به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۲:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۵ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۲۶۲۷۲۶

دشواری‌های نتانیاهو در تشکیل دولت اسرائیل

دشواری‌های نتانیاهو در تشکیل دولت اسرائیل
گروه بین الملل: پیروزی حزب لیکود در انتخابات پارلمانی اسرائیل جایی برای تردید نمی‌گذارد. به‌رغم آن بنیامین نتانیاهو برای تشکیل یک دولت ائتلافی با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو است.
همان گونه که در نظرسنجی‌ها نیز پیش‌بینی شده بود، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو موفق شددر انتخابات پارلمانی روز سه‌شنبه در اسرائيل بیشترین آرا را به سود خود کسب کند. و همان طور که در نظرسنجی‌ها پیش‌بینی شده بود، این حزب نتوانست به اکثریت کرسی‌های پارلمان این کشور دست یابد.
 بر اساس نتایج موقت انتخابات پارلمانی اسرائیل، حزب لیکود موفق به کسب ۳۰ کرسی شده است.پارلمان اسرائیل ۱۲۰ کرسی دارد و حزب پیروز برای تشکیل کابینه باید بتواند ۶۱ کرسی را به دست آورد.
حتی اگر نتانیاهو موفق به ائتلاف با حزب راستگرای "یمین" به رهبری نفتالی بنت، وزیر دفاع پیشین اسرائیل شود، مجموع کرسی‌های این دو حزب به حد کفایت نخواهد رسید.در چنین حالتی نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید به آرای احزاب کوچک‌تر و از جمله به همراهی حزب فهرست مشترک (شامل احزاب عرب اسرائیل) نیز نیاز خواهد داشت.حزب فهرست مشترک بر اساس آمار رسمی منتشر شده موفق به کسب بیش از ۳/۲۵ درصد آرا شده و می‌تواند با پنج نماینده در پارلمان اسرائیل حضور یابد.در قانون انتخابات اسرائیل، احزاب برای حضور در پارلمان می‌بایست حداقل ۳/۲۵ درصد از آرا را کسب کنند.وضعیت مخالفان حزب لیکود نیز مطلوب‌تر نیست. به عنوان نمونه یئیر لاپید، رهبر حزب اپوزیسیون و لیبرال "یش عتید" (آینده آنجاست) با کسب ۱۸ کرسی پس از لیکود بیشترین آرا را از آن خود کرده است.لاپید نیز حتی اگر موفق به گرد آوردن آرای همه احزاب مخالف حزب لیکود شود، می‌تواند به ۵۶ کرسی پارلمان اسرائیل دست یابد که برای تشکیل دولت کفایت نمی‌کند. نتایج قطعی انتخابات پارلمانی در اسرائیل روز جمعه اعلام خواهد شد و این احتمال وجود دارد که در میزان کرسی‌های احزاب حاضر در پارلمان تغییراتی روی دهد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از برگزاری انتخابات این کشور از کسانی که "پیروزی بزرگ" حزب لیکود را ممکن ساخته بودند، قدردانی کرد.
این سیاستمدار ۷۱ ساله که اکنون برای مدت ۱۲ سال زمام‌ امور در اسرائیل را برعهده دارد، پیروزی حزب لیکود در اسرائیل را نشانه تمایل مردم به استقرار یک دولت "قدرتمند و با ثبات" محافظه‌کار دانست.نتانیاهو برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان نیازمند ائتلاف با گروهی از احزاب کوچک و از جمله با حزب جدیدالتاسیس "صهیونیست‌های مذهبی" است. رهبری این حزب را ایتمار بن غفیر، یکی از سیاستمداران افراطگرای اسرائیل برعهده دارد.یئیر لاپید، رقیب انتخاباتی نتانیاهو نسبت به تشکیل یک دولت ائتلافی راستگرا در اسرائیل هشدار داده است. او چنین دولتی را "دولت ظلمت، نژادپرستی و هم‌جنس‌گراهراسی" خوانده است.
 تردیدی نیست که حزب لیبرال "یش عتید" در گردآوردن همه مخالفان حزب لیکود با دشواری زیادی روبه‌رو خواهد بود.تا کنون و بر اساس نتایج شمارش موقت آرا، ۱۲ حزب به پارلمان راه یافته‌اند و همین امر تشکیل یک دولت ائتلافی را برای حزب لیکود و حزب مخالف آن دشوار ساخته است. بسیاری از احزاب کوچک گرچه با رویکرد سیاسی حزب لیکود مخالفند، اما از سیاست‌های لیبرالی لاپید نیز حمایت نمی‌کنند.
اسرائیل در دو سال گذشته با بحرانی سیاسی بر سر تشکیل یک دولت ائتلافی پایدار روبه‌رو بوده است. این چهارمین انتخابات پارلمانی اسرائیل ظرف دو سال گذشته بود. نتایج سه انتخابات پیشین نیز نتوانست زمینه را برای تشکیل یک دولت ائتلافی باثبات فراهم سازد.


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها