به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۷ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۱۵۶۶۳۱
وزیر بهداشت:

اجتماعی شدن سلامت، نیازمند همکاری است

گروه جامعه: وزیر بهداشت گفت: سلامت به عنوان یکی از شاخص‌های اساسی توسعه پایدار جوامع، وقتی اثربخش خواهد بود که در مشارکت عمومی و معنادار محقق شود.
اجتماعی شدن سلامت، نیازمند همکاری است
 در پیام سیدحسن هاشمی به سومین همایش توجیهی- مشورتی معاونت اجتماعی در کلان منطقه سه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در کرمانشاه آمده است:« پذیرش مسئولیت فردی و اجتماعی در پایش سلامت، از جمله اموری است که در دین اسلام به آن عنایت فراوان شده و در دنیای امروز نیز سلامت، امری فردی نیست و رویکرد اجتماعی شدن آن در تعریف سازمان جهانی بهداشت مورد توجه جدی است.سلامت به عنوان یکی از شاخص‌های اساسی توسعه پایدار جوامع، وقتی اثربخش خواهد بود که در مشارکت عمومی و معنادار محقق شود. راهبرد کلان اجتماعی شدن سلامت، نیاز مبرم به همکاری و همدلی همه بزرگواران دارد و جامعه دانشگاهی با نقش بنیادین خود در آموزش، مطالعه و تبیین راهکارهای اصولی تأمین سلامت، باید تلاش بیش‌تری در تحقق این راهبرد داشته باشد.بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، گسترش فعالیت‌های اجتماعی در قالب کانون‌های سلامت محلات و تعامل سازنده همه دستگاه‌های اجرایی و مدنی در سطوح گوناگون مجمع سلامت، استفاده بهینه از فرصت‌های اطلاع‌رسانی، آموزش و ارتقای سواد سلامت جامعه از طریق شبکه‌های بهداشت، ترویج همکاری‌های بین‌بخشی و فرهنگ سلامت، یاری نیازمندان و همدلی با اقشار مرجع خصوصا اهل هنر و فرهنگ، خیران و سازمان‌های مردم‌نهاد از ارکان اصلی جریان اجتماعی شدن سلامت به شمار می‌رود و می‌بایست در چنین نشست‌های تخصصی مورد توجه قرار گیرد. 

با برگزاری سومین نشست توجیهی-مشورتی معاونت اجتماعی در کلان‌منطقه سه نظام سلامت (دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان‌های قهرمان‌پرور غرب و مرزی کشور) در کرمانشاه، شاهد تجربه‌ای ارزشمند در تحقق راهبرد اجتماعی شدن سلامت هستیم. منطقه‌ای که در اثر زلزله، آسیب‌های زیادی دید اما با همگرایی و مشارکت ایرانیان، حماسه‌ای دوباره در تاریخ این مرز و بوم کهن و یاری به همنوعان و هم‌وطنان ثبت گردید. در این میان، دغدغه سلامت مردم، از ابعاد گوناگون مورد توجه قرار گرفت و با مدیریت و هماهنگی معاونت اجتماعی، نقشی زرین از مشارکت همگانی و پذیرش مسوولیت اجتماعی در زمینه سلامت رقم خورد. زلزله اخیر، تجربه‌ای ارزشمند و آزموده از راه‌کارهای اجرایی و مناسب در برنامه‌ریزی جلب مشارکت عمومی در حوادث غیرمترقبه و مواقع بحران، در اختیار مدیران و برنامه‌ریزان نظام سلامت و فراتر از آن قرار داد. این‌گونه نشست‌ها که با مشارکت فعال روسا و معاونان اجتماعی و بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها، مدیران و کارشناسان مربوطه و مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان، برگزار می‌شود، با ایجاد دانش و ارتقای سواد سلامت عمومی و بهره‌گیری از تجارب بومی، می‌تواند دست‌اندرکاران نظام سلامت را در مسیر اجتماعی‌شدن، هر چه بیش‌تر آماده و مهیای فعالیت سازد. اینجانب نسبت به نشست‌های توجیهی- مشورتی در قطب‌های نظام سلامت و دست‌آوردهای آن، بسیار خوش‌بینم و به ثمربخشی نتایج آن رجا واثق دارم. از درگاه خداوند، توفیق همه عزیزان پرتلاش و خدوم را خواستارم.»
مرجع : ایلنا
برچسب ها: وزیر بهداشت