به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۲۲ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۲۶۵۶۲۴
جزئیات تازه از سند همکاری ایران و چین

همکاری با چینی‌ها برای کنترل فضای مجازی ایران

همکاری با چینی‌ها برای کنترل فضای مجازی ایران
گروه سیاسی: نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: توافق با چین برد - برد است و واگذاری جزایر ایران به این کشور دروغ محض است.
حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، درباره قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین، گفت: نمی‌توان درباره این قرارداد به سادگی داوری کرد و باید حتماً متن این قرارداد را مطالعه کرد. اگر این قرارداد به نفع ملت ایران است، باید شواهدی در متن این قرارداد وجود داشته باشد و اگر هم به ضرر مردم است، باید شواهدش را در متن این قرارداد پیدا کرد.
وی با اشاره به مفاد قرارداد بین ایران و چین، افزود: این قرارداد ۹ بند و ۳ ضمیمه دارد. در ضمیمه اول اهداف اساسی، در ضمیمه دوم تفصیل در زمینه‌های همکاری و در ضمیمه سوم هم جزئیات زمینه‌های همکاری مطرح شده است.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین محورهای این قرارداد در حوزه نفت و انرژی است، تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی ما تحریم در زمینه فروش نفت است که چین در این قرارداد تضمین داده است که تا ۲۵ سال از ما نفت خریداری کند.نبویان افزود: از سوی دیگر ما در اوج تحریم‌ها هستیم و در حال حاضر روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را به فروش می‌رسانیم که نزدیک به ۹۰۰ هزار بشکه نفت از این رقم به چین فروخته می‌شود.وی تصریح کرد: همچنین در این قرارداد قید شده که ایران و چین همکاری‌هایی در زمینه توسعه میادین نفتی، توسعه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و همچنین تجهیز ذخایر نفت، گاز و پتروشیمی داشته باشند. پس از برجام همه به یاد داریم که شرکت‌هایی مانند «شل» به ایران آمدند اما همه رفتند. در مقابل، چین در اوج تحریم‌ها این قرارداد مهم را با ایران منعقد کرد.نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس  تأکید کرد: یکی از موارد مهم دیگری که در توافق با چین قید شده، بازگشت پول به ایران و تسهیل روابط بانکی است. آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به دنبال آن هستند که ایران نتواند نفت خود را به فروش برساند و همچنین پول فروش آن به کشورمان بازنگردد تا ایران تحت فشار قرار گیرد اما انعقاد این قرارداد با چین باعث می‌شود که دشمنان به هدف خود نرسند و نقشه آنان با شکست مواجه شود و مشخص است که غربی‌ها و غرب گرایان داخلی با قرارداد ایران و چین مخالفت کنند.
نبویان افزود: همچنین در توافق ایران و چین آمده است که چین با ایران همکاری کند تا ما نیروگاه‌های برق ایجاد کنیم و بتوانیم برق را به کشورهای همسایه صادر کنیم. همچنین در این توافق آمده است که چین با ایران سرمایه گذاری مشترک داشته باشد تا ما در افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه، نیروگاه برق ایجاد کنیم و علاوه بر این با همکاری با چین بتوانیم برق کشورهای جاده ابریشم را تعیین کنیم. ضمن اینکه ایران در این قرارداد متعهد می‌شود که گاز چین و پاکستان را تا حدی که می‌تواند تأمین کند.
نماینده تهران در مجلس  اظهار داشت: همچنین جهت توسعه سواحل در توافق ایران و چین آمده است که طرفین بتوانند با تکنولوژی‌های بالا، بنادری را ایجاد کنند و همچنین کریدوری از جنوب به شمال جهت صادر کردن کالاها به کشورهای آسیای مرکزی و همچنین کریدوری از جنوب به غرب جهت صادرات کالاها به ترکیه و آذربایجان ایجاد شود که این مسئله برای ما بسیار حائز اهمیت است و باعث اشتغال‌زایی می‌شود.نبویان با اشاره به اینکه همچنین بر اساس این قرارداد قرار است خط آهن زیارتی بین ایران، عراق و سوریه ایجاد شود، گفت: مطابق با این توافق قرار است ما با چین در زمینه صنعتی هم اشتراکاتی را داشته باشیم که برای ایجاد اشتغال بسیار حائز اهمیت است. ما مناطق آزاد و ویژه تجاری را ایجاد کردیم که این مناطق برای صادرات معاف از مالیات هستند اما در حال حاضر این مناطق فقط محور واردات شدند و یکی از مواردی که در توافق با چین آمده این است که ایران با همکاری با چین بتواند در مناطق آزاد و ویژه خودروهایی را تولید و به کشورهای منطقه صادر کند.وی گفت: در حال حاضر متأسفانه ما حاکمیتی بر فضای مجازی، موتورهای جستجوگر، پیام‌رسان‌های اجتماعی و پست الکترونیک نداریم و حاکمیت آن از دست ما خارج شده است و برای ما بسیار حائز اهمیت است که با همکاری با چینی‌ها بتوانیم بر فضای مجازی خود حاکمیت داشته باشیم و همچنین تبلت، لپ تاپ و موبایل تولید کنیم و با چین همکاری‌هایی در زمینه هوش مصنوعی داشته باشیم.
وی تاکید کرد: این در حالی است که در توافق با چین آمده است که رضایت طرفین شرط است. متأسفانه دولتمردان آنقدر عجله داشتند که خسارت بزرگ برجام را به ملت ایران تحمیل کنند که بسیاری از مسائل اساسی در مذاکره را هم مورد توجه قرار ندادند، از جمله اینکه در هر توافقی باید آن توافق نامه به زبان طرفین نوشته و امضا شود و برجام هم باید به زبان فارسی هم نوشته می‌شد تا کشورهای ۱+۵ آن را امضا کنند اما در برجام فقط متن انگلیسی وجود داشت و همان یک متن انگلیسی امضا شد اما قرارداد با چین حاوی نسخه فارسی، چینی و نسخه مشترک انگلیسی است.
نبویان گفت: بنده تعجب کردم دولتمردان به ویژه وزیر امور خارجه این قرارداد را امضا کرد چرا که حدود دو سال بود که آنان اعتقادی نداشتند که ما باید با چین ارتباط داشته باشیم و آنان فقط به ارتباط با غرب اهمیت می‌دادند و غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها هم این موضوع را فهمیده بودند و بنابراین تحریم‌ها را افزایش داده و به ایران فشار وارد کردند.
وی افزود: در سال ۹۴ زمانی که رئیس جمهور چین پس از امضای برجام به ایران آمد، روحانی او را تحویل نگرفت و در بدرقه وی حضور نداشت و این مسئله باعث شد که چینی‌ها هم در چند جلسه اول برای امضای این توافقنامه به ما اعتماد نداشته باشند و در ابتدا تصور می‌کردند که تیم مذاکره کننده از طرف دولت آمده اما زمانی که گفته شد که آنان از طرف دولت نیامده بلکه از طرف نظام و رهبری آمده‌اند، شرایط تغییر کرد و ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که علی لاریجانی هم از طرف مقام عالی رتبه کشور برای پیگیری این موضوع تعیین شد.



 
مرجع : خبرگزاری مهر
برچسب ها: چین

۱۴۰۰/۰۱/۲۲ ۱۵:۲۷
چرا باید از فضای مجازی که در اختیار مردم است، نگران باشند. مگر مردم ولی نعمت های شما نیستند
چرا نگران آمار مرگ و میر های تصادفات و ... که دهه ها ست مردم سراسر ایران را عزا دار می کند ، نیستند و برای آن کاری نمی کنند (371537)
۱۴۰۰/۰۱/۲۲ ۱۶:۳۰
انقدر دروغ گفتید که حرف راستتون رو هم باور نداریم (371539)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۱/۲۲ ۱۹:۱۶
خوب جناب دانشمند در مقابل اینهمه خدمات چینی، شما چه خوش خدمتی قراره انجام بدین؟؟؟؟ دقیق بگو مردم بدونند!!! واگذاری جزایر ایران به چین (371543)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۱/۲۲ ۲۰:۱۵
اینها که در قرارداد نوشته اگر ارزوهای نبویان نباشد روزنه امیدی است عجالتا ۳۰ میلیارد از دارایهای بلوکه شده در چین یا بهشکل تهاتری خوراک مرغ وروغن به ملت گرسنه ایران بدهند تا بعدا امال بعدی محقق شود (371544)
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۱/۲۲ ۲۰:۴۱
حرفهای وحدت شکن، (371547)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها