به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۰۸ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۲۴۳۳۹۷

امکان نرمش قهرمانانه با بایدن در ۱۴۰۰

امکان نرمش قهرمانانه با بایدن در ۱۴۰۰
گروه سیاسی: صادق زیباکلام  استاد دانشگاه به روزنامه آرمان ملی گفت: هنگامی که نرمش‌قهرمانانه و برجام ۱۴۰۰ در سال آینده رخ می‌دهد به صورت طبیعی و در کوتاه مدت نرخ دلار و سکه کاهش پیدا می‌کند، تحریم‌ها کاهش پیدا می‌کند و مراودات بانکی بین ایران و کشورهای جهان دوباره رونق می‌گیرد. در نتیجه در کوتاه مدت اقتصاد ایران تکان می‌خورد و رونق اقتصادی به وجود می‌آید.به همین دلیل این مسأله دارای اهمیت است که این رونق اقتصادی در نهایت به نام چه کسانی نوشته می‌شود. آنچه مشخص است این است که این موفقیت به نام روحانی، ظریف یا اصلاح‌طلبان نوشته نخواهد شد.
 اين اتفاق در آينده رخ خواهد داد. بنده معتقدم صرف‌نظر از اينکه در انتخابات رياست‌جمهوري ايران چه کسي به پيروزي دست پيدا کند نرمش‌قهرمانانه اتفاق خواهد افتاد. البته به شرط کنار گذاشتن مشي قبلي ايالات متحده. حوزه سياست را مي‌توان حداقل در کوتاه مدت اداره کرد. اين در حالي است که حوزه اقتصاد را نمي‌توان با شعار مديريت کرد. شکم مردم را با شعار نمي‌توان سير کرد.
 در شرايط کنوني بسياري از مسئولان متوجه اين نکته شده‌اند که وضعيت اقتصادي کشور مطلوب نيست و بايد چاره‌اي در اين زمينه انديشيده شود. برخي گمان مي‌کنند تا زماني که دولت آقاي‌روحاني روي کار است مي‌توانند همه مصيبت‌هاي کشور را گردن آنها و دولتش بيندازند .با اين وجود بسياري از اصولگرايان و حتي راديکال‌هاي مي‌دانند که مسأله تنها نارکارآمدي تيم اقتصادي دولت آقاي روحاني نيست. اي کاش وضعيت به اين شکل بود. اگر چنين بود با رفتن دولت آقاي روحاني اين اميدواري به وجود مي‌آمد که وضعيت کاملا مطلوب خواهد شد.
 اين در حالي است که چنين اتفاقي رخ نخواهد داد. به همين دليل نيز معتقدم در آينده نرمش‌قهرمانانه رخ خواهد داد. حتي من يک گام نيز بيشتر به سمت جلو بر‌مي‌دارم و عنوان مي‌کنم برجام1400 به مراتب از برجام94 موفق‌تر خواهد بود. برجام94 شانس زيادي براي موفقيت نداشت. همين که به برخي خواسته‌هاي خود مانند آزاد شدن دارايي‌هايش دست پيدا کرديم برخي تلاش کردند زير پاي برجام را خالي کنند. اين عده پس از مدتي تيغ و تيشه‌هاي متعددي را در مسير برجام پرتاب کردند. در نتيجه اجازه ندادند برجام در عمل موفق شود.
وی در پاسخ به این سوال كه با حضور بايدن در قدرت نسبت به آينده ايران خوش‌بين هستيد؟،گفت: بله، در کوتاه‌مدت وضعيت اقتصادي ايران بهتر خواهد شد. با اين وجود نبايد فراموش کنيم که اين اتفاق در کوتاه مدت رخ خواهد داد. مشکلات اساسي و بنيادي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي ايران همچنان سرجاي خود است.
 مهم‌ترين مشکلات سياسي ما ضعف جامعه مدني است. قرار نيست اين مشکلات نيز با برجام1400 تماما حل شود. برجام آينده تنها وضعيت اقتصادي اقشار محروم جامعه را بهتر مي‌کند اما دغدغه‌هاي دانشجويان، نويسندگان و تحصيلکردگان جامعه را به طور مطلوب حل نخواهد کرد. به همين دليل شيريني و حلاوت1400 فقط چندماه خواهد بود اما پس از مدتي فروکش خواهد شد. تنها در شرايطي که وضعيت اقتصادي رو به بهبود باشد و در عين حال گام‌هايي نيز در زمينه توسعه سياسي و فرهنگي برداشته شود، مي‌توان نسبت به آينده خوش‌بين بود.انسان به اميد زنده است و ما اميدواريم گام‌هايي در اين زمينه برداشته شود.
برچسب ها: بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها