به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۲۷۷۹۷۴

تشخیص زودهنگام آلزایمر با کمک یک روش جدید

تشخیص زودهنگام آلزایمر با کمک یک روش جدید
گروه علمی: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، روشی را به کار گرفته‌اند که می‌تواند وضوح تصویربرداری را افزایش دهد و به تشخیص زودهنگام آلزایمر کمک کند.به گزارش ایسنا، یک روش جدید تصویربرداری، این قابلیت را دارد که اختلالات عصبی مانند آلزایمر را در مراحل ابتدایی تشخیص دهد و امکان شناسایی و درمان سریع‌تر بیماران را برای پزشکان فراهم کند. این روش تصویربرداری که وضوح فوق‌العاده‌ای دارد، ترکیبی از روش "برش‌نگاری با گسیل پوزیترون" یا "پت اسکن"(PET scan) با یک ابزار خارجی ردیابی حرکت است که تصاویر بسیار دقیقی را از مغز ارائه می‌دهد.
 
در پت اسکن مغز، کیفیت تصاویر معمولا به خاطر حرکات ناخواسته بیمار هنگام اسکن، محدود می‌شود. پژوهشگران در این پروژه سعی کردند تا حرکات ناخواسته سر افراد را مهار کنند و وضوح پت اسکن را افزایش دهند.
پژوهشگران، آزمایش‌هایی را روی یک اسکنر PET همراه با یک دستگاه ردیابی خارجی حرکت انجام دادند که حرکات سر را با دقت بسیار بالایی مورد بررسی قرار می‌دهد. آنها با ترکیب کردن داده‌های به دست آمده توانستند تصاویری را به دست بیاورند که وضوح آنها به صورت قابل توجهی بالا بود.

"یانیس چملی"(Yanis Chemli)، از پژوهشگران "مرکز تصویربرداری پزشکی گوردون"(Gordon Center for Medical Imaging) در "بیمارستان عمومی ماساچوست"(MGH) گفت: این پژوهش نشان می‌دهد که می‌توان تصاویر پت اسکن را با وضوحی بهتر از وضوح اسکنر به دست آورد. روش ما نه تنها تاثیرات منفی حرکت سر بر کیفیت تصویر پت اسکن را جبران می‌کند، بلکه اطلاعات مرتبط با تصویربرداری از اهداف متحرک را به کار می‌برد تا وضوح تصاویر پت اسکن را به صورت موثر افزایش دهد.

اگرچه این روش که وضوح فوق‌العاده‌ای دارد، تنها در پژوهش‌های بالینی آزمایش شده است اما پژوهشگران سعی دارند آن را گسترش دهند و روی بیماران انسان آزمایش کنند.چملی ادامه داد: بیماری آلزایمر، با وجود در هم پیچیدگی‌های "پروتئین تاو"(Tau protein) مشخص می‌شود. تجمع این در هم پیچیدگی‌ها، بسیار زود و پیش از بروز نشانه‌های آلزایمر در نواحی بسیار کوچکی از مغز آغاز می‌شود. هرچه بهتر از این ساختارهای کوچک تصویربرداری کنیم، ممکن است زودتر بتوانیم آلزایمر را تشخیص دهیم و شاید آن را در آینده درمان کنیم.
برچسب ها: آلزایمر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها