به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۵:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۱۳ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۲۴۹۱۰۵

سنای آمریکا وتوی ترامپ را باطل کرد

سنای آمریکا  وتوی ترامپ را باطل کرد
 گروه بین الملل: برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ کنگره ایالات متحده وتوی او را بی‌اثر کرد. پیش از این مجلس نمایندگان رأی ترامپ را باطل کرده بود، و اکنون مجلس سنا نیز علیه وتوی ترامپ رأی داد. بدین ترتیب برای نخستین بار طرح بودجه مزبور بدون امضای رئیس جمهور قانونی می‌شود.
برای لغو وتو به بیش از دوسوم آرای نمایندگان نیاز هست که این امر در سنا نیز حائز گشت. در مجلس سنا ۸۱ نفر از ۱۰۰ نماینده علیه حکم وتوی ترامپ رأی دادند که ۴۰ نفر از آنها نمایندگان جمهوری‌خواه بودند.از آنجا که روز یکشنبه (سوم ژانویه) کنگره تازه‌ای شروع به کار می‌کند، آخرین نشست کنگره به شکل غیرعادی روز جشن سال نوی میلادی برگزار شد. ترامپ روز پنجشنبه (۳۱ دسامبر) زودهنگام از تعطیلات به واشینگتن برگشته بود.طرح بودجه بیش از چهار هزار و ۵۰۰ صفحه حجم دارد و برای امور دفاعی حدود ۷۴۰ میلیارد دلار در نظر گرفته است.
در رأی گیری تنها ۱۳ رأی در مخالفت با طرح بودجه اقامه شد، که ۷ رأی از آن نمایندگان جمهوری‌خواه بود.طرح بودجه دفاعی از ۵۹ سال پیش تاکنون همواره با حمایت هر دو حزب کنگره تأیید شده است.رأی کنگره علیه وتوی ترامپ در شرایطی انجام می‌گیرد که ترامپ همواره از پشتیبانی حزب جمهوری‌خواه در کنگره اطمینان داشت، زیرا در این مجلس حزب خود او از اکثریت برخوردار است.
پیش از این مجلس نمایندگان آمریکا دوشنبه گذشته حکم دونالد ترامپ را که بودجه دفاعی پیشنهادی کنگره را وتو کرده بود، با اکثریتی قوی رد کرد.در رأی‌گیری مجلس نمایندگان بیش از ۱۰۰ نماینده حزب جمهوری‌خواه، یعنی حزب حامی دونالد ترامپ، علیه او رأی دادند و شمار آرا را به بالای دو سوم رساندند.
لغو وتوی رئیس جمهور ضربه سنگین دیگری به دونالد ترامپ است؛ به ویژه از آن جهت که ۱۰۹ نماینده حزب جمهوری‌خواه نیز علیه او رأی دادند. در روزهای گذشته نمایندگان هرچه بیشتری از حزب جمهوری‌خواه به ترامپ پشت کرده‌اند.
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها