به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۲۷۸۰۴۰

آیا واکسن کرونا هم باید هرساله تزریق شود؟

آیا واکسن کرونا هم باید هرساله تزریق شود؟
گروه علمی: کارشناسان و ایمونولوژیست‌ها به این سوال که آیا تزریق واکسن کرونا مانند آنفلوآنزا، هرساله ضروری خواهد بود، پاسخ دادند.در حالی که تعداد افراد کاملا ایمن شده در برابر کووید-۱۹ به صد‌ها میلیون نفر در جهان افزایش یافته است، ایمونولوژیست‌ها و کارشناسان بیماری‌های عفونی اکنون در حال بررسی یک سوال جدید در مورد همه گیری در حال گسترش هستند.
 
یعنی چه مدت مصونیت واکسن دوام خواهد داشت و آیا افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند برای محافظت از خود نیاز به دوز‌های تقویت کننده دارند یا خیر؟به گفته کارشناسان این یک سوال مهم است، زیرا کاهش ایمنی در برابر انواع قوی‌تر کووید-۱۹ می‌تواند باعث افزایش عفونت در آینده و در بدترین حالت بازگشت کامل قرنطینه‌ها شود. ایمنی فرد همیشه به دنبال ایمن سازی یا عفونت طبیعی تا حدی کاهش می‌یابد.

اما آیا مصونیت شما در برابر کووید مانند آنفلوآنزا یا سرماخوردگی به سرعت محو می‌شود یا مانند بیماری‌هایی مانند سرخک یا سیاه سرفه طولانی‌تر خواهد ماند؟کارشناسان می‌گویند سطح آنتی بادی با گذشت زمان کاهش می‌یابد. این در مورد هر واکسنی که تزریق می‌کنیم صادق است. ما قبلا هرگز در برابر ویروس‌های کرونا ایجاد ایمنی نکرده‌ایم.مصونیت افراد در برابر ویروس‌های فصلی (آن‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند) به سرعت محو می‌شود. به همین دلیل می‌توانید بار‌ها و بار‌ها سرما بخورید، اما به نظر می‌رسد واکسن‌هایی که علیه ویروس سار-کوو ۲ تولید شده مقادیر بالایی از آنتی‌بادی‌ها را ایجاد می‌کنند که حتی با کاهش آن‌ها از افراد محافظت می‌شود.

آیا واکسن‌ها در مهمترین رسالت خود موفق می‌شوند؟
دکتر پل اوفیت، مدیر مرکز آموزش واکسن در بیمارستان کودکان فیلادلفیا و مشاور مواد غذایی آمریکا گفت: هدف این واکسن این است که شما را از بیمارستان و ICU و سردخانه خارج کند.با این معیار کارشناسان تصور می‌کنند که به زودی برای اکثر افراد یا شاید برای همه کسانی که واکسینه شده‌اند، به دوز‌های تقویت کننده نیاز باشد. حتی در مواجهه با انواع جدیدتر و عفونی‌تر مانند نوع دلتا که در هند پدیدار شد، واکسن‌های موجود قادر به جلوگیری از بیماری شدید در بین واکسیناسیون‌های کامل هستند.

آفیت همچنین گفت: پیشگیری از بیماری شدید بحرانی بسیار آسان‌تر است و من فکر می‌کنم شما احتمالا محافظت طولانی مدت‌تری در برابر بیماری شدید بحرانی دارید. اگر این هدف باشد، پس تصور می‌کنم که واکسن‌ها سال‌ها دوام داشته باشند. هنگامی که واکسن می‌زنید، اما از ماسک استفاده نمی‌کنید هنوز احتمال اینکه ویروس وارد بینی و گلوی شما شده و تکثیر شود، وجود دارد؛ و همچنان هم ممکن است برخی علائم را قبل از فعال شدن سیستم ایمنی بدن ایجاد کند.

کارشناسان پیگیری میزان بستری شدن به دلیل ابتلا به ویروس کرونا را با دو فاکتور ارزیابی می‌کنند؛ سلامت سیستم ایمنی بدن هر فرد و ایجاد انواع جدید ویروس کرونا.به گفته کارشناسان افراد مبتلا به سیستم ایمنی آسیب دیده مانند افراد سیگاری، افراد مبتلا به دیابت، افراد چاق و سالمندان ممکن است زودتر به دوز‌های تقویت کننده احتیاج داشته باشند، از طرف دیگر افراد جوان با سیستم ایمنی سالم ممکن است از محافظتی که سال‌ها و سال‌ها به طول می‌انجامد، برخوردار باشند.

اظهار نظر قطعی درباره ایجاد ایمنی وجود ندارد
دکتر دیال هیولت می‌گوید هنگامی که تعداد قابل توجهی از افراد واکسینه شده را مشاهده می‌کنید که به بیماری بسیار شدید مبتلا شده و مجبور می‌شوند در بیمارستان بستری شوند، قطعا این می‌تواند سیگنالی باشد که نشان می‌دهند دوز تقویت کننده ضروری است.آنتونی فائوچی متخصص برجسته بیماری‌های عفونی در آمریکا گفته است که ایمنی ابدی نخواهد بود. او اخیرا به یک کمیته فرعی سنای  آمریکا گفت: تصور می‌کنم ما مدتی به تقویت کننده احتیاج داشته باشیم. آنچه ما در حال حاضر فهمیدیم این است که این فاصله قرار است چگونه باشد.
کارشناسان می‌گویند اکنون ترس اصلی این است که نوع جدیدی ظاهر شود که به اندازه کافی متفاوت از ویروس نوع وحشی بوده و آنقدر شبیه به نوع قبلی باشد که بدن قادر به تفکیک آن از گونه قبلی نباشد. به همین دلیل متخصصان بهداشت عمومی اصرار دارند تا افراد بیشتری در اسرع وقت واکسن را دریافت کنند. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، این کشور فقط نیمی از راه را پشت سر گذاشته است، در حال حاضر بیش از ۵۰ ٪ از افراد ۱۲ ساله و بالاتر کاملا علیه کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند.

دستیابی به یک مدل دلگرم کننده
کارشناسان معتقدند مدلی وجود دارد که نشان می‌دهد اگر بتوانیم ۵۰ ٪ مردم را واکسینه کنیم، از حدود ۶ میلیون مورد ابتلا به کووید جلوگیری خواهیم کرد. این واقعا مهم است، زیرا اگر ویروس نتواند آلوده شود، همانندسازی رخ نمی‌دهد و اگر این امر اتفاق نیفتد جهشی هم رخ نخواهد داد.
برچسب ها: واکسن کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها