به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۲۲۷۷۶۶
حجت‌الاسلام محسن غرویان:

سیدالشهدا(ع) هم راضی نیست مردم سالم به مجالس بیایند و بیمار برگردند

سیدالشهدا(ع) هم راضی نیست مردم سالم به مجالس بیایند و بیمار برگردند
گروه سیاسی: سایت پیام نو نوشت: در شرایطی که شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان افزایش پیدا کرده و همه ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند، برپایی مراسم عزاداری، هیئت‌ها و تکیه‌ها به سبک سال‌های گذشته ممکن نیست. درباره اینکه چطور می‌توان با رعایت پروتکل‌ها، مراسم عزاداری را بر پا کرد، با حجت‌الاسلام محسن غرویان به گفت‌وگو نشستیم. مشروح گفت‌وگو با این استاد حوزه و دانشگاه را در ادامه می‌خوانید:
با توجه به شیوع بیماری کرونا، آیا امکان برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر مثل سال‌های قبل وجود دارد یا خیر؟
عزادرای برای سیدالشهدا (ع)، یکی از مهم‌ترین مسائل فرهنگی جامعه اسلامی ماست؛ یعنی به هیچ وجه عزاداری برای امام حسین (ع) از فرهنگ ما حذف شدنی نیست. عشق به امام حسین (ع)، ذاتی است، عشق به خوبی‌هاست، عشق به ارزش‌هاست، عشق به اخلاق، عرفان و معنویت است و بنابراین چنین عشقی وجود دارد؛ اما اظهار این عشق و محبت بسته به شرایط زمان و مکان متفاوت است؛ بنابراین در این شرایط کرونایی حتماً امکان برگزاری مراسم وجود دارد؛ ولی مثل سال‌های قبل نیست؛ چون خیلی واضح است که شرایط کشور ما و کل دنیا تحت تأثیر کروناست؛ بنابراین مثل سال‌های قبل نمی‌شود مراسم را برگزار کرد. سلامت مردم و حفظ جان مردم از خواسته‌های سیدالشهداست و ایشان هم راضی نیست مردم برای‌شان، سالم به مجلس بیایند و بیمار برگردند. این اتفاق هرگز مطلوب امام حسین (ع) نیست؛ بنابراین امسال ظاهر عزاداری‌ها مثل سال‌های قبل نیست؛ ولی باطن عزادرای همان باطن عزاداری‌های سال‌های قبل است
امام حسین، عاشقان و عزاداران سالم می‌طلبد
همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند: «باید مسائل بهداشتی، رعایت و سلامت مردم حفظ شود». امام حسین (ع) نیز عاشقان و عزاداران سالم می‌طلبد. سلامت مردم و حفظ جان مردم از خواسته‌های سیدالشهداست و ایشان هم راضی نیست مردم برای‌شان، سالم به مجلس بیایند و بیمار برگردند. این اتفاق هرگز مطلوب امام حسین (ع) نیست؛ بنابراین امسال ظاهر عزاداری‌ها مثل سال‌های قبل نیست؛ ولی باطن عزادرای همان باطن عزاداری‌های سال‌های قبل است. عشق و علاقه کمتر نشده؛ بلکه بیشتر است؛ ولی این محبت نیاز به مدیریت دارد.
نذورات صرف صحت و سلامت مردم شود
اگر مثل سال‌های قبل امکان برگزاری مراسم نیست، چه پیشنهادی برای نحوه عزاداری دارید؟
ما رابطه قلبی با امام حسین (ع) داریم، در آن شک و تردیدی نیست و این علاقه روز به روز در بین مردم افزایش پیدا می‌کند؛ ولی باید شکل و شمایل را عوض کرد، مثلاً مردمی که برای امام حسین (ع) نذر و نیاز دارند، نذورات را صرف صحت و سلامت مردم کنند، مثلاً ماسک و مواد بهداشتی تهیه کرده و در اختیار مردم قرار دهند یا به خانواده‌های مبتلا سر بزنند و به آنها کمک مادی کنند. همه این موارد را به نیت امام حسین (ع)، حضرت زینب (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و اهل بیت امام حسین (ع) انجام دهند.
از خانواده مبتلایان دلجویی کنید
به هر حال در شرایط کنونی، بسیاری از خانواده‌ها، عزیزان خود را از دست داده‌اند؛ بنابراین مردم به نیت امام حسین (ع) به این خانواده‌ها کمک و دلجویی کنند؛ زیرا فرزندان و خانواده‌های این درگذشتگان محتاج دلجویی هستند. همین رزمایش همدلی که مقام معظم رهبری فرمودند؛ بسیار تأثیرگذار است و نمایش همدلی در کل دنیاست؛ یعنی مردم دنیا می‌بینند که عزاداران امام حسین (ع) امسال به جای مراسم سال‌های قبل به داد هم‌نوعان و هم‌کیشان خود می‌رسند و این کار، اتفاقاً فرهنگ عاشورا را در دنیا زنده می‌کند. فرهنگ حسینی، اخلاق حسینی، همدلی حسینی و عشق حسینی می‌تواند در معرفی فرهنگ عاشورا و فرهنگ امام حسین (ع) در دنیا بسیار تأثیرگذار باشد؛ این‌ها کارهایی است که در این ایام قابل انجام است و می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری‌ها امکان‌پذیر است
آیا رعایت پروتکل های بهداشتی در عزاداری محرم با توجه به فضای خاصی که وجود دارد، امکان‌پذیر است؟
بله، امکان‌پذیر است. اکنون چطور پروتکل‌های بهداشتی در خیلی از ادارات و سازمان‌ها و مراکز تجمع در حد امکان رعایت شده؛ بنابراین در مراسم عزاداری نیز قابل اجراست؛ اما نیاز به طراحی و اتاق فکر دارد تا چگونگی رعایت این، مسائل طراحی شود. همین پروتکل‌های بهداشتی چطور در مراسم احیا و شب‌های قدر اجرا شد، حالا هم در اماکن مقدسه در حال اجراست؛ بنابراین هیچ کاری غیر قابل اجرا نیست؛ بلکه نیاز به طراحی و فکر دارد. پیشنهادم این است که واقعاً فرهیختگان جامعه در حوزه و دانشگاه برای ماه محرم و صفر و این مراسم باشکوه، پروتکلی را طراحی کنند و فکر و ایده‌پردازی داشته باشند و این، یکی از مهم‌ترین مسائل فرهنگی پیش روی ما در شرایط کرونایی است. اگر خدای ناکرده در مراسم عزاداری، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، اتفاقات ناگواری بیفتد و تعداد مبتلایان و مرگ و میر افزایش پیدا کند، در دنیا به شکل بدی منعکس می‌شود و می‌گویند این‌ها عزاداران حسینی هستد که خودشان را در معرض آسیب قرار می‌دهند و این قابل توجیه نیست
فرهیختگان جامعه برای ایام عزاداری، پروتکل طراحی کنند
جوانان بسیار خوب و عاشق امام حسین (ع) داریم که طراح هستند و می‌توانند فکر و ایده ارائه و با عشق و شور حسینی، این مراسم را برگزار کنند که خدای ناکرده در این مراسم، اتفاقات ناگواری برای مردم نیفتد. اکنون به‌دلیل رعایت حال جوانان این مرز و بوم، برخی از کنکورها به تعویق افتاد و در مراسم حسینی هم باید این موارد را رعایت کنیم که به نام دین و امام حسین (ع)، خاطره ناگواری برای مردم شکل نگیرد و جهانیان هم برداشت مثبتی از مراسم محرم و عاشورای حسینی داشته باشند. اگر خدای ناکرده در این مراسم عزاداری، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، اتفاقات ناگواری بیفتد و تعداد مبتلایان و مرگ و میر افزایش پیدا کند، در دنیا به شکل بدی منعکس می‌شود و می‌گویند این‌ها عزاداران حسینی هستد که خودشان را در معرض آسیب قرار می‌دهند و این قابل توجیه نیست. به هر حال فکر می‌کنم سیدالشهدا (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و اهل بیت (ع) راضی هستند و رضایت‌شان در این است که ما مراسم را با شکوه و عشق و شور حقیقی و باطنی برگزاری کنیم؛ البته با رعایت مسائل بهداشتی. در مراسم امسال سعی کنیم جمعیت را متفرق کنیم؛ یعنی مراسم را از نظر کمی در محله، منطقه یا شهر زیاد کنیم و اجتماع در هر مجلسی، کمتر و جمعیت متفرق شود؛ ولی تعداد مراسم و مجالس در خانه‌ها و کوچه‌ها زیاد برگزار شود. اتفاقاً این کار، شکوه بیشتری به مراسم می‌دهد. امیدواریم همه ملت تحت عنایت و لطف رحمت الهی و عنایت سیدالشهدا (ع) باشند و این مراسم را با عشق و شور حسینی باطنی برگزار کنند و امیدواریم با عنایت امام حسین (ع) هر چه زودتر این بلیه و این بیماری برطرف و ریشه‌کن شود و مردم ما با صحت سلامت و دلخوشی، زندگی خود را در پرتو انوار الهی و  عنایات سیدالشهدا (ع) ادامه دهند.