به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۲۸ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۲۳۶۹۸۳

نتایج نهایی آخرین مرحله آزمون‌های سراسری 99

گروه دانش:یکی از مراحل مهمی که نتیجه زحمات داوطلبان آزمون‌های کشوری از جمله کنکور سراسری، کارشناسی ارشد و آزمون دکتری را مشخص می‌کند، انتشار نتایج نهایی و دانشگاه محل پذیرش متقاضیان است که معمولا تا یک ماه پس از انتخاب رشته بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد‌.
نتایج نهایی آخرین مرحله آزمون‌های سراسری 99
پس از مشاهده نتایج نهایی کنکور، داوطلبان امکان ثبت نام در رشته پذیرفته شده را داشته و یا در صورت عدم رضایت محل قبولی خود می‌توانند در تکمیل ظرفیت و یا حتی دانشگاه‌های بدون کنکور نیز شرکت کنند‌.
زمان اعلام نتایج آزمون‌های کشوری در هر مقطع متفاوت بوده و با توجه به زمان برگزاری و انتخاب رشته داوطلبان مشخص می‌شود‌. اطلاع به موقع از زمان اعلام نتایج کنکورهای سراسری الزامی بوده تا سایر فرآیندهای ذکر شده مانند ثبت نام در دانشگاه پذیرفته شده در مهلت معین انجام شود‌. بنابراین با توجه به اهمیت به موقع از تاریخ و نحوه اعلام نتیجه کنکورها، در ادامه قصد داریم به بررسی جزئیات مختلف مربوط به اعلام نتایج کنکورهای سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری 99 بپردازیم‌.
 
 اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 99
تقریبا یک ماه پس از انتشار کارنامه اولیه کنکور سراسری و ثبت کد رشته محل دانشگاه‌های سراسری ( روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان ) و دانشگاه‌های آزاد نتایج نهایی پذیرش در مقطع لیسانس بر روی سامانه سازمان سنجش منتشر می‌شود‌. متقاضیان برای دریافت کارنامه خود و اطلاع از جزئیات مراحل پس از پذیرش می‌توانند با کارشناسان سامانه مشاوره هیوا تماس بگیرند‌.
اگر داوطلبی با مشاهده نتایج کنکور ۹۹، در هیچ یک از کد رشته محل‌ها قبول نشده بود و یا از رشته و دانشگاه محل تحصیل خود رضایت نداشت، می‌تواند با مطالعه کارنامه سبز کنکور سراسری که مدتی پس از اعلام نتایج منتشر می‌شود، از سایر کد رشته‌هایی که احتمال قبولی در آن‌ها را دارد با خبر شده و سپس با شرکت در فرآیند تکمیل ظرفیت کنکور سراسری 99 به پذیرش در رشته مورد نظر خود درآید‌.
از سوی دیگر برخی از داوطلبان هستند که در رشته‌های بدون کنکور سراسری 99 ثبت نام نموده و اینک منتظر اعلام نتایج خود هستند‌. معیار سنجش و پذیرش داوطلبان متقاضی رشته‌های بدون کنکور سراسری، معدل دیپلم، سوابق تحصیلی و سایر امتیازاتی است که در مقطع تحصیلی قبلی کسب نموده بودند‌. داوطلبان بدون کنکور سراسری برای مشاهده نتیجه پذیرش خود که احتمالا تا هفته اول آبان ماه منتشر شود می‌بایست به سامانه سازمان سنجش مراجعه نموده و با انتخاب بخش کنکور سراسری وارد قسمت نتایج پذیرش کنکور بر اساس سوابق تحصیلی 99 شوند‌.
 

 
اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد 99
داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه‌های سراسری و آزاد 99 پس از الویت بندی رشته محل‌های مورد علاقه خود منتظر انتشار جواب نهایی وضعیت قبولی خود هستند
با توجه به این که چند سالی است نتایج نهایی ارشد ۹۹ دانشگاه آزاد اسلامی نیز همزمان با کنکور کارشناسی ارشد سراسری و در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود، امسال نیز پیش بینی می‌شود نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 99 در سامانه sanjesh.org قرار گیرد‌. داوطلبان پس از مشاهده جواب پذیرش، امکان دریافت کارنامه نهایی یا همان کارنامه سبز ارشد را داشته تا از وضعیت قبولی خود در سایر کد رشته‌های انتخاب در فرم انتخاب رشته ارشد مطلع شوند‌. مطالعه دقیق کارنامه سبز ارشد می‌تواند داوطلبان را در مراحل بعدی پذیرش یاری نماید که برای اطلاع از آن می‌توانید با کارشناسان مشاوره هیوا تماس حاصل فرمایید‌.
داوطلبانی که از نتیجه کنکور کارشناسی ارشد 99 خود راضی نبوده و یا با مطالعه کارنامه سبز ارشد گمان می‌کنند در انتخاب رشته خود اشتباهاتی را انجام داده اند می‌توانند با مراجعه به بخش ثبت درخواست‌های سازمان سنجش، گزینه بررسی مجدد کد رشته‌های ارشد را انتخاب کرده و مجددا منتظر پاسخ درخواست خود باشند‌. البته برای این دسته از داوطلبان که از قبولی خود ناراضی هستند امکان ثبت نام در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 99 و یا ثبت نام در پذیرش کارشناسی ارشد بر اساس سوابق تحصیلی نیز وجود دارد‌.
داوطلبان رشته‌های ارشد پزشکی نیز که در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 99 شرکت کرده بودند می‌توانند به سایت سنجش علوم پزشکی به نشانی sanjeshp.ir مراجعه کرده و تا آخر مهر یا اوایل هفته اول آبان ماه از نتیجه پذیرش نهایی خود مطلع شوند‌. همچنین احتمال انتشار اسامی پذیرفته شدگان استعدادهای درخشان 99 دانشگاه آزاد نیز در این بازه زمانی وجود دارد‌.
 
نتایج نهایی آزمون دکتری 99
پس از اینکه داوطلبان بر اساس نتایج کارنامه اولیه دکتری 99 به انتخاب رشته پرداخته و در مصاحبه دانشگاه‌ها حضور پیدا کردند، نوبت به اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری می‌رسد‌. سازمان سنجش بعد از بررسی تراز آزمون کتبی، نمره مصاحبه و امتیازات داوطلبان،  نتیجه نهایی را برای همه دانشگاه‌های سراسری ( روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان ) و دانشگاه آزاد بر روی سامانه خود منتشر می‌کند‌.
پس از اعلام نتایج نهایی دکتری ۹۹، داوطلبان پذیرفته شده می‌بایست به سایت دانشگاه خود مراجعه کرده و از زمان و نحوه ثبت نام مطلع شوند‌. برای داوطلبانی که قبول نشده و یا از وضعیت قبولی خود ناراضی هستند فعلا اطلاعیه ای مبنی بر ایجاد تکمیل ظرفیت دکتری منتشر نشده و همان طور که می‌دانید این فرآیند از سال 97 با اعلام وزارت علوم حذف شده است‌. اما در صورت برگزاری مجدد داوطلبان می‌توانند به انتخاب کد رشته‌های دکتری باقی مانده بپردازند‌.
در پایان به طور خلاصه می‌توان گفت نتایج نهایی آزمون‌های کشوری 99 از جمله کنکور سراسری، کنکور کارشناسی ارشد و آزمون دکتری تا اوایل آبان ماه سال جاری منتشر شده و داوطلبان در زمان تعیین شده فرصت ثبت نام در دانشگاه‌های محل پذیرش را خواهند داشت‌.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها