به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۶ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۲۰۲۱۹۴

مجوز واردات ماسک تنفسی صادر شد

گروه اقتصادی: وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از صدور مجوز برای واردات ماسک‌های تنفسی خبر داد و گفت: به بانک مرکزی ابلاغ کردیم که واردات ماسک اولویت اول دریافت ارز است و در کنار آن مجوز موقت برای تغییر خطوط تولیدی برخی کارخانه‌ها نیز صادر شده است.
مجوز واردات ماسک تنفسی صادر شد
رضا رحمانی در نشست هماهنگی طرح نظارت و بازرسی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان، با بیان اینکه ظرفیت‌های تولیدی مناسبی در حوزه صنایع غذایی وجود دارد، از افزایش ۲۰ درصدی تولید مواد غذایی در ۱۰ ماهه امسال خبر داد و گفت: بخشی از کالا‌های اساسی وارداتی نیز بیشتر از سال‌های قبل وارد شده است.
افزایش قیمت مواد بهداشتی در این شرایط طبیعی است
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا به دو حالت در بازار اثرگذار بوده است، تصریح کرد: تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و فضاسازی‌های رسانه‌ای، قیمت برخی کالا‌ها افزایش یافته است. از طرف دیگر مصرف برخی اقلام بهداشتی نیز به شدت افزایش یافته که طبیعی است.رحمانی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا برای برخی دشمنان این فرصت طلبی را ایجاد کرد که بازار را به هم بریزند. البته برخی از فروشندگان نیز از این موضوع به عنوان یک فرصت یاد کردند و کالا را احتکار یا گرانفروشی کردند.وزیر صمت از استان‌های کشور درخواست کرد که جلسات ستاد تنظیم بازار را به صورت مستمر با حضور استانداران برگزار کنند و گفت: تلاش داریم بتوانیم تولید اقلام بهداشتی را که این روز‌ها بیشتر مورد توجه و نیاز مردم است، افزایش دهیم.
کمبود شکر نداریم
رحمانی در ادامه با تاکید بر اینکه کمبودی در زمینه شکر وجود ندارد، تصریح کرد: اگر عرضه با وقفه ایجاد شود، برخی به سمت احتکار حرکت می‌کنند. البته شکر به اندازه کافی در کشور وجود دارد و حتی ما متهم به این بودیم که چرا اینقدر شکر ذخیره سازی شده است؛ بنابراین فقط باید این کالا در بازار عرضه شود.
استقرار نماینده وزارت صمت در واحد‌های تولید مواد ضدعفونی
وزیر صمت از فعالیت ۱۴ واحد فعال بزرگ در بخش مواد ضدعفونی کننده خبر داد و گفت: اکنون نمایندگان وزارت صمت در این کارخانه‌ها مستقر شده‌اند تا مشکلاتشان را رفع کنند؛ بنابراین مشکلی برای کالارسانی در بازار نداریم.
صدور مجوز کوتاه مدت تغییر خط تولید برای محصولات بهداشتی
وی همچنین از هماهنگی با وزارت بهداشت برای صدور مجوز‌های کوتاه مدت به برخی واحد‌های تولیدی برای تغییر خط تولیدی خبر داد تا آن‌ها بتوانند محصولات مورد نیاز پزشکی را تولید کنند.به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر ۷۰ واحد تولیدی مواد شوینده در کشور فعال است که ۲۵۰ هزار تن ظرفیت تولید دارند. مواد اولیه این محصولات نیز داخلی است و سال گذشته تنها نیمی از آن مصرف شده است.رحمانی در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت تدبیر کرده که ماسک در اختیار مراکز بهداشتی و درمانگاه‌ها قرار گیرد تا به صورت رایگان توزیع شود، تصریح کرد: کسانی که مواد شوینده، بهداشتی و ماسک احتکار می‌کنند، در حق مردم خیانت می‌کنند که با برخورد‌های سخت تعزیرات، دادستانی و قوه قضاییه مواجه خواهند شد.
کالا به حد کافی هست؛ مردم نگران نباشند
وی همچنین از مردم تقاضا کرد که با توجه به "وفور کالا" به مرور تقاضای خود را تامین کنند و گفت: مجوز واردات ماسک نیز صادر شده و هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی نیز برای تامین ارز مورد نیاز آن انجام شده و به بانک مرکزی ابلاغ کردیم که واردات ماسک اولویت اول دریافت ارز است؛ ضمن اینکه در واحد‌های بزرگ نیز بازرس مقیم، مستقر شده است.
ذخیره‌سازی کافی برای شب عید و ماه مبارک رمضان
رحمانی با بیان اینکه ذخایر کافی برای شب عید و ماه مبارک رمضان انجام شده است و جای هیچگونه نگرانی نیست، اظهار کرد: تلاش بانک مرکزی این است که قیمت ارز کاهش یابد. اتفاقات اخیر سبب شده قیمت ارز بالا رود، اما در ماه‌های آینده تلاش بر این است که قیمت کنترل شود؛ بنابراین اگر نرخ ارز پایین نیاید، سازمان حمایت اثر واقعی قیمت ارز را بر قیمت کالا‌ها خواهد پذیرفت