به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۹ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب : ۲۷۸۶۴۰

خبر مهم از وضعیت دلار در دولت جدید

خبر مهم از وضعیت دلار در دولت جدید
گروه اقتصادی: پیش بینی قیمت دلار در ماههای باقی مانده از دولت حسن روحانی و در دولت آینده آیت الله رئیسی به یکی از نخستین سوالات مردم و فعالان اقتصادی تبدیل شده است زیرا به طور مستقیم و غیرمستقیم بر تمام متغیرهای واقعی و سفته بازانه اقتصادی کشور تاثیر دارد.

دولت روحانی با اصل دانستن مذاکرات و لزوم اعمال فشار بر داخل برای قبولاندن شروط غیرمنطقی طرف غربی، دست به قمار بزرگی بر سر دلار و سایر بازارها به عنوان ابزارهای چانه زنی زد که با طمع و زیاده خواهی آمریکایی ها به بازنده بزرگ و همه جانبه 1400 تبدیل شد که آثار آن تا سالها بر جامعه و سیاست ایران باقی خواهد ماند. تابوی مذاکره و "بستن" با آمریکا که ماهیتی سورئال در اذهان طبقه روشنفکر ایرانی پیدا کرده بود به یک شکست تمام عیار تبدیل شد و نتیجه اینکه؛ "واقع گرایی" از این خاکستر بر خاسته و آثار متفاوتی بر جای می گذارد.

نرخ تعادلی دلار با توجه به انبوه دلارهای پشت مرز مانده پایین تر از 20 هزار تومان است که البته بهترین نرخ ممکن نیست، اما اثر سیاست های عامدانه بانک مرکزی و دولت حسن روحانی است. اعمال سیاست عجیب ممنوع کردن ورود ارز(با تاکید بر دلار) به داخل، عدم بازگشت برنامه ریزی شده ارزهای صادراتی که در کسری حساب سرمایه خود را نشان داده است، سنگ اندازی بر سر راه صادرات، آزاد گذاشتن بازی رمزارزها برای خارج ساختن ارز از کشور، جلوگیری نکردن از خروج ارز از کشور برای خرید میلیاردها دلاری ملک در ترکیه و بدتر از همه چاپ 3 شیفته پول در بانک مرکزی باعث شده است تا نرخ دلار ناگزیر از سقوط سریع و شدید پس از صعود بی منطق تابستان سال 1399 باشد.

دولت حسن روحانی در ماههای پایانی و پس از باختن انتخابات ناگزیر از کاهش شدید نرخ دلار برای ویترین آرایی است و دولت آیت الله رئیسی هم نمی تواند(شاید هم نمی خواهد) به افزایش نرخ ارز برای کمک به تولید در کشور اقدام کند و به این دو دلیل شاهد رقم خوردن سال 1400 به عنوان سال آرامش در بازارها خواهیم بود. زمان سنج کاهش قیمت دلار از فردا برای دولت دوازدهم آغاز به کار می کند.

تزریق سنگین اسکناس یورو به بازار ارز یکی از اخبار مغفول مانده هفته گذشته بود که نشان دهنده واقعی بودن انباشت ارز پشت مرزهای کشور به دلیل ملاحظات سیاسی است و در هفته بعد این ملاحظات به کناری رفته و دلیل برای عرض اندام نخواهند داشت.

مدیران خصولتی هم دیگر دلیلی برای ادامه بازی ارزی خود ندارند. آنها با امید به داشتن جایگاه در دولت بعدی و هم به دلیل کنار رفتن ملاحظات دولت کنونی تزریق ارز به بازار را آغاز می کنند.دکمه زمانسنج کاهش قیمت دلار از فردا زده می شود.
مرجع : سایت صد آنلاین
برچسب ها: قیمت دلار
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها