به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۱:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۰ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۲۶۳۵۸۰
تیم بایدن تقلا می‌کند تا ایرانی‌ها را به پای میز مذاکرات بیاورد

پیشنهاد جدید آمریكا برای حل بن‌بست برجام

پیشنهاد جدید آمریكا برای حل بن‌بست برجام
گروه سیاسی: سایت آمریکایی «پولیتیکو» گزارش داد که واشینگتن برای غلبه بر بن‌بست ایجاد شده در مسیر مذاکرات با ایران، یک «پیشنهاد جدید» برای ارائه به تهران تنظیم کرده است.
پولیتیکو به نقل از «دو منبع آگاه» که نام آن‌ها را فاش نکرده است، نوشت که مقامات ارشد دولت جو بایدن این پیشنهاد را در هفته جاری به ایران ارائه خواهند کرد تا روند مذاکرات با تهران آغاز شود.یکی از دو منبع یادشده به پولیتیکو گفته است که تیم آمریکایی هنوز در حال کار روی جزئیات این طرح است.
با این حال، این سایت افزوده است که آمریکا به احتمال زیاد از ایران می‌خواهد از برخی گام‌هایی که در چارچوب کاهش تعهدات برجامی خود برداشته است، عدول کند و از جمله سانتریفوژهای پیشرفته را به‌کار نگیرد و غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی را نیز متوقف کند.
دو منبعی که پولیتیکو با آن‌ها گفت‌وگو کرده است، گفته‌اند که آمریکا حاضر است در برابر گام‌هایی که از ایران می‌طلبد، بخشی از تحریم‌های اقتصادی علیه تهران را لغو کند.
به نوشته پولیتیکو، تیمی در کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا که در حیطه مسائل ایران فعالیت می‌کنند، به این باور رسیده‌اند که انتخابات ریاست‌جمهوری قریب‌الوقوع در ایران، ممکن است شانس پیشرفت در مذاکرات میان طرفین را تضعیف کند.این سایت نوشته است که این طرح ممکن است در هفته‌های آینده تعیین کند که نیت جو بایدن برای بازگشت به برجام موفق خواهد شد یا شکست خواهد خورد.به نوشته پولیتیکو، تیم  بایدن فعلا تقلا می‌کند تا ایرانی‌ها را به پای میز مذاکرات بیاورد.
یک مقام ارشد دولت آمریکا از پرداختن به جزئیات این امر خودداری کرده اما شاهرخ ناظمی، مسئول دفتر اطلاع‌رسانی در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، گفته است بازگشت آمریکا به برجام نیازمند ارائه یک طرح مشخص است.
خروج آمریکا از برجام که تصمیم دونالد ترامپ بود، در حال سه ساله شدن است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در جریان مذاکرات روزهای گذشته با جوزپ بورل، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بروکسل، تاکید کرد که مذاکرات مستقیم میان واشینگتن و تهران، یک امر الزامی است.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ماه گذشته در چند گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکا، از جمله با پولیتیکو، تاکید کرده بود که واشینگتن باید به موعد نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران توجه کند و بداند که نباید بختی را که برای احیای برجام ایجاد شده است، از دست بدهد.
اگر گزارش پولیتیکو در خصوص تلاش آمریکا برای تکمیل طرح پیشنهادی برای ارائه به ایران در روزهای آینده، درست باشد، این تحول ظاهرا با شرایطی مصادف شده که اسرائیل، دشمن سرسخت بازگشت آمریکا به برجام، گرفتار آن شده است و چشم‌انداز ادامه قدرت سیاسی بنیامین نتانیاهو، فعلا با ابهام روبروست.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها