به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۲۵۹۰۰۰

واکسن کرونا برای مادر و جنین مضر نیست

واکسن کرونا برای مادر و جنین مضر نیست
گروه جامعه: سولماز پیری متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص طب مادر و جنین،  گفت: تمام نکاتی که در مورد یک فرد غیر باردار در مقابله با کرونا در طول یک سال گذشته که درگیر ویروس کرونا بوده ایم، مطرح شده در مورد یک خانم باردار هم صادق است.پیری افزود : به طور مثال، بیمارانی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، فشار خون بالا، بیمای‌های ریوی مثل آسم، وزن بالا یا افرادی که دارو‌های خاصی مثل کورتون مصرف می‌کنند همه در گروه بیماران پر خطر و در معرض ابتلا به کرونای شدید قرار دارند. خانم‌های باردار با مشکلات زمینه ای که مطرح شد، در این گروه حساس قرار می‌گیرند و این گروه باید بیشتر از بقیه مراقب باشند و تمام اصول پیشگیری را رعایت کنند و اگر علائمی داشتند خیلی سریع مراجعه کنند و با تماس و هماهنگی با پزشک معالجشان برای انجام تست کرونا اقدام کنند تا روشن شود آیا به کرونا مبتلا شده اند یا خیر. او ادامه داد: تفاوتی که خانم باردار با یک فرد غیر باردار دارد این است که خانم باردار یک جنین در رحم خود دارد و سیستم‌های بدنش مثل قلب و ریه، بار اضافه تری را نسبت به افراد عادی تحمل می‌کنند. سیستم‌های بدن هر فرد به طور کلی، یک سطح روتین از فعالیت‌های مختلف را دارند و یک سطح اضافه‌تر از فعالیت را هم می‌توانند تحمل کنند که معمولا به آن رزرو گفته می‌شود.

مسئول روابط بین الملل انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران گفت: در خانم‌های باردار این بخش رزرو کم می‌شود، چون ارگان‌ها و سیستم‌های بدن خانم باردار، در حال برطرف کردن نیاز جنین هم هستند. به همین دلیل است که وقتی فرد یک بیماری زمینه‌ای هم داشته باشد، آستانه تحملش کم می‌شود، حتی اگر بیماری زمینه‌ای هم نداشته باشد، اما به طور مثال به کووید مبتلا شود، با توجه به این نکته که سطح تحمل یک خانم باردار به اندازه یک فرد غیرباردار نیست، باید گوش به زنگ باشد و در صورت مشاهده علائم، خیلی سریع اقدامات تشخیصی برای او انجام شود.وی افزود: بسیاری از اعداد و ارقامی که در مورد سطح اکسیژن خون افراد غیرباردار گفته شده و اگر از یک حدی پایین‌تر باشد شخص باید سی تی اسکن بدهد و حتی بستری شود، در خانم های باردار، این رقم‌ها متفاوت است و باید زودتر اقدام شود و نباید اجازه داد که اوضاع حاد شود. وقتی یک خانم باردار به کرونا مبتلا می‌شود نباید تصور کنیم که قرار است اتفاقات خیلی بدی برایش بیفتد و اطرافیان و کادر درمان و پزشک معالج باید او را حمایت کنند تا روحیه خود را حفظ کند و همزمان هم اقدامات سریع برای او انجام شود.

پیری بیان کرد: بیشترین تعداد افراد بدون علامت یا با علائم خفیف به این ویروس مبتلا می‌شوند و بهبود پیدا می‌کنند علی الخصوص در خانم‌هایی که بیماری زمینه‌ای و وزن بالایی ندارند، از بیماری کرونا بهبود می یابند.
او افزود : متاسفانه در مادران باردار، ابتلای شدید به کرونا، بستری در آی سی یو و مرگ و میر هم گزارش شده است. طبق مطالعات جهانی، آمار بستری در آی سی یو و مرگ و میر در زنان باردار، نسبت به جمعیت غیرباردار، بیشتر بوده است.سفیر انجمن بین المللی سونوگرافی در مامایی و زنان در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: ویروس کرونا توانایی ناقص کردن جنین را ندارد، ولی با توجه به قدرت بیماری زایی در مادر، باعث عارضه زایمان زودرس می‌شود و ممکن است باعث عارضه زایمان زودرس شود و یا اینکه کادر درمان مجبور شوند جنین مادر مبتلا را به علل طبی زودتر از رحم خارج کنند و به دنیا بیاورند که عوارض نارسی و زایمان زودرس برای جنین مشکلاتی ایجاد می کند، اما ویروس، همانطور که پیش تر ذکر شد به خودی خود منجر به ایجاد نقص در جنین نمی‌شود.

این متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص طب مادر و جنین اظهار کرد:  اوایل دوران شیوع کرونا، آمار مادران بارداری که به کووید ۱۹ مبتلا شده بودند و زایمان کرده بودند، خیلی کم بود و فقط یکی دو مطالعه از کشور چین وجود داشت که گزارش کرده بود جنین از طریق خون و جفت مبتلا نمی شود، اما بعدا که مطالعات بیشتر شد، محققان متوجه شدند که این انتقال ممکن است رخ بدهد یعنی در حین بارداری، انتقال ویروس کرونا از طریق خون و جفت به جنین امکان پذیر است و این انتقال ربطی به نوع زایمان ندارد و شیوع آن اندک است.پیری گفت : در مورد مراقبت خانم‌های باردار و ویزیت هایشان در طی بارداری باید این نکته را در نظر داشت که ویزیت‌های بارداری را نمی توان  به طور کامل همه را کنسل کرد و یا همه را به صورت مجازی انجام شود. انجام به موقع ویزیت‌های خانم‌های باردار حائز اهمیت است، زیرا ممکن است با از دست دادن چند جلسه ویزیت، یک سری مسائل و مشکلات از دید پزشک پنهان بماند و مادر و جنین هر دو دچار مشکل شوند.او بیان کرد: با توجه به شرایط خاص خانم های باردار و بیماری های زمینه ای احتمالی، باید ویزیت ها تنطیم شوند. به طور کلی در طول ۹ ماه بارداری حداقل ۶ بار مراجعه به پزشک توصیه می شود، البته با توجه به مشکلات زمینه ای این عدد می تواند افزایش پیدا کند.

این متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص طب مادر و جنین گفت: تمام نکات احتیاطی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، اعم از فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن و شستشو و ضدعفونی کردن دستها و بعد از تولد نوزاد، شستن سینه‌ها با آب و صابون قبل از شیر دادن و یا ضدعفونی  شیشه شیر و لوازم شیردهی و وسایل شخصی نوزاد و نگهداری آنها در محفظه های تمیز دربسته نکاتی است که باید رعایت شود.پیری گفت : مادر حین شیردهی، از ماسک استفاده کنند. مادری که کرونا گرفته و بهبود پیدا کرده و زایمان کرده و یک نوزاد هم دارد مجاز به شیردهی است، با رعایت تمهیداتی که بیان شد، شیردهی می تواند ادامه دار باشد ، اما اگر مادری در آی سی یو بستری یا بد حال باشد، شیردهی توصیه نمی‌شود.

او گفت : در سراسر دنیا واکسیناسیون از گروه  های پر خطر شروع می شود. این گروه ها بر اساس سن،  بیماری های زمینه ای و میزان قرار گرفتن در معرض ویروس تعیین می شوند. تعیین حساسیت خانم‌های باردار نیز از این قواعد پیروی می کند و اگر به واسطه شغلشان، در معرض خطر باشند و یا بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشند و یا سنشان بالا باشد، در اولویت تزریق واکسن قرار می‌گیرند.این فوق تخصص طب مادر و جنین اظهار کرد: تا کنون هیچ مطالعه‌ای به طور خاص روی خانم های باردار در مورد امنیت صد در صد واکسن انجام نشده است. همچنین شواهدی هم وجود ندارد که نشان دهنده این مساله باشد که واکسن برای خانم‌های باردار یا جنینشان مضر است.او گفت: خانم‌های باردار باید در صورت بروز علائم تنفسی یا تب، که شایع‌ترین علائم کرونا در بارداری هستند ، یا علائم ناشایع تر مثل بدن درد و یا علائم دیگری که از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم می‌رسد، خیلی سریع به پزشک مراجعه کنند، به سرعت برای تست کرونا اقدام کنند و اجازه ندهند  که بیماری پیشرفت کند و بدحال شوند. همچنین درمان هایشان را هم بر اساس پروتکل‌های کشوری، که دقیق و مرتب در حال به روز شدن است، دنبال کنند و با توجه به شدت بیماریشان برای انجام سی تی اسکن  یا بستری اقدام کنند.او گفت: خانم‌های باردار نباید در صورت مشاهده علامت، به دلیل ترس از مثبت بودن تست یا مبتلا شدن، مثلا در صورت مراجعه به بیمارستان اقدامات تشخیصی و درمانی را به تعویق بیندازند . به یاد داشته باشیم که تاکید اولیه همه مراجع ذی ربط بر پیشگیری از ابتلای خانم‌های باردار به کروناست.
برچسب ها: واکسن کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها