به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۲۶۰۰۲۷
تقدیر پاپ از آیت الله سیستانی برای دفاع از حقوق مستضعفان

دیدار پاپ با مرجع تقلید شیعیان عراق

دیدار پاپ  با  مرجع تقلید شیعیان عراق
گروه بین الملل: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در ادامۀ سفر سه روزه خود به عراق در نجف شد با آیت‌الله علی سیستانی، یکی از بانفوذترین مراجع تقلید شیعه در این کشور دیدار کرد.
بر اساس بیانیه دفتر آیت الله سیستانی، وی در جریان دیدار با پاپ تاکید کرد که مسیحیان «باید بتوانند در امنیت و آرامش» در عراق زندگی کنند و از حقوقشان «بر اساس قانون اساسی» برخوردار باشند. وی هچنین گفته است که مقامات مذهبی عراق در حفاظت از مسیحیان «نقش داشته‌اند.»
 در این بیانیه آمده "در این دیدار درباره چالش های بزرگی که بشریت در این دوران با آن روبروست و نقش ایمان به خداوند سبحانه و تعالی و پایبندی به ارزش های والای اخلاقی برای غلبه بر آنها گفتگو و تبادل نظر شد".
واتیکان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پاپ فرانسیس از آیت الله سیستانی به دلیل تلاش‌هایش برای دفاع از حقوق «مستضعفان» تشکر کرد.
این نخستین بار است که یک پاپ با یک مرجع تقلید شیعه در این سطح دیدار می‌کند. رسانه‌ها این دیدار را نیز «تاریخی» توصیف کرده‌اند.در عکس‌هایی که از این دیدار منتشر شده، آیت‌الله سیستانی در یک سو و پاپ فرانسیس به همراه چند کاردینال در سوی دیگر نشسته‌اند. این دیدار ۵۵ دقیقه طول کشید.آیت‌الله سیستانی، ‌۹۰ ساله، به‌ندرت با کسی دیدار رسمی دارد و تاکنون از دیدار با نخست وزیرهای عراق نیز سر باز زده است.او با این حال از نفوذی گسترده در میان مردم و اثر فراوان بر عرصه سیاست در کشور عراق برخوردار است.
دیدار پاپ فرانسیس و آیت‌الله علی سیستانی به صورت خصوصی و بدون رعایت تشریفات معمول در خانه این مرجع شیعه در شهر مذهبی نجف برگزار شد.
آیت‌الله سیستانی از روحانیون قدرتمند عراق در عرصه سیاست داخلی محسوب می‌شود. پیش از این در سال ۲۰۰۵ میلادی با حمایت‌های او «ائتلاف عراق متحد» توانست رای گستردۀ شهروندان این کشور را برای ورود به پارلمان عراق به دست بیاورد. صدها هزار عراقی نیز در سال ۲۰۱۴ میلادی با دستور او برای جنگ با داعش بسیج شدند و عدم پشتیبانی او از دولت عراق در جریان اعتراضات مردمی این کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز باعث شد تا عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت مجبور به استعفا شود.
این دیدار در خانه آیت‌الله سیستانی در امتداد یک کوچه باریک در شهر نجف انجام ‌شد . آیت‌الله سیستانی با این شرط حاضر به دیدار با پاپ فرانسیس شده است که هیچکدام از مقامات عراقی در این دیدار حضور نداشته باشند.گفته می‌شود برخی از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه با این دیدار مخالفت کرده و این سفر را مداخلۀ غربی‌ها در امور کشور اعلام کرده بودند.
دولت عراق برای تامین امنیت پاپ در جریان این سفر، حدود ۱۰ هزار نفر از نیروهای امنیتی خود را به کار گرفته و مقرراتی را نیز در موضوع منع آمد و رفت به اجرا گذاشته است تا علاوه بر حفظ امنیت پاپ، از شیوع ویروس کرونا نیز تا جای امکان جلوگیری شود.
رهبر کاتولیک‌های جهان پیش از این نیز در راستای اجرای سیاست گفتگوی بین‌الادیان به کشورهای مسلمان ترکیه، اردن، مصر، بنگلادش، آذربایجان، امارات عربی متحده همچنین به سرزمین‌های فلسطینی سفر کرده بود. پاپ فرانسیس در دومین روز سفرش، برای زیارت زادگاه ابراهیم که نیای هر سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت محسوب می‌شود به شهر تاریخی «اور» نیز رفت؛ زیارتی که آن را می‌توان مهمترین دلیل سفر پاپ به عراق دانست.پاپ در این شهر تاریخی که اکنون به ویرانه تبدیل شده، در کنار مسلمانان همچنین ایزدی‌ها و صابئین (مندائیان) عراق به عبادت پرداخت.سفر پاپ فرانسیس به عراق، اولین سفر بین‌المللی او از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا و اولین سفر یک پاپ به عراق است.
هدف از این سفر دیدار با جامعه مسیحیان عراق و همچنین گفت‌وگو با رهبران سایر ادیان عنوان شده است. اما کرونا و تشدید بحران امنیتی در عراق، این سفر را به پرخطرترین سفر پاپ تبدیل کرده است.پاپ فرانسیس ۸۴ ساله پیشتر درباره این سفر  گفته بود که او خود را ملزم به انجام وظیفه می‌داند و این سفر را به عنوان "زائر صلح " انجام می‌دهد و از خدا می‌خواهد پس از سال‌ها جنگ در عراق صلح و آشتی برقرار شود.
ملاقات پاپ با آیت الله علی سیستانی در نجف، سفر به ناصریه مرکز استان ذی قار و بازدید از شهر باستانی اور، ملاقات عمومی با مسیحیان در شهر اربیل و دیدار با مقامات سیاسی و مذهبی اقلیم کردستان عراق، از برنامه‌های سفر چهار روزه پاپ عنوان شده بود.پاپ فرانسیس که هوادار سرسخت گفت‌وگو با رهبران دیگر است، پیش از این با شماری از چهر‌ه‌های برجسته اهل سنت در چندین کشور با مسلمان‌نشین از جمله در بنگلادش، ترکیه، مراکش و امارات دیدار داشت.
 نباید از نام خداوند برای توجیه کشتار استفاده شود
پاپ ابراز امیدواری کرد که کشورها به طور صلح‌آمیز در کنار "عراق رنج کشیده" بمانند، بی آنکه منافع ایدئولوژیک یا سیاسی خود را تحمیل کنند.
رهبر کاتولیک‌های جهان طی سخنانی در برابر مقام‌های عالی‌رتبه عراق، نمایندگان پارلمان و نمایندگانی از هیأت‌های دیپلماتیک خارجی تأکید کرد که دعوت واقعی به دین در گرو دعوت به ارزش‌هایی نظیر صلح و محبت و زندگی مسالمت‌آمیز است. رهبر کاتولیک‌های جهان به وضعیت حاکم بر عراق اشاره کرد و گفت: «عراق برای تحکیم اصول جامعه‌ای دموکرات تلاش می‌کند. باید حقوق اساسی را برای تمامی شهروندان تضمین کنیم و نباید هیچ کسی شهروند درجه دو به حساب بیاید. ما باید به گام‌های افزایش همبستگی و آرامش ترغیب کنیم.»پاپ فرانسیس خاطرنشان کرد: «جامعه بین الملل باید به ایفای نقش در تقویت صلح در عراق بپردازد. چالش‌های کنونی ایجاب می‌کند که تمامی جامعه بین الملل، برای نابرابری در بخش‌های اقتصادی مقابله کنند. ما از کشورها و نهادهایی که در حال بازسازی عراق هستند و به آوارگان و پناهندگان حمایت می‌کنند، قدردانی می‌کنیم.»وی ادامه داد: «ما امیدوار هستیم که کشورها دست صلح به سمت عراق را کنار نکشند و امیدواریم که به این امر بدون تحمیل منافع ایدئولوژیک یا سیاسی خود ادامه دهند.»پاپ فرانسیس تأکید کرد: «نباید از نام خداوند برای توجیه کشتار و تروریسم استفاده شود چراکه خداوند انسان‌ها را به صورتی برابر در حقوق آفرید.»


 
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۳۹۹/۱۲/۱۷ ۱۰:۳۸
خداوند به هر دو مرد خدایی طول عمر با عزت بدهد (370544)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها