به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۰۹:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۶ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۲۳۷۷۲

قدیمی‌ترین DNA جهان بازیابی شد

گروه علمی و فناوری: دانشمندان موفق شدند قدیمی ترین دی ان ای جهان را از استخوان ران یک فسیل 400 هزار ساله بازیابی و قطعه دیگری از پازل تکامل را تکمیل کنند.
قدیمی‌ترین DNA جهان بازیابی شد
این دی ان ای متعلق به یک انسان اولیه (hominins) است که آن‌ها را (Homo) می‌نامند. دانشمندان با استفاده از یک تکنیک پیشرفته این دی ان ای باستانی را بازیابی و توالی ژنوم آن را که بسیار تخریب شده بود،تعیین کردند. آنها توانستند ژنوم میتوکندری (mt) را از تنها دو گرم پودر استخوان تعیین کنند. این یافته جدید در نشریه (Nature) منتشر شده است.

این موجود در یک غار زیرزمینی در شمال اسپانیا یافت شده است و شباهت‌های بسیاری با دنیسووان‌ها (Denisovans) دارد. دنیسووان‌ها گروهی از نئاندرتال‌های آسیایی هستند که قدمتی 700 هزار ساله دارند. در ابتدا گروهی از محققان به سرپرستی دکتر ماتیاس مایر انسان شناس تکاملی از موسسه ماکس پلانک در لایپزیک آلمان با همکاری پروفسور خوان لوئیس آرسواگا از دانشگاه کامپلوتنس مادرید با استفاده از این تکنیک توانستند قدمت یک فسیل خرس از این غار را که پیش از این 100 هزار سال تخمین زده شده بود، تا 300 هزار سال پیش بینی کنند.

بعد از این موفقیت، محققان استخوان‌های ران (hominin) را از دورن غار نمونه‌برداری کردند. آنها پس از استخراج دی‌ان‌ای و تعیین توالی ژنوم میتوکندری، آن را با نئاندرتال‌ها، دنیسووان‌ها، انسان‌های و میمون‌های امروزی مقایسه کردند. دکتر مایر در این مورد گفت: با توجه به قدمت دنیسووان‌ها و ویژگی‌های نئاندرتال‌ها، انسان اولیه به احتمال زیاد به هر دو گروه مرتبط است.احتمال دیگر این است که ژن از یک گروه به گروه دیگر و یا اجداد آنها وارد شده است.

به گفته محققان این مطالعات جدید درک انسان را از ژنتیک تکامل انسان به دوره پلیستوسن میانه (Middle Pleistocene) می‌رساند. ژنوم میتوکندری تنها می‌تواند از مادر به فرزندان منتقل شود و تولید انرژی مورد نیاز سلول را بر عهده دارد. محققان در حال حاضر با تمرکز بر بازیابی دی‌ان‌ای از افراد بیشتری از این غار و همچنین دی‌ان‌ای هسته‌ای در مرکز سلول که بیوشیمی زنده سلول را نشان می‌دهد به دنبال یافتن تکه‌های بیشتری از پازل تکامل انسان هستند.