به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۰ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۲۶۰۷۸۰

ایران منتظر گام اول آمریكاست

ایران منتظر گام اول آمریكاست
گروه سیاسی: روزنامه «جهان‌صنعت» نوشت: محمود احمدی‌نژاد و دولتش این راهبرد را دریافت کرده بودند که بگویند تحریم‌ها بر اقتصاد ایران اثر منفی ندارند و برخی حتی آن را نعمت می‌دانستند.
این وضعیت البته در اوایل دهه ۱۳۹۰ و در هنگامه اوج درآمد‌های نفت‌خام شاید راهبرد مناسبی به حساب می‌آمد، اما بدون تردید حالا و پس از نزدیک به سه سال از گذشت تحریم‌های فزاینده و در غیاب درآمد‌ها حاصل از صادرات نفت‌خام به نظر می‌رسد دیگر راهبرد مناسبی نیست.
حالا ۵۰ روز از روی کار آمدن بایدن می‌گذرد و معلوم شده او و تیم معاونان و مشاورانش نمی‌خواهند تحریم‌های ایران را بردارند. از سوی دیگر نیک می‌دانیم که مقام‌های ایرانی از جمله مقام رهبری اصرار دارند سایه تحریم‌ها از سر ایران از هر راهی که ممکن است، برداشته شود. با توجه به سخنان سخنگوی دولت که تکرار حرف‌های ۱۰۰ روز گذشته است، ایران همچنان منتظر است گام اول در مسیر مصالحه‌ای محدود با آمریکا باید از سوی آمریکایی‌ها برداشته شود که بعید است با سرسختی تاکنون بروز یافته بایدن این اتفاق بیفتد.
در چنین وضعیتی است که ایرانیان چشم به راه هستند تا اتفاق مثبت رخ دهد و پیشنهاد اجرایی قابل اعتنایی از سوی ایران ارائه شود که یا تحریم‌ها برداشته شود یا تحریم‌ها خنثی شود. ایرانیان اکنون می‌دانند ادامه تحریم‌ها به معنی فقر بیشتر برای آن‌ها و تضعیف موقعیت ایران در منطقه و جهان است که باز هم به زیان مردم تهیدست است. به نظر می‌رسد یکی از مطالبات جدی مردم از رییس‌جمهور سیزدهم این است که شرایط را برای برداشتن سایه تحریم از سفره کوچک‌شده آن‌ها بردارد. به این ترتیب برنامه کاندیدا‌های جدی برای انتخابات سیزدهم برای کار در چهار سال آینده باید این باشد که به شهروندان توضیح دهند برای حذف تحریم چه برنامه‌ای دارند.
پاسخگویی می‌تواند دو بخش داشته باشد؛ اول اینکه بگویند راهبردشان برطرف کردن تحریم است یا خنثی کردن تحریم. می‌دانیم این دو راهبرد با برنامه‌ها متفاوت است. اگر راهبردشان خنثی کردن تحریم است که با توجه به سرسختی دونظام سیاسی در برابر هم باید همین باشد آنگاه از چه راه‌هایی می‌خواهند این راهبرد را انجام دهند. کاندیدا‌ها بدانند شهروندان واجد شرایط این موضوع برایشان بسیار بااهمیت است و اگر واقعا کاندیدایی بتواند بدون لکنت زبان و شفاف و واضح بگوید برای تحریم چه برنامه‌ای دارد می‌تواند امیدوار باشد که رای بیشتری خواهد داشت.



 
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها