به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۷:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۱۷۱۳۵۲

خوان گوآیدو: مخالفان خیابان‌ها را ترک نکنند

گروه بين‌الملل: خوان گوایدآ، رهبر مخالفان و رییس مجلس ونزوئلا از مردم خواست تا برکناری مادرو در خیابان‌ها بمانند، صدها هزار نفر از مردم کاراکاس ديروز در خیابانهای اصلی پایتخت تجمع کرده و خواهان استعفای مادرو شدند.
خوان گوآیدو: مخالفان خیابان‌ها را ترک نکنند
ده‌ها هزار نفر از مردم ونزوئلا یک بار دیگر به خیابان‌های کاراکاس، پایتخت، رفتند تا حمایت خود را از حوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی و رهبر مخالفان نشان دهند. همزمان چند هزار هوادار دولت هم در راهپیمایی دیگری به سخنان نیکلاس مادورو گوش کردند که گفت "او تنها رئیس جمهور ونزوئلا است."

روز شنبه (دوم فوریه) حوآن گوآیدو از مخالفان خواست که به "تجمع‌های خیابانی" ادامه دهند. مادورو که خود را رئیس‌جمهوری مشروع ونزوئلا خوانده از سوی آمریکا و چندین کشور در آمریکای لاتین پشتیبانی می‌شود. این رویارویی پس از آن آغاز شد که نیکلاس مادورو رسما سوگند خورد و دور دوم ریاست جمهوری خود را در حالی آغاز کرد که مخالفان انتخابات را مخدوش و ریاست جمهوری او را نامشروع می‌خواندند.

حوآن گوآیدو، رئیس جوان مجلس ملی ونزوئلا همزمان وجاهت قانونی ریاست جمهوری آقای مادورو را زیر سوال برد و گفت مطابق قانون اساسی ونزوئلا، او وظیفه دارد تا زمان انتخابات بعدی ریاست دولت انتقالی را بر عهده بگیرد. بدین ترتیب، گوآیدو در برابر دهها هزار معترضی که به خیابان‌های کاراکاس آمده بودند سوگند خورد و از مادورو خواست که استعفاء دهد.

حوآن گوآیدو، رئیس جوان مجلس ملی

این رویارویی در دو هفته گذشته بحران سیاسی در ونزوئلا را وارد مرحله جدیدی کرده؛ آمریکا و چند کشور غربی از جمله کانادا و چند کشور درآمریکای لاتین، چون پرو از گوآیدو حمایت کرده‌اند و اتحادیه اروپا هم تا پایان امروز (شنبه دوم فوریه) به مادورو فرصت داده بود که انتخابات مجدد برگزار کند. در برابر، روسیه، چین، ایران، ترکیه، کوبا و مکزیک همچنان مادورو را تنها رئیس جمهور قانونی ونزوئلا می‌شناسند و از او حمایت می‌کنند. دونالد ترامپ حتی تلفنی با حوآن گوآیدو صحبت کرده و تلاش دارد درآمدها نفتی و ارزی دولت آقای مادورو را متوقف کند.

کاخ سفید حتی گفته تمام گزینه‌ها علیه مادورو را روی میز گذاشته و تهدید کرده که اگر امنیت جانی دیپلمات های خود در کاراکاس و یا حوآن گوآیدو تامین نشود عواقب سختی برای مادورو خواهد داشت. تازه‌ترین تحولات چیست؟ امروز یکی از ژنرال‌های عالیرتبه نیروی هوایی ونزوئلا با انتشار ویدئویی به صف مخالفان پیوست و نیکلاس مادورو را دیکتاتور خواند. ارتش تا این لحظه پشت نیکلاس مادورو ایستاده و امروز هم در میان تظاهرات حامیان دولت صدها نفر با لباس‌های خاکی ساده دیده شدند که ممکن است از ارتشیان یا نیروهای لباس شخصی حامی آقای مادورو بوده باشند. 

گوآیدو هم مدعی شده که یک جلسه محرمانه با فرماندهان ارتش داشته تا از آنها بخواهد که به مخالفان نیکلاس مادورو بپیوندند.گوآیدو همچنان گفته که با مقام‌های چین گفتگو داشته تا بلکه حمایت آنها را جلب کند. روزنامه مرنینگ استار جنوب چین به نقل از  گوآیدو نوشته او خواستار "رابطه سازنده و سودمند دو طرفه" میان چین و ونزوئلا است و مایل به برقراری گفتگو با پکن است.
برچسب ها: بحران ونزوئلا