به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۲۵۹۶۷۸
حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت:

به تعهد خود که هم سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد عمل کردیم!

به تعهد خود که هم سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد عمل کردیم!
گروه سیاسی: رئیس جمهور امروز در جلسه امروز هیات دولت در یک سخنرانی طولانی گفت: «اینکه گفتیم سانتریفیوژ می‌چرخد و چرخ اقتصاد می‌چرخد، به آن عمل کردیم! ...چرخ اقتصاد کشور بهتر از گذشته می‌چرخد!»

حسن روحانی مدتهاست بدون کمترین توجهی به افکار عمومی و رسانه‌ها و وضعیت واقعی کشور، عمدتا به موعظه‌های طولانی و تکرار مکررات روزانه در جلسات هیات دولت و طرح ادعاهای عجیب و غریب در تعریف از وزیران و عملکردشان خصوصا در حوزه اقتصاد روی آورده که به گفته کارشناسان باعث عصبانیت بیشتر مردم شده است و معلوم هم نیست او با این نوع نگاه کاملا متفاوت و غیرواقعی به جامعه فقرزده و بحرانی امروز ایران به دنبال چیست.

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه هر آنچه که دولت یازدهم و دوازدهم در مسائل سیاسی، اقتصادی و داخلی بر آن تاکید کرده با نگاه به زندگی و رفاه مردم و توسعه تولید و همچنین تحقق حقوق مردم بوده است، گفت: تجارت با دنیا حق مردم است، یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی برون گرا بودن اقتصاد است و اینکه اقتصاد ما برون گرا باشد و محصولات تولید داخل را صادر کنیم دستور مقام معظم رهبری است. روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه تحریم باید برداشته شود و این حق مردم است، تصریح کرد: اگر یکساعت در برداشتن تحریم تعلل کنیم و امروز و فردا کنیم، حقوق مردم را پایمال کرده ایم و مهمترین حقوق عامه این است که تحریم از روی دوششان  برداشته شود و همه باید برای این هدف تلاش کنیم. قانون اساسی به صراحت می گوید جز در مورادی که به صراحت، اجرا به مقام معظم رهبری واگذار شده، تمام اجرا برعهده دولت است و هیچکس حق ندارد در اجرا مداخله کند.
رئیس جمهور گفت: در شرایط فعلی لحن دولت جدید آمریکا مقداری تغییر کرده و اعتراف می‌کند که اقدامات دولت قبلی غلط و اشتباه بوده است اما در زمینه برداشتن تحریم که مساله اصلی است هنوز قدم جدیدی از طرف دولت جدید آمریکا برداشته نشده است.
روحانی با بیان اینکه برداشتن تحریم و اجرای کامل برجام هم آسان و هم خیلی مشکل است، اظهار داشت: ‌اگر اراده جدی در طرفین مخصوصا آمریکا وجود داشته باشد و آنها به همه تعهدات خود عمل کرده و تحریم‌ها را بردارند ایران نیز بلافاصله به تعهدات خود باز خواهد گشت و در زمان کوتاهی می‌توان این مشکل را برطرف کرد اما اگر قرار باشد وسواس خناس که به جان ترامپ افتادند و او را در صحنه سیاسی، داخلی و بین‌المللی بی آبرو کردند و مشخصا صهیونیست‌ها او را به این دام انداختند، باز هم فعال شوند رسیدن به نتیجه دشوار خواهد بود.
رئیس جمهور گفت: صهیونیست‌ها ترامپ را اغفال کرده و در مسیر غلط بردند و اگر دولت فعلی آمریکا قبول دارد که او اشتباه کرده است بایستی آن را صراحتا اعلام کرده و هر چه سریع‌تر به دنبال جبران باشد. تاکید ما به اروپایی‌ها این است که بایستی برجام را حفظ کنیم و البته این کار با سخنرانی و شعار شدنی نیست و لازم است اقدام عملی انجام گیرد. اگر دولت در این زمینه اصرار دارد نباید غلط تعبیر شود که به بیرون چشم دوخته است، حق داریم که از طرف مقابل خود، حقوق مردم را مطالبه کرده و آن را برگردانیم.
روحانی خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت یازدهم برداشت از میدان مشترکی که روز دوشنبه به افتتاح رسید صفر بود اما در دولت یازدهم اقدامات لازم در این زمینه را آغاز کردیم و برداشت از این میدان را در اوایل سال ۹۶ به ۳۰ هزار بشکه و اخیراً به ۶۵ هزار بشکه در روز رساندیم و این بازستانی و حفظ حقوق مردم است. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برجام یکی از مهم‌ترین توافق‌های سیاسی تاریخ ایران است، گفت: به واسطه این توافق اقداماتی را که برای ایران هزینه‌دار بود، حذف کردیم و در روزهای اخیر نیز نشان دادیم که اگر اراده کنیم در طول یک هفته می‌توانیم تمام تولیدات هسته‌ای خود را انجام دهیم.
روحانی تصریح کرد: دولت به این تعهد خود که هم سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد کشور، هر روز عمل کرده است و امروز اقتصاد ما بهتر از گذشته می‌چرخد و دهها هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در هر هفته به بهره‌برداری می‌رسد و از طرف دیگر سانتریفیوژها هم بهتر و با کیفیت بالایی می‌چرخند بنابراین هم می‌شود صنعت هسته‌ای رشد و پیشرفت کند و هم می‌توان به آن مشروعیت داده و فعالیت در این زمینه را بی‌هزینه کرد.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به سران اروپایی تاکید کرده‌ام که امروز ۱+۴ وظیفه سنگینی بر دوش دارد و باید بدانند که ما هستیم که برجام را در طول سه سال جنگ اقتصادی حفظ کردیم بنابراین بایستی آنها تحریم را متوقف و قانون را اجرا کنند.
روحانی با بیان اینکه احقاق حقوق مردم را باید در تمامی زمینه‌ها پیگیری و گسترش دهیم، گفت: یکی از افتخارات دولت این است که در بخش‌های مختلف کشاورزی حرکت پرشتابی توام با توجه به محیط زیست انجام داده است و در طول این دولت ۲۵ میلیون تن به محصولات کشاورزی اضافه کردیم و آن را که در ابتدای دولت ۹۷ میلیون تن بود به ۱۲۴ میلیون تن افزایش دادیم.
رئیس جمهور افزود: در طول این دولت همچنین آبیاری مدرن و قطره‌ای که تا دولت یازدهم حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بود به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار افزایش دادیم و طرح گلخانه‌ای را از ۸ هزار و ۸۰۰ هکتار به حدود ۲۰ هزار هکتار رساندیم و اینها همه نشان دهنده تحول بزرگی در بخش کشاورزی است. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت اف. ای. تی. اف اشاره کرد و گفت: اف. ای. تی. اف یک گروه ویژه مالی است که اقداماتی در زمینه مسائل مالی و تراکنش‌ها در سطح جهان انجام می‌دهد و همه کشورها نیز به آن ملحق شده اند و اگر بد است چطور همه کشورها به آن پیوسته‌اند؟
روحانی گفت: همه کشورها تلاش می‌کنند رتبه بالاتری در این گروه ویژه به دست بیاورند. دولت در این زمینه چهار لایحه به مجلس ارائه داده و در این راستا دولت، مجلس و شورای نگهبان کار خود را انجام دادند فقط در دو موردِ جرایم سازمان یافته و مقابله با تامین مالی با تروریسم اشکالاتی وجود داشت که به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شده است.
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت پیوستن به اف. ای. تی. اف  بر زندگی مردم و اقتصاد کشور گفت: وقتی عدد ریسک کشور بالا می‌رود به معنای آن است که بایستی برای نقل و انتقال پول هزینه بیشتری بپردازیم و این موضوع فشار بیشتری بر اقتصاد وارد می‌کند، در این راستا تمام کشورهایی که دوست ما هستند نیز توصیه می‌کنند که اگر به این گروه ملحق نشوید ارتباط بانکی‌شان با ایران قطع می‌شود، آیا می‌خواهیم به قرن پیش برگردیم؟ باید توجه داشته باشیم که این موضوع با زندگی و جیب تک تک مردم ارتباط دارد و چنانچه به این گروه نپیوستیم و این لوایح اجرا نشد باید به مردم توضیح داده شود که این هزینه را چه کسی باید بپردازد. رئیس جمهور با قدردانی از مجلس سابق و شورای نگهبان در تصویب و بررسی چهار لایحه دولت گفت: اکنون دو لایحه از آن در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است و باید مجمع قدرت خود را برای حل معضلات مالی مردم نشان دهد. مجمع تشخیص مشکلی در خصوص زمان‌بندی بر اساس آیین‌نامه داشت و در این راستا دولت از مقام معظم رهبری درخواست کرد و ایشان نیز با تمدید این زمان موافقت کردند بنابراین مقام معظم رهبری راه را باز کردند و در اختیار مجمع است که هر چه زودتر آن را تصویب کند و این به نفع مردم و کشور است ضمن اینکه باید توجه داشت که این موضوع هیچ ارتباطی به برجام و تحریم‌ها ندارد.
رئیس جمهور گفت: امیدوارم با همکاری همدیگر و اعضای تشخیص مصلحت نظام از این پیچ هم عبور کنیم و مجلس شورای اسلامی نیز لایحه بودجه را در چارچوب قانون هر چه زودتر به تصویب برسانند تا از آغاز سال جدید این لایحه را اجرایی کنیم.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها