به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۲۶۷۳۰۹

از طرف کدام مردم تصمیم‌گیری می‌کنید؟

از طرف کدام مردم  تصمیم‌گیری می‌کنید؟
گروه سیاسی:نعمت احمدی، حقوقدان، در روزنامه اعتماد نوشت: تعمیرکار برق که برای سروسامان دادن به برق دفتر مشغول به کار بود بحث من و یکی، دو نفر از دوستان را شنید که گفتم به نقل از هلال احمر گفته شده، واکسن وارد می‌کنیم اما رایگان نخواهد بود و از طرفی آقای رییسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم گفته بود؛ کسانی که نمی‌خواهند منتظر بمانند، پول بدهند واکسن به آنها تزریق خواهد شد و از قول حیدر محمدی از مدیران سازمان غذا و دارو که با رادیو صحبت می‌کرد از قیمت ۳۰۰ هزار تومانی دارو یاد کرد. هر چند پولی بودن واکسن توسط آقای جهانپور سخنگوی سابق وزارت بهداشت رد شد و آقای دکتر شهریاری نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم با بیان این مطلب که... حضرت امام فرمودند یک موی کوخ‌نشینان به کاخ‌نشینان می‌ارزد از پولی بودن واکسن انتقاد کرد و وظیفه دولت در تامین واکسن رایگان را یادآور شد. بعضی از دوستان موافق تزریق واکسن پولی بودند و بعضی دیگر مخالف که در شرایط موجود و با توجه به وضع اقتصادی حاکم بر جامعه نباید فشار جدیدی بر مردم وارد کرد و از آنان خواست که با پرداخت ۳۰۰ هزار تومان از خیر واکسن مجانی بگذرند و بی‌نوبت واکسن پولی تزریق کنند.
تعمیرکار برق وارد بحث شد و گفت، نمی‌دانم شما از طرف کدام مردم صحبت و برای آنان تصمیم‌گیری می‌کنید. من به عنوان کارگر ساده‌ای که نه در استخدام جایی هستم و نه از بیمه‌ای استفاده می‌کنم و اگر مثل امروز که شما برای تعمیر برق دفترتان از من کمک خواستند کسی به من کاری ارجاع نکند پولی دریافت نمی‌کنم. آقایان شما را به خدا از عالم خیال به دنیای واقعی هم سری بزنید از اولین روزهایی که درگیر این ویروس به اصطلاح منحوس در ماه‌های پایانی سال ۹۸ شدیم تا امروز که ماه اول سال ۱۴۰۰ را شروع کرده‌ایم و به اصطلاح از قرن چهاردهم به قرن پانزدهم رسیدیم، کسی از من که - مردم - هستم نپرسید چند روز سرکار رفتی؟ چقدر درآمد داشتی؟ مستاجری یا صاحبخانه، آیا فرزندت تلفن پیشرفته دارد که بتواند در کلاس‌های مجازی شرکت کند؟ آیا کامپیوتر در منزل دارید و سوالات دیگر. به خدا خسته شدیم. از تامین حداقل هزینه‌های زندگی به علت شرایط حاکم بر روابط کاری و مشاغلی که مردم دارند ناتوانیم؛ آن موقع نماینده مجلس از موی من کوخ‌نشین می‌گوید که بر هزاران کاخ‌نشین ارجحیت دارد. 
 من نمی‌خواهم موی من ارجح باشد، می‌خواهم زنده بمانم، می‌خواهم زندگی کنم، کجاست این واکسن ۳۰۰ هزار تومانی؟ اگر من را جزو مردم می‌دانند حداقل از طرف آن عده از مردم که رزق و روزی‌شان به زور بازو و حضور در صحنه اجتماع و انجام امورکاری است با صدای بلند می‌گویم شما را به خدا از این قصه‌های کاخ و کوخی فاصله بگیرید. واقع‌گرایانه به کمک امثال من بیایید و بگویید کجاست این واکسن پولی؟ درست است که مثلا یک خانواده ۴ نفره، پدر، مادر و فرزندان اگر بخواهند واکسن پولی بزنند و قیمت هم برای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان باشد سرجمع می‌شود یک میلیون و دویست هزار تومان و پرداخت آن از عهده بسیاری از مردم خارج است، وقتی دولت نمی‌تواند واکسن تهیه کند و بی‌تعارف معلوم شده است از زمانی که واکسن درست شد به هر علت که عمدتا برمی‌گردد به تامین منابع مالی آن نتوانسته واکسن تهیه کند هر چند می‌دانیم که علاوه بر پول، موانع دیگری هم سر راه خرید واکسن از خارج وجود دارد؛ اما بخش خصوصی قادر است واکسن تهیه کند من به عنوان تعمیرکار به جاها و شرکت‌های مختلفی برای کار می‌روم همچنین بی‌اطلاع هم نیستم. اگر دولت به بخش خصوصی این اجازه را بدهد و بخش خصوصی هم دنبال تهیه واکسن باشد مثلا واکسن جانسون ‌اند جانسون که بر خلاف واکسن فایزر نیازی به نگهداری در دمای بسیار پایین ندارد و می‌تواند تا ۳ ماه در یخچال معمولی نگهداری شود درحالی که واکسن مدرنا پس از یک ماه در صورتی که منجمد نگه داشته نشود، خراب می‌شود. موسسه سرم کشور هند قیمت هر دوز واکسن آکسفورد را در بازار هند ۳ دلار اعلام کرده در حالی که واکسن این شرکت در بازار ایتالیا ۸/۲ دلار عرضه می‌شود. هر چند مدیران این شرکت قبلا قیمت هر دوز واکسن خود را در کشور بلژیک ۷۸/۱ یورو اعلام کردند، شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد اعلام کرده است توان تولید ۱/۳ میلیارد دوز واکسن را دارد. دیگر شرکت‌های داروسازی دست‌اندرکار تولید واکسن کرونا هم به ‌شدت سرگرم تولید واکسن هستند. حال فرض کنیم شرکتی خصوصی بتواند با دولت هند وارد مذاکره شود و واکسن آکسفورد را به ایران وارد کند و قیمت آن در بازار هند ۳ دلار است و با دلار بازار آزاد می‌شود حدود ۷۰ هزار تومان، با این قیمت شرکت وارد‌کننده اگر با همان قیمت ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان هم واکسن را بفروشد سود سه، چهار برابری برده است. اما مردمی که جناب آقای شهریاری دم از آنان می‌زند به گفته تعمیرکار برق دفتر من،کسی جز او و امثال او نیستند که مجبورند برای رسیدن به تهران ساعت ۵ صبح از حومه تهران با  چند خط عوض کردن و رسیدن به اتوبوس و مترو، خود را به مرکز شهر برسانند و گوش به زنگ این و آن باشند تا دعوت به کار شوند. 
با شرایط کرونا و تعطیلی اکثر مشاغل به گفته تعمیرکار دفترم، زنگ‌خور تلفنش-که در گذشته مجبور به نوبت‌دهی به مشتریان بود- در بعضی از روزها اصلا به صدا درنمی‌آید و اگر خانواده‌ای او را به کار دعوت کند مانند جزامی‌ها با او رفتار می‌شود. اهالی خانه یا از محل سکونت خود خارج می‌شوند یا اینکه به اشاره او را به محل تعمیر هدایت می‌کنند و حتی جرات آن را ندارد که برای رفع تشنگی از صاحبخانه لیوان آبی مطالبه کند،همین آقا می‌گفت مبلغ ۳۰۰ هزار تومان دستمزد اوست که اگر فعال باشد و مثل گذشته کار داشته باشد با یکی، دو تعمیر می‌توانم ۳۰۰ هزار تومان را دریافت کنم و دو، سه روزه قادرم هزینه واکسن خانواده‌ام را هم به دست آورم و با خیال راحت و داشتن مثلا برگ سبزی که حاکی از آن باشد واکسن کرونا تزریق کرده‌ام،کار بیشتری به من رجوع شود. دیگر افراد هم همین‌طور، همین مطلب را با راننده تاکسی که مرا به آدرس مورد نظرم می‌رساند، مطرح کردم و پرسیدم اگر دولت یا بخش خصوصی زیر نظر دولت اعلام کنند که می‌توانید با پرداخت مبلغ ۳۰۰ هزار تومان همین الان واکسن تزریق کنید آیا منتظر می‌مانید تا دولت واکسن رایگان در تاریخی که نمی‌دانیم چه روزی است را به شما تزریق کند یا حاضرید با پرداخت مبلغ بالا کارت سبز- واکسن کرونا تزریق کرده است- را دریافت کنید.
 
انگار خبری از بهشت به او می‌دادم سرعت را کم کرد و تمام هیکلش حرکت دورانی به خود داد و پرسید آقا شما را به خدا آدرس محل را بدهید، مسافری داشتم که دو، سه دستگاه تاکسی از من خواست که عازم فرودگاه امام خمینی بود. شنونده صحبت‌های مسافر عازم دوبی بودم، می‌گفت یک ماه در ایران نخواهد بود در دوبی هتل گرفته و کل خانواده‌اش را به دوبی می‌برد، در دوبی هم نوبت تزریق واکسن گرفته است باید ۲۱ روز فاصله بین واکسن نوبت اول و نوبت دوم را در دوبی باشند، از این دست مسافر زیاد داریم کافی است سری به فرودگاه امام بزنید اکثر مسافران ایرانی که خارج می‌شوند، دنبال تزریق واکسن هستند، با افسوس گفت ما که از آن دست پولدارایی که می‌توانند خانوادگی یک ماه در دوبی یا استانبول و دیگر شهرها باشند نیستیم اما اگر درکشور خودمان واکسن ۳۰۰ هزار تومانی باشد با چند ساعت اضافه کاری در مدت کمی می‌توانم همه اعضای خانواده‌ام را هم واکسن بزنم، همین مطلب را با کارگران مزرعه‌ام که هر روز صبح ماسک رایگان به آنها می‌دهم هم مطرح کردم، از زدن ماسک در هوای گرم بیابان و فعالیت بدنی ناراحت و ناراضی هستند. می‌گویند چگونه می‌توان در دمای بالا یا پایین پشت تراکتور یا مشغول آبیاری یا هرس درختان از ماسک استفاده کرد. از طرفی از روبه‌رو شدن با بیماری همکاران خود که آلوده به ویروس کرونا شده‌اند هم وحشت دارند. کارگری که روزی ۱۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد و باید خانواده سه، چهارنفری خود را هم با همین پول اداره کند وقتی پرسیدم حاضر هستید که با پرداخت ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر، خود را واکسینه کنید با نوعی توقع و خواهش که آقا شما را به خدا ما را هم در نوبت قرار دهید با این پول راحت می‌شویم دیگر طاقت زن و بچه‌هایم طاق شده هر روز بگومگو داریم و می‌دانم که از همین ویروس لامذهب است که آرامش را از خانه همه ما دورکرده است. 
 
متهم به مرفه بی‌درد نشوم و از جماعت کاخ‌نشین حمایت نکنم، بی‌تعارف با پایین‌ترین طبقه اجتماع یعنی کارگران آن هم کارگر فصلی که چند ماهی از سال ممکن است کار داشته باشند و ایام بیکاری آنان امروزه با وضع موجود به مراتب بیشتر از مواقعی است که مشغول به کارند، سروکار دارم؛ حاضرند به گفته خودشان از این هم کمتر بخورند اما موانع کسب و کار خود را برطرف کنند.  باز هم می‌گویم ممکن است متهم به حمایت از مرفهین بی‌درد شوم یا من را مرفهی بدانید که با مردم عادی سرو کار ندارم اما آیا از همین دارندگان مشاغلی که با حداقل دریافتی گذران روزگار می‌کنند پرسیده‌اید، می‌خواهید در این ماه چند وعده نان خالی بخورید اما برگ سبزی به شما بعد از تزریق واکسن داده شود که می‌توانید آزادانه در جامعه حرکت کنید و کسب وکار شما از نو بازگشایی شود و مهم‌تر اینکه آمار روزانه بالای ۴۰۰ نفر فوتی که این آمار عدد و رقم نیستند بلکه انسان هستند، انسان‌هایی که درگیرودار تصمیم‌گیری شعارگونه بعضی از مسوولان گرفتار شدند و نمی‌توانند به زندگی حداقلی خود ادامه دهند. نمی‌دانم تصمیم‌گیرانی که حرف و سخن و تصمیم آنان بر زندگی میلیون‌ها نفر تاثیر می‌گذارد از این افراد سوال کرده‌اند آیا حاضرید با پرداخت ۳۰۰ هزار تومان واکسن تزریق کنید و برگ سبزی به شما داده شود که ... .

 
برچسب ها: مردم

امير
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ۱۲:۵۲
اگر بخش خصوصي واكسن بياورد تكليف كميسيون برادران وزارت بهداشت چه ميشود (371676)
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ۱۴:۱۲
شیفتگان خدمت شدند تشنگان قدرت خدا رحمت کنه شهیدان رو و امثال شهید بهشتی رو (371680)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها