به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۲ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۲۵۲۳۵۴

مراقبت‌‌‌‌های بعد از جراحی چاقی (عمل بای پس معده)

مراقبت‌‌‌‌های بعد از جراحی چاقی (عمل بای پس معده)
مراقبت‌های بعد از جراحی چاقی (عمل بای پس معده) بسیار مهم هستند و برخی از افراد این نوع از مراقبت‌ها را نادیده می‌گیرند که این موضوع متاسفانه باعث بروز مشکلات جدی در آن‌ها خواهد شد. اگر شما نیز به تازگی عمل بای پس معده یا جراحی چاقی را انجام داده اید و اطلاعی از مراقبت‌های آن ندارید، در این بخش با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی را در این زمینه کسب کنید.
چاقی مفرط یکی از خسته کننده ترین بیماری‌هایی است که اغلب افراد به آن دچار می‌شوند! در طی این فرایند فرد بیمار عموما با گرفتن رژیم‌های سخت و همچنین ورزش نمودن سعی می‌کند تا وزن خود را به ایده آل ترین حالت ممکن برساند اما در صورت عدم دریافت نتیجه صحیح در نهایت بهترین روش برای کاهش وزن، کوچک نمودن معده با استفاده از فرایند‌های جراحی چاقی است اما جالب است بدانید که:

بررسی مراقبت‌های بعد از جراحی چاقی (عمل بای پس معده)
اما به عنوان فردی که به تازگی جراحی نموده اید، باید مراقبت‌هایی را پس از انجام جراحی چاقی در نظر داشته باشید تا دچار مشکلات گوارشی، سلامت ذهن و روان و ... نشوید. از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که:
1.    سعی کنید در طول روز حتما به مقدار مناسبی در منزل و یا در اتاق خود قدم بزنید.
2.    مصرف آب را در اولویت خود قرار دهید و سعی کنید در طول روز آب به میزان کافی بنوشید.
3.    به هیچ عنوان فرد بیمار نباید پس از انجام عمل جراحی فعالیت‌های سنگین انجام دهد چراکه این فعالیت‌ها در نهایت می‌تواند باعث آسیب ه بخش بخیه خورده شود. توصیه می‌شود تا پس از چند هفته از عمل بای پس معده، فعالیت‌های بدنی سخت و سنگینی را انجام ندهید.
4.    سرفه نمودن باعث می‌شود بیمار درد قابل توجهی را در شکم و همچنین در محل بخیه متحمل شود. از این رو سعی کنید به هنگام سرفه زدن حتما از بالشی نرم بر روی شکم خود استفاده کنید تا کمتر در معرض درد قرار بگیرید.
5.    بیمار طی یک ماه و نیم تا دو ماه بعد از عمل به هیچ عنوان نباید اجسام سنگین را از روی زمین بلند و یا فشار بسیار زیادی به خود وارد کند.
6.    سعی کنید به میزان 1 هفته پس از عمل فرایند حمام رفتن را به تاخیر بیاندازید و محل بخیه را به هیچ عنوان خیس نکنید.
7.    ممکن است از اطراف بخیه‌های شما چرک‌های قرمز رنگ و بد بویی به بیرون ریخته شود که در این صورت بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. البته کمی قرمزی در این مکان طبیعی است.
موارد فوق از مهم ترین مراقبت‌های بعد از جراحی چاقی (عمل بای پس معده) به شمار می‌آید که بیمار حداقل باید این موارد را به خوبی در شرایط اولیه رعایت کند.

چرا باید در طول روز فرایند قدم زدن را انجام دهیم ؟
یکی از اولین و ساده ترین روش‌هایی که باید پس از انجام عمل بای پس معده انجام دهید، این است که پس از مرخص شدن از بیمارستان حتما به در طول روز به مقدار مناسبی (در حدی که خسته نشوید) در منزل و یا اتاق شخصی خود قدم بزنید. قدم زدم موجب عدم شکل گیری و بروز لخته خون‌ها در پاها می‌شود.

تغذیه، مهم ترین بخش در مراقبت‌های بعد از جراحی چاقی

یکی از مهم ترین مباحث موجود در این فرایند که بیمار باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد، مبحث تغذیه پس از عمل است. برای آن که بتوانید اصول و ضوابط تغذیه صحیح پس از عمل را به خوبی انجام دهید بهتر است به موارد زیر توجه کنید:
1.    هفته اول مهم ترین هفته ای است که بیمار باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد. در این هفته تنها می‌تواند غذاهای آبکی و یا مایعات مصرف کند. همانند: شیر بدون چربی، آبگوشت بدون چربی، ژله، چای بدون قند.
2.    به شدت توصیه می‌کنیم در هفته اول به هیچ عنوان غذاهای جامد و پرکالری را مصرف نکنید.
3.    در هفته دوم و سوم شرایط کمی متفاوت تر می‌شود و می‌توانید غذاهای کمی غلیظ را میل نماید. در این هفته می‌تواند انواع سوپ‌ها و پودینگ‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهد اما قبل از مصرف آن‌ها حتما با پزشک خود در ارتباط باشد. البته می‌تواند تخم مرغ پخته شده را نیز به شرط آن که به خوبی له شده باشد، میل کند.
4.    هنوز هم در هفته سوم بیمار مجاز به خوردن غذاهای جامد نیست و باید غذاهای نرم و پوره ای شکل را نوش جان کند. از محبوب ترین این غذاها می‌توان به پنیر، آبگوشت مرغ، سبزیجات پخته شده، لوبیا سبز له شده، هویج بخار پز، کدو و میوه‌های نرم اشاره نمود. اما در هفته پنجم به بعد شرایط کمی متفاوت تر خواهد بود، در این هفته می‌تواند مصرف غذاهای جامد را به مقدار بسیار کمی شروع کند.
5.    از هفته پنجم به بعد می‌توانید 3 وعده اصلی را نوش جان کنید اما باید در نظر داشته باشید که پس از میل نمودن 3 وعده غذایی، حتما در طول روز به میزان 1000 الی 1500 کالری انرژی دریافت کنید. درست در همین هفته‌هاست که بیمار می‌تواند مصرف غذاهای سخت و سفت را در برنامه غذایی خود وارد کند.
6.    متاسفانه پس از انجام فرایند عمل بای پس معده، غذاها به سرعت وارد معده می‌شوند و فرایند تجزیه در آن‌ها صورت نمی گیرد. از این رو ممکن است با درد شکم، افزایش ضربان قلب، اسهال و سرگیجه رو به رو شوید که این عارضه، کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست.
موارد فوق از کلیدی ترین مراقبت‌های بعد از جراحی چاقی به شمار می‌آیند که فرد باید در طول هفته‌های مشخص از آن‌ها پیروی کند تا به مشکلات گوارشی دچار نشود و بتواند سلامت خود را پس از انجام این عمل مجدد به دست آورد.
اما توجه کنید که عمل جراحی چاقی باید توسط یک متخصص جراح چاقی و لاپاروسکوپی پیشرفته انجام شود که بدون هیچ گونه مشکلی با سلامتی کامل عمل انجام شود، که پیشنهاد ما مراجعه به دکتر حامد قدسی خورسند است که بدون شک ایشان جز بهترین جراح چاقی در ایران هستند و تجربیات خوبی را در این چند سال اخیر به دست آورده اند.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها