به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۲۵۸۸۹۰

راناپلاس ۶دنده پانوراما رونمایی شد/تصاویر

راناپلاس ۶دنده پانوراما رونمایی شد/تصاویر
گروه اقتصادی: یکی از ویژگی‌های اصلی رانا پلاس استفاده از جعبه دنده ۶ سرعته دستی است که توان پیشرانه TU۵ پلاس را به چرخ‌های جلوی رانا پلاس جدید می‌رساند. این جعبه دنده در سرعت‌های فراتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حدود ۲۰ درصد دور موتور کمتری را بر پیشرانه اعمال می‌کند و بیشینه سرعت این خودرو را افزایش داده است.

با حضور وزیر صمت و هیئت همراه، نمایندگان مجلس، مقامات دولتی و خبرنگاران گروه صنعتی ایران خودرو در شرکت نیرو محرکه استان قزوین رانا پلاس ۶ دنده پانوراما را معرفی کرد و مشخصات آن را اعلام نمود.
ظرفیت تولید ۴۰۰ دستگاه گیربکس ۶ دنده دستی در روز در شرکت نیرو محرکه فراهم شده و از این هفته هم تولید روزانه شش دستگاه رانا پلاس پانوراما با این سیستم انتقال قدرت آغاز می‌شود. به گفته مدیرعامل ایران خودرو، در سال ۱۴۰۰ نسخه جدید رانا پلاس وارد بازار خواهد شد و مشتریان می‌توانند تا از این سدان ملی کلاس B استفاده نمایند.

مشخصات فنی رانا پلاس ۶ دنده پانوراما
این خودرو به جای استفاده از پیشرانه TU ۵ با نسخه جدید و یا همان TU ۵ پلاس تولید می‌شود. این پیشرانه نمونه بومی EC ۵ به حساب می‌آید و به فناوری CVVT (زمان بندی متغییر سوپاپ‌ها) مجهز است. همچنین پمپ روغن متغییر، سیستم جرقه زنی قوی تر، پاشش سوخت متفاوت و… سبب شده تا پیشرانه ۱٫۶ لیتری رانا پلاس ۶ دنده پانوراما مصرف سوخت کمتری را نسبت به نمونه‌های فعلی داشته باشد و از سویی با استهلاکی کمتر در این خودروی اقتصادی نصب شود. ایران خودرو رانا پلاس جدید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به عبارت ساده‌تر ۵ اسب بخار بیشتر را با ۸ نیوتن گشتاور بالاتر نسبت به نمونه‌های قبلی تولید می‌کند.یکی از ویژگی‌های اصلی این خودرو استفاده از جعبه دنده ۶ سرعته دستی است که توان پیشرانه TU ۵ پلاس را به چرخ‌های جلوی رانا پلاس جدید می‌رساند. این جعبه دنده در سرعت‌های فراتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حدود ۲۰ درصد دور موتور کمتری را بر پیشرانه اعمال می‌کند و بیشینه سرعت این خودرو را افزایش داده است. همچنین کاهش مصرف سوخت، کاهش نفوذ صدا به کابین، مصرف سوخت کمتر و شتاب بهتر از ویژگی‌های جعبه دنده ۶ سرعته دستی است که بر روی رانا پلاس پانوراما با پیشرانه TU ۵ پلاس دیده می‌شود.

در ایران خودرو رانا پلاس ۶ دنده پانوراما به جای استفاده از فرمان هیدرولیک، از فرمان کمکی برقی (EPS) استفاده شده و سبب گردیده تا در کنار حساسیت دقیق‌تر و نرمی بیشتر سامانه فرمان پذیری، استهلاک این بخش به همراه اتلاف انرژی کاهش پیدا کند. همچنین حذف پمپ هیدرولیک از محفظه موتور رانا پلاس جدید فضای تعمیراتی مناسبی را برای خودرو فراهم کرده و از سویی شاهد هستیم که چیدمان پیشرانه نیز در این خودرو به خاطر نصب موتور TU ۵ پلاس تغییر کرده است.

در بحث اصول سازه و کابین، رانا پلاس پانوراما ساختاری مشابه به پژو ۲۰۷ i صندوق دار پانوراما دارد و اتصال‌های مربوطه به ستون‌های A و B و C تغییر پیدا کرده است. آنتن رادیویی این سدان کلاس B به انتهای سقف رفته و با الگوی سقف شیشه‌ای و شیشه جلوی مشابه به خانواده پژو ۲۰۷ i پانوراما در رانا پلاس جدید طرف هستیم.

ویژگی‌ها و امکانات رانا پلاس جدید
در بحث امکانات رفاهی و ایمنی تفاوت خاصی میان رانا پلاس‌های فعلی و نسخه جدید وجود ندارد. در اصل می‌توان گفت که ایران خودرو رانا پلاس جدید بیشتر در بحث فنی و ساختاری متفاوت از نسخه‌های قبلی این خودروی ملی است و می‌توان در معرفی اجمالی این خودروی کلاس B به موارد زیر اشاره کرد:

پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ، زمان بندی هوشمند سوپاپ‌ها (CVVT)، پمپ روغن متغییر، ۱۱۰ اسب بخار، ۱۵۰ نیوتن متر، جعبه دنده ۶ سرعته دستی، فرمان کمکی برقی، دیفرانسیل جلو، صندلی‌های تاشو عقب، سقف پانوراما ثابت با سایه بان دستی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، کروز کنترل، تهویه دستی، بلوتوث، سنسور پارک عقب، تریم داخلی پارچه، ترمز ABS، EBD و BA و دو کیسه هوا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها