به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۰۹:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۲۸۱۸۴۹
تروریست‌های طالبان به دنبال قتل خلبانان افغان

حمایت از طالبان شرم‌آور است

حمایت از طالبان شرم‌آور است
گروه بین الملل: احمد زید آبادی فعال سیاسی در یادداشتی نوشت:طالبان شرّی است که قابل دفع نیست! از دولت‌های ترامپ و بایدن گرفته تا روسیه و چین و هند و بیشتر کشورهای منطقه، کانال ارتباطی با آنها برقرار کرده‌اند. این وسط، نمی‌توان فقط از ایران انتظار داشت که با آنها از درِ ستیز وارد شود. ای کاش طالبان هرگز وجود نداشتند، اما بدبختانه وجود دارند. حمایت از آنان شرم‌آور و در عین حال، ستیز با آنان برای همسایگان بسیار تهدیدآمیز است. جامعۀ جهانی باید راهی برای کنترل و رام کردن آنان پیدا کند. چنین راهی فقط از طریق اجماع و همکاری نزدیک و صادقانۀ همۀ کشورهای دخیل در بحران افغانستان ممکن است. شاید افغانستان تنها نقطه‌ای در جهان باشد که ثبات و توسعۀ آن به سود همگان است. اگر ایران یا دیگر کشورها به افغانستان به عنوان محلی برای ادامۀ نزاع بین خود بنگرند، این کشور رنج دیده و فقیر نه فقط روی توسعه و ثبات نخواهد دید بلکه به عامل بی‌ثباتی و عقب‌ماندگی کل منطقه تبدیل خواهد شد. وسوسۀ پاکستان برای استفاده از افغانستان به صورت اهرم فشاری علیه هند و وسوسۀ ایران برای تبدیل افغانستان به موی دماغ آمریکا، برای هر دو کشور بسیار زیانبار است. افغانستان را باید از محلِ نزاع منطقه‌ای و بین‌المللی به کانونی برای همکاری صادقانه تبدیل کرد. این کار فقط اندکی دوراندیشی می‌طلبد اما تأثیری معجزه‌آسا بر ثبات منطقه و نظام بین‌الملل خواهد گذاشت. از این زاویه شاید شّر طالبان ناخواسته وجه خیری هم پیدا کند!

خلبانان در بالای فهرست ترور طالبان قرار دارند
 گروه تروریستی طالبان اعلام كرد به دنبال ردیابی و ترور خلبانان نیروی هوایی افغانستان است و مقام‌های آمریکایی و افغان باور دارند این تلاشی برای نابودی ارتش افغانستان در بحبوحه خروج نظامیان آمریکایی به دستور بایدن باشد.
 ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی تروریست‌های طالبان گفت هدف کمپین این است که اطمینان حاصل کند خلبانان نیروی هوایی افغانستان "هدف گرفته و حذف می‌شوند چون تمام آنها علیه مردم خودشان دست به بمباران زدند." این گروه تایید کرد در میان کسانی که از نیروی هوایی افغانستان هدف گرفته و کشته شده‌اند، سرگرد "دستگیر زامارای" قرار داشت که مقابل چشمان پسر ۱۴ ساله‌اش و در زمانی که به دنبال خانه‌ای در منطقه امن‌تر کابل می‌گشت، به ضرب گلوله کشته شد.   
دو مقام ارشد دولت افغانستان گفتند که این سرگرد یکی از هفت خلبانی بود که در ماه‌های اخیر خارج از پایگاه‌های نیروی هوایی افغانستان ترور شده‌ است. دولت افغانستان اما علنا تعداد خلبانان ترور شده را اعلام نکرده است اما راب لودویک، سخنگوی پنتاگون گفت که وزارت دفاع از کشته شدن چندین خلبان افغان به دست تروریست‌های طالبان مطلع شده است.  
لودویک گفت: ما قویا تمام ترورهای هدفمند در افغانستان را محکوم میکنیم. ارتش آمریکا مدتهاست به تهدید پیش روی خلبانان نیروی هوایی افغانستان اذعان کرده و ما اراده، استقامت و از خود گذشتگی آنها برای مردم افغانستان را ستایش میکنیم.او ادامه داد: پنتاگون به همکاری با دولت افغان، وزارت دفاع آن و نهادهای مشابه آن در دولت آمریکا روی برنامه‌ها و فرایندهایی ادامه میدهد که بتواند از آنهایی که با خطر چشمگیری مواجه هستند، حفاظت کند.
از نظر مقامات آمریکایی آشنا به منطقه، کشتار هدفمند خلبانان افغان، تلاش عمدی تروریست‌های طالبان برای از بین بردن یكی از باارزش‌ترین دارایی‌های نظامی افغانستان است که توسط آمریكا و ناتو آموزش دیده‌اند.مقامات فعلی و پیشین ایالات متحده و افغانستان هر دو تایید کرده‌اند که خلبانان ارتش افغانستان خطری جدی برای نیروهای تروریست‌های طالبان هستند. این خلبانان می‌توانند به تروریست‌های طالبان که برای انجام حملات بزرگ در یک محل جمع شده‌اند، حمله کنند و برای نیروهای زمینی ارتش افغانستان نیز پوشش هوایی خوبی در جریان مبارزات فراهم کنند.
آنها در کنار ایفای نقش به عنوان ستون استراتژیک دولت افغانستان برای جلوگیری از تصرف شهرها توسط تروریست‌های طالبان، در ماموریت‌های تخلیه مجروحان، انتقال محموله‌ها و تجهیزات برای ارتش نیز فعالند.آموزش خلبانان سال‌ها طول می کشد و جایگزینی آنها دشوار است و به همین دلیل ترور آنها ضربۀ بزرگی به قدرت دفاعی افغانستان است.
با این ترورها،تروریست‌های طالبان که هیچ قدرتی در آسمان ندارند، می‌توانند با خاطر آسوده به حملات زمینی گستردۀ خود در افغانستان ادامه دهند.
طالبان در حالی از مرگ مردم توسط خلبانان افغان سخن می‌گوید که بنا بر گزارش سازمان ملل متحد، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ میلادی دست‌کم ۲۲۹ غیرنظامی توسط تروریست‌های طالبان کشته شده‌اند و در همین دوره تنها ۴۱ غیرنظامی قربانی حملات خلبانان افغان شده‌اند.
اکنون تروریست‌های طالبان در همه جا در کمین این خلبانان هستند؛ در کوچه و خیابان‌ها و حتی در داخل فروشگاه‌ها.دیوید هیکس، فرمانده آمریکایی که مسئولیت آموزش نیروی هوایی افغانستان را طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ میلادی برعهده داشت، می‌گوید: «زندگی این خلبانان در حالی که روی زمین و خارج از پایگاه هستند، خیلی بیشتر از زمانی که در حال پرواز برای انجام ماموریت‌های جنگی هستند، در خطر است. مهاجمان می‌توانند در هر جایی پنهان شوند و آنها را هدف بگیرند.»
نیروی هوایی افغانستان به شدت به آموزش، تجهیزات و خدمات تعمیر و نگهداری ایالات متحده همچنین مهمات و قطعات یدکی نظامی این کشور وابسته است و پنتاگون هنوز دربارۀ چگونگی پرواز هواپیماهای افغان پس از پایان رسمی مأموریت ایالات متحده و ناتو در این کشور، برنامه دقیقی ارائه نداده است.ترور خلبانان افغان در حالی انجام می‌شود که این کشور هم اکنون نیز از قدرت هوایی گسترده‌ای برخوردار نیست.براساس اطلاعات ارتش آمریكا، کل نیروی هوایی افغانستان شامل ۳۳۹ پرسنل واجد شرایط به عنوان خلبان و کمک خلبان و ۱۶۰ هلی کوپتر و هواپیما می‌شود؛ رقمی کمتر از یک چهارم اندازه ناوگان شرکت هواپیمایی تجاری «ساوت‌وست ایرلاینز» در ایالات متحده.
داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که ناوگان «قابل استفاده» افغانستان از این تعداد نیز کمتر است و با احتساب هواپیماهای تحت تعمیر، کل ناوگان شامل حدود ۱۴۰ هواپیما می‌شود.
واشنگتن برای تسهیل مهاجرت افرادی که برای ارتش آمریکا کار می‌کردند از جمله مترجمان چراغ سبز نشان داده؛ اما هنوز روشن نیست که آیا دولت بایدن برای نیروهایی همچون خلبانان افغان برنامۀ مشابهی در دست اجرا دارد یا خیر.
بویژه آنکه برخی مقامات در آمریکا معتقدند خروج نیروهای نخبۀ نظامی افغان از این کشور، سقوط افغانستان در دستان تروریست‌های طالبان را سریع‌تر خواهد کرد.
اگرچه دو مقام ارشد دولت افغانستان از کشته شدن هفت خلبان سخن گفته‌اند اما احتمال می‌رود شمار این قتل‌ها بیش از این تعداد باشد و دولت افغانستان نخواهد شمار دقیق آنها را علنی کند.
این دو مقام همچنین گفته‌اند که دولت در تلاش برای حفظ جان خلبانان و خانواده‌هایشان، برخی از آنها را به خانه‌هایی در داخل پایگاهها یا مناطق امن غیرنظامی در همسایگی پایگاهها منتقل کرده است.اما دیدگاه خلبانان افغان، متفاوت از ادعاهای این دو مقام ارشد است. آنها می‌گویند که در کنار برنامه طالبان برای کشتن خلبان‌ها، عملکرد دولت مرکزی این کشور در محافظت از خلبان‌ها به‌شدت قابل نقد است.
خلبانان می‌گویند که دولت مرکزی تهدیدات علیه آنها را جدی نمی‌گیرد و برخلاف هزینه‌های زیادی که صرف آموزش خلبانان می‌شود، دولت هیچ برنامه‌ای برای محافظت از خلبانان آسیب‌پذیر یا در معرض خطر ندارد.تبعیض میان خلبانان نیز زیاد است؛ به‌گونه‌ای که یک خلبان از قوم هزاره با وجود داشتن همان سطح دانش و تجربه، فرصت ارتقاء درجه کمتری می‌یابد و همین موضوع نارضایتی آنها را از دولت مرکزی افزایش می‌دهد؛ آنهم در وضعیتی که داشتن یک روحیه قوی برای مبارزه با طالبان و جلوگیری از سقوط کشور مهم است.
با افزایش پیشروی‌های تروریست‌های طالبان، فشار بر نیروی هوایی افغانستان بیشتر شده و آنها ماموریت‌های بیشتری با سرعتی بالاتر برای دفع حملات طالبان انجام می دهند؛ تا جایی که ژنرال آستین میلر، فرمانده نیروهای تحت امر ایالات متحده در افغانستان ۲۹ ژوئن هشدار داد که نگران «استفاده بیش از حد» از نیروی هوایی افغانستان در جریان این نبردها است. اما همین موضوع نیز تروریست‌های طالبان را برای ترور خلبانانِ بیشتر، مصمم تر کرده است.
 
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها