به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۰۳
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۱۷۳۰۵

پرت کردن کفش‌و‌کفن‌پوشی کافی است

گروه سياسي: دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه "تابو، یک حریم در عالم سیاست است"، اظهار کرد:‌ برای شکستن تابو باید شجاعت وجود داشته باشد.
پرت کردن کفش‌و‌کفن‌پوشی کافی است
نجفقلی حبیبی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: هنگامی که تابویی در روابط عالم سیاست وجود دارد، در واقع به این معنی است که دو طرف همدیگر را در وضعیت تحریمی قرار می‌دهند و خود را از ایجاد تفاهم محروم می‌کنند و هنگامی این فضا شکسته می‌شود که طرفین احساس کنند ادامه مسیر قبلی به صلاحشان نیست، بنابراین این نظم را به هم می‌زنند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: تابو یک موضوع عقلانی نیست و باید راهی برای شکستن آن پیدا شود، اما گاهی مشکلات آنقدر زیاد است که این وضعیت ادامه پیدا می‌کند. در این وضعیت طرفین اختلاف احساس می‌کنند شکستن تابو، به معنای متضرر شدن آنهاست.
این فعال سیاسی با بیان اینکه "مجموعه‌ای از ملاحظات سیاسی و اجتماعی، موجب شکل‌گیری تابو در عالم سیاست می‌شود"، اظهار کرد: در یک اختلاف شاید یک طرف احساس کند که نشستن بر سر میز مذاکره به معنای کوتاه آمدن از مواضع خود و احساس ضعف کردن است، بنابراین در این شرایط تابوی مذاکره را نمی‌شکند. دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها افزود:‌ تابو هنگامی شکسته می‌شود که طرفین احساس کنند مذاکره و اعمال اراده برای حل مشکلات، موجب ضرر دیدن آنها نمی‌شود.
حبیبی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا گفت: این مذاکره تلفنی با مقدماتی همراه بود و در طول سفر رئیس‌جمهور به نیویورک در ابتدا طرفین به یکدیگر احترام گذاشتند و مطمئن شدند که این گفت‌وگوی تلفنی ضرری را متوجه آنها نمی‌کند.

وی افزود: این مذاکره در شرایطی رخ داد که ایران به این نتیجه رسیده بود که سال‌ها مقاومت کرده و وابستگی به عقیده‌اش ثابت و حیثیت ملی‌اش تثبیت شده است. طرف آمریکایی هم این احساس را پیدا کرده است که مذاکره به معنای پذیرش ضعف نیست، بلکه به معنای خردمندی و تعامل است. آمریکا همچنین متوجه شده که با قدرت نمی‌تواند این مساله را حل کند، پس تصمیم گرفت که اعتبار ایران را بپذیرد و از راه تعامل مسائل را حل کند. حبیبی همچنین گفت: تابوی ارتباط نداشتن ایران و آمریکا در شرایطی شکسته شد که طرفین به این نتیجه رسیدند که مذاکره موجب نمی‌شود که به منافع آنها خسارتی وارد شود. هر دو طرف در واقع به این نتیجه رسیدند که غرور ملی و حیثیت آنها محفوظ است؛ بنابراین می‌توانند از این تابو عبور کنند و به سمت مذاکره برای حل مشکلات پیش بروند. این فعال سیاسی با اشاره به اینکه "با مذاکره بسیاری از مشکلات را می‌توان حل کرد"، خاطرنشان کرد:‌ ایران در این مذاکرات بهتر متوجه می‌شود که آیا آمریکا دنبال صلح و آرامش است یا به دنبال بهانه‌گیری و وقت‌کشی.

وی در مورد اعتراض‌ها و انتقادهایی که به عملکرد رئیس‌جمهور می‌شود نیز اظهار کرد: در کشور، گروه‌های سیاسی و اجتماعی مختلفی وجود دارد که حق دارند به سیاست‌های دولت اعتراض داشته باشند، اما راه‌های بیان این اعتراض بسیار مهم است. آنها شاید در حال حاضر احساس می‌کنند که سازشی در حال رخ دادن است، اما برای اعتراض خود باید استدلال داشته باشند و به سمت خشونت نروند. دولت نیز مکلف است به این نگرانی و انتقادها توجه کند. حبیبی در ادامه با بیان اینکه "دولت در نیویورک از مواضع کشور کوتاه نیامد"، تاکید کرد:‌ افراطی‌گری، پرت کردن کفش و کفن‌پوشی دیگر کافی است. اصل اعتراض پذیرفته شده است اما نحوه بیان آن بسیار مهم است. وی در پایان گفت: رئیس‌جمهور در نیویورک بیان کرده بود که در آمریکا باید چندصدایی وجود نداشته باشد. در مقابل، در ایران هم نباید این اتفاق بیفتد. البته به نظر من این گروه‌ها آنقدر کوچک هستند که تاثیری در روند مذاکرات طرفین نخواهند داشت.


۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۳:۵۸
درب مفتخوری بسته بشه اینا آدم می شن عزیز! (139303)
يكي
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۴:۰۳
معترضان افراطي دوست دارند هميشه توي سنگر باشند، ولي نمي‌دانند كه سنگر تنها جبهه جنگ نيست، همكاري و تعامل مردمي براي بهتر شدن شرايط زندگي مردم سرزمين از سنگر در جبهه جنگ چيزي كم ندارد، زمانه تغيير كرده، امروز روز پيشرفت علمي و اقتصادي و فرهنگي كشور است. امروز روز قانون مداري و روزي است كه بايد همه مردم دست در دست هم دهند تا قوانيني كه پاگير هستند و مانع پيشرفت جامعه هستند نيز تغيير كند. به اميد روزي كه سرزمين پارس روزي باز يكي از ابرقدرت‌هاي دنيا باشد، و به مانند گذشته نه از لحاظ جنگي بلكه از لحاظ اقتصادي و علمي ابرقدرت باشد. به اميد آن روز. (139306)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۵:۲۰
آقای حبیبی آنها که منطق واستدلال ندارند اولین چیزی که به ذهنشان می آید پرتاب اشیاء نزدیک است و چه چیزی نزدیکتر از لنگه کفش و یا آسانتر از فحاشی ؟ !!!!! (139360)
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۶:۱۷
امیدوارم تاثیرنداشته باشدچون اکثرمردم به مذاکره امیدوارند (139386)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۶:۳۰
کسانی که تند روی میکنند زبان دیپلماسی رو نمی فهمند فقط زبان تهاجمی دارن ودوست دارن همه رو از دید بد بینی ببینن ان افراد سازماندهی شده اند چون اگر دشمنی فرضی وجود نداشته باشه این افراد بیکار و گرسنه هستن (139393)
امیری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۶:۳۳
قیافه هاشونو نگاه کن آخه.
نون این آدما توی این تحریمهاست. (139395)
ادریس
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۹:۱۷
تا کور شود آنکه نتوان دید ... افراطی های ... (139471)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۲۱:۵۰
بابا اینا 4 میلیون طرفدار دارن

موقعی که محمود داشت ............تو مملکت این ......کجا بودن؟ (139573)
مسلمان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۰۰:۰۸
عقرب هم جانوری کوچک است ولی هیچ جانداری از زهرش درامان نیست،چون اقتضای طبیعتش اینست؛پس برای حفظ امنیت جامعه نباید این افراطیون کوچک را آراد گذاشت. (139677)