به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۲۷۳۱۸۲

سیاست‌ خارجی آلمان در پاسخ به تحولات جهان

سیاست‌ خارجی  آلمان در پاسخ به تحولات جهان
گروه بین الملل: دولت آلمان "نظم بین‌المللی" را در مخاطره می‌بیند. عملکرد و سیاست‌های دولت‌های اقتدارگرا تهدیدی برای این نظم است. آلمان در نظر دارد تا در همراهی با کشورهای دیگر مانع از زوال این نظم شده و مبانی تعامل جهانی را فراهم آورد.
دولت آلمان "کتاب سفید" خود را در ارتباط با تهدیداتی که متوجه "نظم بین‌المللی" هستند، منتشر کرد. آنچه در آلمان به عنوان "کتاب سفید" شهرت دارد، مجموعه ارزیابی‌ها، پیشنهادها و سیاست‌هایی است که عملکرد دولت این کشور را در قبال چالش‌های ملی و بین‌المللی شامل می‌شود.شاه‌بیت این "کتاب سفید" چنین است: دولت آلمان "نظم‌ بین‌الملل" را در خطر می‌بیند و بر آن است تا با تقویت "چند‌جانبه‌گرایی" مانع از زوال این نظم گردد. از این منظر، این مجموعه دربرگیرنده سیاست‌های راهبردی آلمان تحت عنوان "کتاب سفید چند‌جانبه‌گرایی" منتشر شده است.
از سوی دیگر دولت آلمان اجرای اصلاحات ساختاری در سازمان‌های بین‌المللی را الزامی می‌داند. "کتاب سفید" همچنین تاکید می‌کند که پیمان‌ها و میثاق‌های بین‌المللی نیز می‌باید به فراخور تحولات جهانی تدقیق شوند.هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان ضمن ارائه "کتاب سفید" اعلام کرد که انتظارات از آلمان در سال‌های پیش‌رو افزایش خواهد یافت و از این رو، این کشور مسئولیت بس سنگین‌تری در تعاملات بین‌المللی برعهده خواهد داشت.به باور هایکو ماس، عملکرد کشورهای خودکامه و اقتدارگرا باعث تضعیف سازمان‌های بین‌المللی می‌شود. در "کتاب سفید" دولت آلمان همچنین به نقش دولت ترامپ در تضعیف سازمان‌های بین‌المللی اشاره شده است.در این کتاب آمده است که ترامپ از پیمان اقلیمی پاریس خارج شد و همچنین عضویت خود را در سازمان بهداشت جهانی نیز به حالت تعلیق در آورد. افزون بر آن، به خروج آمریکا در دوران زمامداری ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران نیز اشاره شده است.
ماس تاکید کرد که کشورهای مدافع "همه‌جانبه‌گرایی" بر آن بودند تا نظم جهانی را به‌رغم فعالیت‌های زیان‌بار آمریکا ظرف چهار سال گذشته حفظ کنند.در این کتاب همچنین به اقدامات دولت بایدن نیز اشاره شده است. جو بایدن پس از پیروزی در انتخابات اقدام به تجدیدنظر در بسیاری از تصمیم‌های دولت پیشین آمریکا نموده است.فعالیت دولت‌های اقتدارگرا و همچنین دولت پیشین آمریکا، دو کشور فرانسه و آلمان را بر آن داشت تا "ائتلافی برای دفاع از چندجانبه‌گرایی" ایجاد کنند. در حال حاضر حدود ۷۰ کشور در این مجموعه عضویت دارند.
وزیر خارجه آلمان همچنین تاکید کرد که تقویت و تحکیم سازمان‌های بین‌المللی نیازمند اجرای اصلاحات ساختاری است. به باور ماس، انتظارات بین‌المللی در این رابطه متوجه عملکرد دولت آلمان است.هایکو ماس گفت: «ما بر آنیم که در آینده مطابق با خواست بسیاری از متحدان‌مان، نقش بزرگتری در تقویت نظم جهانی و اجرای اصلاحات در آن ایفا کنیم.»کتاب سفید؛ آلمان در حوزه‌های مختلف چنین مجموعه‌ای را منتشر می‌کند. تصویر مربوط به کتاب سفید با موضوع سیاست امنیت و آینده ارتش آلمان است."کتاب سفید"؛ آلمان در حوزه‌های مختلف چنین مجموعه‌ای را منتشر می‌کند. تصویر مربوط به "کتاب سفید" با موضوع "سیاست امنیت و آینده ارتش آلمان" است.
"کتاب سفید چندجانبه‌گرایی" نتیجه گفت‌وگو و مشورت کارشناسان ملی و بین‌المللی آلمان است. در تهیه این کتاب پژوهشگران، و کارشناسان جامعه مدنی در همراهی با نمایندگان دولت و مجلس آلمان مشارکت داشته‌اند.در "کتاب سفید" دولت آلمان آمده که رفاه و امنیت این کشور وابسته به تقویت سازمان‌های فراملیتی، پایبندی به تعهدات جهانی و تعامل با کشورهای دیگر در چارچوپ پیمان‌ها و ائتلاف‌ها است.از این منظر باید از طریق انعقاد قراردادها و میثاق‌های بین‌المللی، ثبات لازمه برای آلمان و دیگر کشورهای جهان تامین گردد.این ثبات تنها محدود به حوزه سیاست نمی‌شود و اقتصاد و همچنین بازرگانی جهانی را نیز شامل می‌گردد. به باور هایکو ماس ثبات و امنیت برای کشوری همچون آلمان که اقتصادش بر صادرات و بازرگانی خارجی استوار است، اهمیت بسیاری دارد.
در "کتاب سفید" همچنین به تحولات سیاسی و اقتصادی جهان در سال‌های پیش‌رو نیز توجه شده است. گفته می‌شود که ظرف یک دهه، بسیاری از کشورهای دیگر به قدرت‌های اقتصادی جهان تبدیل خواهند شد.در این کتاب آمده است که در سال‌های پیش‌رو شاید آلمان یگانه کشور عضو اتحادیه اروپا باشد که در بین ده کشور قدرتمند اقتصادی جهان حضور دارد.
بسیاری از کشورهای آسیا و از آن جمله هند و اندونزی از نرخ پیشرفت بالایی برخوردارند. به این ترتیب چهار کشور چین، هند، ژاپن و اندونزی در بین پنج کشور قدرتمند اقتصادی جهان حضور خواهند داشت.هایکو ماس افزایش رفاه در کشورهای آسیایی و آفریقایی را تحولی مثبت در جهان می‌داند. به‌رغم آن تاکید می‌کند که برخی از این کشورها با در پیش گرفتن روش‌های اقتدارگرایانه، به تعهدات خود در پیمان‌های بین‌المللی عمل نمی‌کنند.
به‌ویژه در ارتباط با تجاوز به سرزمین‌های دیگر و همچنین نقض حقوق بشر، دولت‌های اقتدارگرا به الزام‌های پیش‌بینی شده در تعهدات بین‌المللی گردن نمی‌نهند.وزیر خارجه آلمان تاکید کرده است، کشوری که عضو سازمان ملل متحد است و اقدام به امضای پیمان‌های بین‌المللی می‌کند باید به تعهدات خود عمل کند. به باور او چنین امری تنها زمانی ممکن است که نظم جهانی تقویت شود.


 
برچسب ها: آلمان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها