت آیت الله مهدوی کنی و هم اندیشان ایشان از احمدی نزاد کافی است نیازی به حمایت ایشان آقای روحانی نیست (122453)
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۳:۱۰
آقایان فرموش کرده اند روحانی منتخب مردم است (122455)
انقلابی 57
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۵:۱۶
به عنوان یاد آوری عرض می کنم آقای مهدوی کنی همان شخصی است که در انتخابات سال 76 صراحتأ اعلام کرد نظر رهبری آقای ناطق نوری است ( البته از طرف دفتر رهبری این ادعا تکذیب شد ) ولی پس از انتخاب آقای خاتمی ایشان در دیدار با مقام معظم رهبری خواستار ابطال انتخابات شدند که معظم له از ایشان خواستند به نظر مردم احترام بگذارند و از دولت آقای خاتمی حمایت کنند ( این سخنان را شخص ایشان پس از انتخابات سال 88 به عنوان خاطره تعریف کردند) حالا از این نوع طرز تفکر نباید زیاد انتظار داشت که به مردم اهمیت بدهند. (122530)
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۵:۳۷
بهار جان ناراحت نباش، اينان به هر طريق ممکن ميخواهند مخالفتشان را با مردم نشان داده و بيان کنند! حتي اگر شده شمشير را از رو ببندند، مطمئنا" دريغ نخواهند کرد! (122548)
سید
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۶:۲۰
همه بدونیم سن بازنشستگی 30 ساله (122589)