به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۲۷۳۱۹۲
پس از ۱۱ روز جنگ خونین

اسرائیل و حماس با آتش‌بس موافقت کردند

اسرائیل و حماس با آتش‌بس موافقت کردند
گروه بین الملل:کابینه امنیتی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو  پس از یازده روز جنگ، آتش‌بس یک‌‌جانبه با حماس را پذیرفت.
همزمان مقام‌های حماس و جهاد اسلامی توافق خود را برای اجرای آتش‌بس اعلام کردند و دفتر نخست وزیر اسرائیل نیز این خبر را تایید کرد. تمام اعضای کابینه امنتی توصیه مشاوران امنیتی یعنی رئیس کل نیروهای مسلح، مدیر امنیت داخلی (شین بث) مدیر امنیت خارجی (موساد) و رئیس شورای امنیت ملی مبنی بر پذیرش بدون قید و شرط آتش‌بس پیشنهادی مصر را قبول کردند.
قرار است حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه فورا متوقف شود. با این حال رسانه‌های اسرائیل به نقل از منابع حاضر در جلسه امنیتی کابینه خبر دادند که در صورت شلیک دوباره موشک از غزه به سوی اراضی اسرائیلی، عملیات خود را با قدرت تمام از سر گیرند.
تنها دقایقی پیش از اعلام آتش‌بس از سوی اسرائیل آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفته بود با همتای اسرائیلی‌ام صحبت کردم و بار دیگر پیام بایدن مبنی بر انتظار وی از برقراری فوری آتش‌بس را به دولت اسرائیل انتقال دادم.دقایقی پس از اعلام خبر پذیرش آتش‌بس صدای آژیر قرمز در منطقه اشکلون در جنوب اسرائیل شنیده شد. همزمان هواپیماهای اسرائیل مناطقی در شمال غرب غزه را بمباران کردند.شدیدترین مخاصمه مسلحانه هفت سال اخیر بین اسرائیل و حماس و جهاد اسلامی در غزه تا پنجشنبه شب و زمان اعلام آتش‌بس، جان حداقل ۲۳۲ فلسطینی و ۱۲ اسرائیلی را گرفت.ارتش اسرائیل که صدها بار به غزه از هوا و زمین حمله کرد می‌گوید گروه‌های مسلح فلسطینی در یازده روزی که گذشت بیش از ۳ هزار راکت به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند.
پدافند هوایی اسرائیل با سامانه دفاعی موسوم به گنبد آهنین بیشتر راکت‌ها و موشک‌های شلیک شده از سوی گروه‌های فلسطینی را رهگیری و منهدم کرد.
 آویو کوخاوی، فرمانده ارتش اسرائیل و ناداو آرگامان، رییس سازمان امنیت داخلی در نشستِ حدودا سه ساعته کابینه امنیتی کشورشان، آنچه را که «دستاوردهای بی‌سابقه» از عملیات جنگی ۱۱ روزه نامیدند، برای وزیران تشریح کردند تا موافقت آنان را با آتش‌بس کسب کنند.
مصر در روزهای اخیر هیاتی را برای برقراری آتش‌بس راهی تل‌آویو و غزه کرده بود. کوشش‌های مصر بدور از جنجال و در حالی ادامه یافت که این کشور فعلا تنها خواهان آتش‌بس متقابل شده و شرطی به طرفین ارائه نکرده است. مصر تاکید کرده که پس از اطمینان یافتن از موفقیت آتش‌بس، برای دستیابی به جزییات یک توافق به تلاش ادامه خواهد داد.
ساعاتی پیش از موافقت کابینه اسرائیل با ترک مخاصمه کنونی، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در سخنانی در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی این بحران جنگی، گفت جهان در روزهای گذشته شاهد «یک موج خطرناک و وحشتناک از خشونت کشنده در سرزمین‌های فلسطینی، بویژه در غزه، و نیز در اسرائیل» بوده است.
 گوترش گفت «از بمباران بی‌وقفه‌ای که نظامیان اسرائیل از هوا و زمین متوجه غزه کردند، به شدت شوکه شدم؛ خشونت‌هایی که بیش از ۶۰ کودک را کشت و هزاران تن را زخمی کرد».
وی در حالی که عمیقا متاثر بود، گفت «اگر جهنمی روی زمین باشد، زندگی کودکان در غزه است».
عملیاتی که ارتش اسرائیل نام «محافظ دیوارها» را به آن داده و حماس آن را «شمشیر قدس» نامیده بود، پس از یک رشته درگیری‌های شدید چند هفته‌ای بر سر چند خانه در محله فلسطینی‌نشین «شیخ جراح» در شرق بیت‌المقدس آغاز شد و در آستانه پایان ماه رمضان به زد و خوردهای سنگین میان تظاهرکنندگان فلسطینی با نیروهای اسرائیلی در مساجد مقدسه این شهر کشیده شد.جنبش حماس به اسرائیل اخطار داده بود که اگر تا روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت، نظامیان را از «حرم شریف» و «شهرک‌نشین‌ها» را از «شیخ جراح» بیرون نبرد، اسرائیل مسئول عواقب آن خواهد بود.
ساعتی پس از آنکه حماس روز ۲۰ اردیبهشت حملات راکتی به اسرائیل را با شلیک کم‌سابقه ۷ فروند راکت به سوی حومه اورشلیم آغاز کرد، ارتش اسرائیل بمباران‌های سنگین در غزه را آغاز کرد.
اونرا، آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در امور آوارگان فلسطینی، اعلام کرد که شمار خانه‌خراب‌های غزه از ۱۲۰ هزار خانه فراتر رفت.اقدام اسرائیل در انهدام شماری از برج‌های بلند و تازه‌ساخت در غزه، از جمله برج «الجلاء» که دفاتر خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس و شبکه الجزیره نیز در آن قرار داشت، در طول این عملیات، مورد انتقاد بسیاری در جامعه جهانی قرار گرفت. اما اسرائیل تاکید کرد که حماس این اماکن و مردم غزه را به «گوشت دم توپ» برای اهداف تروریستی خود مبدل کرده است.
بحران جنگی این بار موجب همبستگی بی‌سابقه میان فلسطینیان و اعراب در اسرائیل با غزه شد و درگیری‌های هولناک میان یهودیان و اعراب در دهها شهر اسرائیل، هرج و مرجی بی‌سابقه در اسرائیل ایجاد کرد که مقامات ارشد اسرائیل آن را خطرناک‌تر از جنگ با غزه نامیدند.
یعکوو شبتای، فرمانده کل پلیس اسرائیل، یک نماینده راستگرای افراطی مجلس اسرائیل را باعث و بانی خیزش جدید اعراب علیه اسرائیل معرفی کرد. ایتامار بن‌گویر، به گفته برخی از مقامات اسرائیلی، آتش‌بیار بحران در محله «شیخ جراح» بود اما او هنوز حامیان پرقدرتی در میان سیاستمداران و جامعه اسرائیل دارد.
به نظر می‌رسد که جبران خسارات سنگین وارده به غزه، سال‌ها طول بکشد اما اسرائیل  یک برنامه دولتی برای جبران خسارات وارده به مردم خود را اعلام کرد.


 
برچسب ها: اسرائیل
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها