به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۲۷۸۰۲۰

کلاهبرداران اینستاگرامی به دام افتادند

کلاهبرداران اینستاگرامی به دام افتادند
گروه حوادث: افرادی که از اینستاگرام به‌عنوان ابزاری برای کلاهبرداری استفاده و به بهانه فروش کالا یا با ترفند‌های دیگر شهروندان را اغفال می‌کردند، بعد از دستگیری به جرائم خود اعتراف کردند. در اولین پرونده شخصی با ایجاد صفحه اینستاگرامی به بهانه فروش انگشتر و زیورآلات اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد. یکی از شهروندان زنجانی با مراجعه به پلیس فتا در شکایتی توضیح داد اخیرا از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به خرید انگشتر و واریز وجه به‌عنوان بیعانه کرده؛ اما پس از واریز وجه به حساب درج کننده آگهی، فروشنده گوشی همراه خودش را خاموش کرده است.

کارآگاهان بعد از دریافت این شکایت تحقیقات خود را آغاز کردند. با اقدامات فنی و تحقیقات خاص پلیسی دو متهم در استان زنجان مورد شناسایی قرار گرفتند و با هماهنگی مراجع قضائی، دستگیر شدند. این افراد در نهایت به همراه ادله‌های دخیل در ارتکاب جرم، برای سیر مراحل قانونی به دادسرای عمومی و انقلاب زنجان معرفی شدند.
سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو، رئیس پلیس فتای استان زنجان با بیان اینکه متهمان در اظهارات خود به کلاهبرداری از ۲۰ نفر به میزان تقریبی ۲۰۰ میلیون ریال با این شگرد در سراسر کشور اعتراف کردند، از هم‌وطنان خواست: فریب تبلیغات اغواکننده و قیمت پایین کالا‌ها در شبکه‌های اجتماعی را نخورند و حتی‌الامکان اجناس باارزش را به صورت حضوری خریداری کنند.

سرهنگ آدینه‌لو تصریح کرد: اخذ بیعانه در خرید و فروش اجناس، یک ترفند قدیمی است که توسط کلاهبرداران سایبری نیز به کار برده می‌شود، بنابراین از کاربران درخواست می‌شود قبل از واریز وجه از صحت و سقم و اصالت کالای خریداری‌شده اطمینان حاصل کنند.در پرونده‌ای دیگر کلاهبردار اینترنتی که با جعل هویت یکی از شهروندان اقدام به کلاهبرداری از طریق اینستاگرام کرده بود، دستگیر شد. یکی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتای استان ایلام مدعی شد فردی ناشناس با ساخت صفحه اینستاگرام جعلی با درج مشخصات و تصاویر شخصی وی اقدام به ارسال پیام به فالوئر‌های او کرده و از آنان درخواست کمک مالی کرده است که فالوئر‌ها بدون بررسی صحت و سقم موضوع اقدام به پرداخت وجه به حساب فرد کلاهبردار کرده‌اند.

بعد از طرح این شکایت پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شد. پس از انجام تحقیقات اولیه، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت و با انجام اقدامات فنی و تخصصی کارشناسان پلیس، عامل کلاهبرداری در کمترین زمان ممکن شناسایی و به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مقامات قضائی معرفی شد.

سرهنگ علی جمالی، رئیس پلیس فتای استان ایلام در این رابطه تصریح کرد: استفاده از هویت‌های پوششی و همچنین پیج‌های جعلی از شگرد‌های مجرمان برای جلب اعتماد شهروندان است و افراد هنگام مشاهده درخواست کمک مالی قبل از واریز هرگونه وجه ابتدا جهت اطمینان از صحت منبع و صحت ادعا با صاحب اکانت تماس بگیرند. در همین حال رئیس پلیس فتای استان کهگیلویه و‌بویراحمد از کشف یک پرونده کلاهبرداری ۷۷ میلیون‌ریالی در اینستاگرام با شگرد فروش لوازم یدکی خودرو خبر داد.

سرهنگ روح‌الله شهبازی‌پور در تشریح این خبر اظهار کرد: در پی مراجعه فردی به پلیس فتا با دردست‌داشتن مرجوعه قضائى و درخواست رسیدگى به شکوائیه خود مبنى بر کلاهبردارى از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام موضوع به طور ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت. این مقام انتظامی ادامه داد: شاکی پرونده در تحقیقات اولیه عنوان کرد: در شبکه اجتماعی اینستاگرام با شخصی که خود را فروشنده لوازم یدکی خودرو معرفی کرد، آشنا شدم و پس از توافقات به‌عمل‌آمده، برای خرید مبلغ ۷۷ میلیون ریال به شماره‌حساب اعلامی واریز کردم که پس از واریز وجه فرد مد‌نظر دیگر پاسخ‌گو نبود، لذا تقاضای رسیدگی دارم.

این مقام انتظامی افزود: با انجام اقدامات پلیسی، مالک پیج شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی به این پلیس فتا فرا خوانده شد.سرهنگ شهبازی‌پور بیان کرد: متهم پرونده در تحقیقات اولیه منکر هر گونه جرمی شد، ولی پس از مواجهه با مستندات و مدارک جمع‌آوری‌شده از سوی کارشناسان به جرم خود اعتراف کرد. وی در ادامه به هم‌وطنان هشدار داد: شبکه‌های اجتماعی محل مناسبی برای مراودات تجاری و خرید کالا نیست و بهتر است هرگونه پرداخت وجهی پس از رؤیت کالا و اطمینان از سالم‌بودن آن صورت گیرد، بهترین محل برای خرید در فضای مجازی، فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی است.
مرجع : روزنامه شرق
برچسب ها: کلاهبرداری
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها