به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : ۱۸۰۳۵

حرکت بهار عربی در مسیری خطرناک

گروه بين الملل: به عقیده وزیر امور خارجه سوئد، نگرانی‌های مربوط به القاعده ممکن است باعث زمان خریدن برای بشار اسد شود اما احتمالا رهبر سوریه مجبور به کناره‌گیری از قدرت خواهد شد.
حرکت بهار عربی در مسیری خطرناک
کارل بیلدت، در گفتگو با روزنامه حریت گفت: من فکر نمی‌کنم در نهایت این تحولات کمکی به بشار اسد کند. او در حال بهره‌برداری از نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در خصوص حضور القاعده در کشورش است اما این شیوه موثر نخواهد بود. وی افزود: فکر می‌کنم از بین بردن تسلیحات شیمیایی سوریه در زمان نسبتا کوتاه کاری دشوار خواهد بود اما عقیده دارم که چنین کاری اگر دقیقا براساس چارچوب زمانی اتفاق بیفتد موثر واقع خواهد شد. همه باید راضی باشند از اینکه یک تعهد موثر از سوی همه بازیگران اصلی برای خلاص شدن از سلاح‌های سوریه وجود دارد. زیرا در غیر این صورت شما ممکن است سناریویی داشته باشید که در آن حکومت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده نمی‌کند اما با این سلاح‌ها از جاهای دیگر سر بر می‌آورند. بنابراین من فکر می‌کنم که خلاصی از دست این سلاح‌ها مساله مهم است. البته سلاح‌های شیمیایی تنها مساله در سوریه نیست. ما باید فرآیندهای سیاسی را به سوی نوعی توافق پیش ببریم، امیدوارم که کنفرانس ژنو 2 اتفاق بیفتد. اکنون صحبت بر سر امکان تشکیل این کنفرانس در ماه نوامبر است اما باید دید این اتفاق می‌افتد یا خیر.

کارل بیلدت نسبت به افزایش نفوذ گروه‌های مرتبط با القاعده در سوریه ابراز نگرانی کرد و گفت: ما می‌دانیم این گروه‌ها فرصت طلب هستند، اکنون در این دوره خاص سوریه فرصت آنهاست. ما با الشباب در سومالی نیز مشکل داریم. برخورد با این مساله در صدر‌‌ دستورکارهای ما است و القاعده سرچشمه نگرانی در خصوص سوریه بوده و تا مدتی نیز خواهد بود. وی افزود: بهار عربی در حال حرکت در مسیری خطرناک است. فکر می‌کنم مصر مرحله دشواری را سپری می‌کند. در همه کشورهای شاهد بهار عربی انفجار جمعیتی وجود دارد آنها نیازمند رشد اقتصادی هستند. منظور من این است که در هر سال جمعیت مصر 6 / 1 میلیون نفر افزایش می‌یابد و به دلیل هرج ومرج سیاسی ما شامل بدتر شدن اوضاع اقتصادی نیز هستیم. سوریه نیز یک سرنوشت کاملا متفاوت دارد و تنشی که در کل ناحیه شام و جنوب ترکیه در حال شکل گیری است بسیار نگران کننده است. وزیر خارجه سوئد عنوان کرد:این مسائل در همه اروپا به شیوه‌های متفاوت تاثیر خواهد داشت و بر ترکیه تاثیرشان بیشتر خواهد بود. سوئد پیش از این میزبان بزرگترین جامعه سوری‌ها به نسبت هر کشور اتحادیه اروپا بوده است.

(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۸:۲۹
مثل اینکه وزیر امور خارجه سوئد،در مورد القاعده و سلاح‌های‌شیمیایی سوریه نگرانی دارند اما درباره از دست رفتن جان مردم سوریه نگرانی ندارند !
مردم سوریه نگران نباشند که دارند کشته می شوند.به لطف کار بزرگ غربی ها ! از این به بعد اطمینان داشته باشند که با استفاده از سلاح‌های‌شیمیایی نیست ! (145771)
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۸:۵۶
هرچه بگندد نمکش میزنند
وای بروزی که بگندد نمک !!!! (145792)