به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۲ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب : ۲۵۴۱۰۱

تهدید مستقیم آزادی بیان در افغانستان

تهدید مستقیم آزادی بیان در افغانستان
گروه بین الملل: مدیر یک نهاد رسانه‌ای افغانستان می‌گوید، دولت این کشور توانایی حفاظت از جان روزنامه‌نگاران در برابر سوءقصدها را ندارد. مطابق آمار این نهاد در سال ۲۰۲۰ دست‌کم ۲۷ فعال رسانه‌ای افغان کشته و مجروح شده‌اند.
نهاد "نی، حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان" هشدار می‌دهد که آزادی بیان در این کشور به طور مستقیم تهدید می‌شود و جان فعالان رسانه‌ای در خطر است.
 مجیب خلوتگر، مدیر این نهاد گفت: دولت افغانستان در موقعیتی نیست که بتواند از فعالان رسانه‌ای حمایت کند و مانع ترور آنها شود.به گفته مجیب خلوتگر در افغانستان جان مدیران مسئول رسانه‌ها، گزارشگران جنگ و روزنامه‌نگاران پژوهشگر بیشتر در معرض تهدید و خطر است و پیامد این وضعیت اغلب خودسانسوری است.
او می‌گوید وضعیت فعالان رسانه‌ای در افغانستان خوب نیست، با ترس و دلهره زیادی روبرو بوده و شمار زیادی از آنها مجبور به مهاجرت شده‌اند.
مدیر نهاد "نی" روزنامه‌نگاران را انسان‌های مستقل و بی‌طرف خوانده و تاکید می‌کند که هیچ یک از طرف‌های درگیر در مناقشه افغانستان حق ندارند آنها را به قتل برسانند.
بر پایه آماری که این نهاد ارائه کرده در سال گذشته میلادی ۱۱ فعال رسانه‌ای در افغانستان به قتل رسیده و دست‌کم ۱۶ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان از تهدید، ارعاب و اعمال خشونت علیه فعالان رسانه‌ای افغان گلایه می‌کند و می‌گوید این فشارها شدت گرفته و در بسیاری از موارد عاملان تهدید و ترور روزنامه‌نگاران شناسایی نمی‌شوند.حدود یک ماه پیش ملالی میوند، فعال مدنی و روزنامه‌نگار در ولایت ننگرهار با شلیک گلوله به قتل رسید. یک ماه پیش از آن نیز الیاس داعی، خبرنگار رادیو آزادی در مرکز همین ولایت ترور شده بود.

 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها