به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۱ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۲۵۲۱۵۷
تقاضای کاذب برای خرید خودرو در بازار فروکش کرده است

ریزش دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو

ریزش دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو
گروه اقتصادی: نرخ ارز از ابتدای دی‌ماه در شرایطی افت ۱۳ درصدی را تجربه کرده که بازار خودرو نیز متاثر از روند نزولی ارز، شاهد افت قیمت‌ها در بسیاری از محصولات خودروسازان است. از نیمه آبان‌ماه سال‌جاری همراه با کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و تورم انتظاری روند قیمتی بازار خودرو کاهشی شد؛ به‌طوری‌که قیمت‌ها حدودا ۳۲ درصد افت کرد.در آذر و نیمه اول دی‌ماه نیز روند بازار دارای ثباتی نسبی با نوسان‌های محدود کاهشی بود حال آنکه طی یک هفته اخیر، در پی کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار ۱۰ درصد دیگر ریزش کرد.آنچه مشخص است تداوم روند کاهشی نرخ ارز اثر مستقیمی بر بازار خودرو داشته به‌طوری‌که افت قیمت بسیاری از محصولات خودرویی را در پی داشته است. در این زمینه بسیاری از فعالان بازار تاکید می‌کنند که همراه با کاهش نرخ ارز، بسیاری از فروشندگان خودرو از ترس کاهش بیشتر قیمت‌ها به بازار آمده‌اند این درحالی است که میزان تقاضا به شدت افت کرده و متقاضیان به امید کاهش بیشتر نرخ ارز و به دنبال آن افت قیمت خودرو، از حضور در بازار امتناع می‌کنند.یکی از فعالان بازار خودرو در همین زمینه تاکید می‌کند که فعالیت سفته بازان خودرو این روزها به شدت کم شده چراکه حباب قیمت در بازار تا حدودی تخلیه شده است؛ بنابراین ریسک نگهداری خودرو به‌منظور فروش آن با قیمت‌های کاذب، بسیار افزایش یافته و دلالان را تا حدودی از این بازار ناامید کرده است.وی همچنین عنوان می‌کند هم‌اکنون تقاضای کاذب برای خرید خودرو در بازار فروکش کرده و تنها مصرف‌کنندگان واقعی اقدام به خرید خودرو می‌کنند.اما بسیاری از مصرف‌کنندگان با توجه به روند کاهشی نرخ ارز امید زیادی به افت بیشتر قیمت‌ها دارند به همین جهت فعلا دست از خرید کشیده‌اند. آنطور که فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند احتمالا طی هفته‌های پیش‌رو قیمت خودروها ریزش مجدد داشته باشد؛ چراکه عرضه از سوی خودروسازان بیشتر شده است.
بنابراین در بازاری که خریدار کم و فروشنده زیاد است، قیمت‌ها ریزش خواهد داشت و احتمالا افزایشی مجددی در قیمت‌ها دیده نخواهد شد.اما وعده جهش ۵۰ درصدی تولید از سوی مقامات صنعتی نیز بر روند کاهشی قیمت‌ها در بازار بسیار تاثیرگذار بوده است؛ چراکه با افزایش عرضه از سوی خودروسازان و به دنبال آن کاهش قیمت‌ها، دلالان و واسطه‌ها نیز که پیش‌تر به قصد سرمایه‌گذاری در این بازار ورود کرده بودند، خودروهای خود را عرضه می‌کنند و با وجود فراوانی عرضه آن هم در بازار کم تقاضا، قیمت‌ها بیشتر افت خواهد کرد.

روز گذشته خبرگزاری ایرنا نیز در گزارشی تاکید کرده که احتمال ریزش قیمت دلار به سوی رقم‌های کمتر از ۲۰ هزار تومان، انتظارات تورمی را بیش از پیش کاهش داده است. در این گزارش «نعمت‌الله کاشانی‌نسب» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت نیز تایید کرده که بازار خودرو به تناسب نرخ دلار در حال ریزش است و خریداری در آن وجود ندارد.این مقام صنفی با اشاره به دو خودروی شاخص بازار، یادآور شده که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به حدود ۱۷۰ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ به کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است، اما هنوز قیمت‌ها به اندازه قیمت‌های ماه گذشته کاهش نیافته است.به گفته کاشانی‌نسب، همه چیز در بازار خودرو وابسته به نرخ دلار است و اگر ریزش دلار آن‌طور که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند ادامه داشته باشد، کاهش قیمت‌های بیشتری را در بازار خودرو شاهد خواهیم بود.وی در عین حال تصریح‌کرد: به‌طور قطع وقتی بازار خودرو از رکود خارج می‌شود که نرخ دلار به ثبات رسیده باشد.ایرنا همچنین دیروز به بررسی قیمت‌ها در سایت‌های خودرویی و فضای مجازی پرداخته و تاکید کرده که در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۳۱ رقم۹۳ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ به بهای ۱۲۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ مدل ۹۸ ارزش ۹۹ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ (وانت پراید) ۹۹ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۰۴ میلیون تومان، تیبا۲ رقم ۱۱۶ میلیون تومان، ساینا ۱۲۳ میلیون تومان و کوییک دنده دستی ۱۳۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.همچنین در گروه صنعتی ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۶۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ رقم۲۲۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۲۲۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده دستی ۲۵۸ میلیون تومان، پژو پارس سال ۱۹۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس ۱۶۹ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس ۱۲۹ میلیون تومان، سمند ال. ایکس ۱۶۹ میلیون تومان، رانا ۱۸۵ میلیون تومان و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ۳۸۰ میلیون تومان قیمت خورد.در دسته مونتاژی‌ها نیز هر دستگاه جک اس ۵ به ۶۲۰ میلیون تومان، ساندرو مدل ۹۸ به ۴۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۸ به ۷۲۰ میلیون تومان و سیتروئن سی ۳ مدل ۹۸ به ۶۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.
مرجع : دنیای اقتصاد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها