به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۳:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۰۱ ساعت ۱۸:۴۶
کد مطلب : ۲۱۱۵۷۲

شمارمبتلایان‌کرونا در جهان به۲.۵میلیون نزدیک شد

شمارمبتلایان‌کرونا در جهان به۲.۵میلیون نزدیک شد
گروه بین‌الملل: محدودیت‌های اجتماعی اعمال شده در برخی کشورهای در رابطه با ویروس کرونا، در حال کاهش است، شمار فوتی‌های جدید ایتالیا و اسپانیا که بیشترین قربانیان در اروپا را دارند، طی روزهای گذشته بصورت چشمگیری کاهش یافته و وضعیت آمریکا نیز مقداری بهبود نشان می‌دهد. برخی کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند محدودیت‌ها را کاهش خواهند داد.

تا روز دوشنبه اول اردیبهشت، شمار مبتلایان قطعی جهان به کرونا از دو میلیون و ۴۲۱ هزار مورد گذشته و شمار فوتی‌هایی که رسماً دولت‌ها اعلام کرده‌اند به حدود ۱۴۶ هزار نفر رسیده است که بیش از ۴۰ هزار نفر آنها مربوط به قربانیان در آمریکا و بیش از ۱۰۲ هزار نفر مربوط به جان‌باختگان در اروپا است. به عبارتی، ۸۶ درصد از کل جان‌باختگان کرونا در جهان در اروپا و ایالات متحده آمریکا گزارش شده است. اما گزارش‌ها حاکی است که شمار فوتی‌های جدید ایتالیا که بعد از آمریکا بیشترین تلفات انسانی از کرونا را داشته به کمترین میزان طی یک هفته گذشته رسیده و شمار فوتی‌های جدید اسپانیا که سومین جایگاه را از لحاظ فوتی‌ها دارد، به کمترین میزان در یک ماه گذشته کاهش یافته است.

ایتالیا تاکنون ۲۳ هزار و ۶۶۰ نفر، اسپانیا نیز ۲۰ هزار و ۸۵۲ نفر فوتی داشته‌اند. نیوزیلند با سه هزار و ۶۸۴ مورد مرگ‌ومیر، اعلام کرده که برخی محدودیت‌های مربوط به کرونا را لغو می‌کند. بلژیک نیز با نزدیک به شش هزار قربانی تصمیم مشابهی دارد. شمار فوتی‌های جدید در فرانسه و بریتانیا نیز کاهش داشت ‌است و عملکرد آلمان با بیشترین جمعیت در اروپا در مهار کرونا و داشتن تنها ۴ هزار و ۶۴۲ فوتی نیز قابل قبول توصیف شد ‌است. اسپانیا، سوئد، دانمارک، فنلاند در نظر دارند مدارس را دوباره باز کنند و آلمان و ایتالیا نیز در نظر دارند محدودیت‌ها را کاهش دهند تا بازارها دوباره مقداری رونق گیرند. گزارش‌ها از اسرائیل حاکی از تظاهرات هزاران نفر برای برچیدن محدودیت‌های سخت اعمال شده در کشور برای مقابله با شیوع کرونا است. وزیر دارایی بریتانیا اخیراً اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی کشور در سه‌ماهه دوم سال احتمالاً ۳۰ درصد کاهش یابد و پیشنهاد داد ‌است که بخشی از محدودیت‌ها از ماه آینده حذف شود.

در این میان ۱۵۰ کارشناس اقتصادی از دولت استرالیا که خواهان کاهش محدودیت‌ها هستند، خواسته‌اند حداقل فاصله‌گذاری اجتماعی را ضروری اعلام کند. شمار قربانیان کرونا در این کشور ۷۱ نفر بوده و نسبت به اروپا و آمریکا در وضعیت بهتری است. دولت استرالیا به همراه آمریکا، فرانسه و بریتانیا خواستار تحقیق پیرامون منشأ و علت انتشار ویروس کرونا از شهر ووهان چین شده، اما دولت چین دوباره روز دوشنبه ادعای این کشورها، از جمله استرالیا را رد کرد. برخی کشورها دربارهٔ خاستگاه و زمان انتشار این ویروس و شفافیت چین در اعلام شمار مبتلایان و مرگ‌ومیر تردید دارند. چین، گزارش‌ها پیرامون نشت این ویروس از یک آزمایشگاه در ووهان را رد کرده است.

پیامدهای اقتصادی قرنطینه مردم، بسیاری از دولت‌ها را نگران کرده‌است. بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی جهان در سال جاری احتمالاً به منفی ۳ درصد سقوط کند. رشد اقتصاد حوزه یورو منفی ۷٫۵ درصد خواهد بود که نشان می‌دهد بیشترین آسیب اقتصادی از کرونا را خواهد داشت. رشد اقتصادی آمریکا نیز منفی ۵٫۹ درصد ارزیابی شده‌است. هم‌اکنون حدود ۴٫۵ میلیارد نفر که بیش از نیمی از جمعیت جهان است در قرنطینه هستند و دولت‌ها در حال ارزیابی کاهش محدودیت‌ها هستند تا دوباره چرخه اقتصاد را به راه اندازند. اما رفع محدودیت‌ها نگرانی‌ها از اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا را افزایش داده است.
برچسب ها: ویروس کرونا