به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۵:۵۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۳ ساعت ۲۱:۱۹
کد مطلب : ۱۹۸۲۶۲

ایران در سوریه ۳۰ هزار واحد مسکونی می‌سازد

گروه اقتصادی: معاون وزیر راه و شهرسازی، از تفاهم ایران و سوریه برای ساخت بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی در این کشور جنگ‌زده خبر داد.
نمایی از مجتمع‌های مسکونی ویران‌شده بر اثر جنگ داخلی در حمص سوریه
نمایی از مجتمع‌های مسکونی ویران‌شده بر اثر جنگ داخلی در حمص سوریه
محمود محمودزاده، امروز یکشنبه ۱۳ بهمن (دوم فوریه) بدون اشاره به جزئیات این طرح، عنوان کرد که "هیچ سرمایه‌گذاری از سوی دولت ایران" در آن صورت نگرفته و طرح مزبور به گفته او "فقط بازار کاری برای بخش خصوصی خواهد بود." به گفته محمودزاده، طرح ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی در سوریه در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای که میان وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر مسکن سوریه "در هفته‌های گذشته" به امضا رسیده، اجرا خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین افزود که بر پایه تفاهم‌نامه مزبور «مقرر شده سه شرکت دولتی بین دو کشور برای بسترسازی حضور انبوه‌سازان و افراد واجد شرایط در حوزه‌های ساختمان، زیربنایی و حمل و نقل، جاده، راه و غیره، همچنین حوزه مهندسان مشاور و مطالعات اقدام کنند.» دوم بهمن‌ماه گذشته نیز سخنان وزیر آموزش و پرورش ایران، در خصوص آمادگی جمهوری اسلامی برای کمک به بازسازی مدارس سوریه خبرساز شد و به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی جنجال آفرید. کاربران این شبکه‌ها به‌خصوص با اشاره به وخامت اوضاع مدارس ایران، فرسودگی آنها و نیز خبرهای منتشرشده درباره فروریختن سقف برخی از این مدارس، به سخنان محسن حاجی میرزایی واکنش نشان دادند. وزیر آموزش و پرورش ایران نیز در جریان سفرش به دمشق، تفاهم‌نامه‌ای را با همتای سوری‌اش به امضا رسانده بود.
 این در حالی است که برخی مقام‌های ایرانی از بازپس‌گیری هزینه‌های مداخله در سوریه سخن گفته‌اند. یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور نظامی رهبری، بهمن‌ماه ۱۳۹۶ گفته بود، ایران باید مبالغی را که صرف جنگ سوریه کرده پس بگیرد. رحیم صفوی همچنین تأکید کرده بود که حکومت اسد آمادگی آن را دارد که از منابع نفت و گاز و فسفات سوریه بدهی خود را به ایران بپردازد. وی حتی گفته بود که "هم‌اکنون ایران از معادن فسفات سوریه در حال صادرات است."
جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز اعتراضات مردم سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی علیه رئیس‌جمهور این کشور از بشار اسد حمایت کرد.