به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۱:۱۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۲۸۲۴۰۳
اف بی ای: قصد ربودن و انتقال او به ایران از طریق ونزوئلا را داشتند

وزارت دادگستری آمریکا: طرح ربودن مسیح علینژاد خنثی شد

وزارت دادگستری آمریکا: ماموران جمهوری اسلامی قصد ربودن مسیح علینژاد و انتقال او به ایران از طریق ونزوئلا را داشت. وزارت دادگستری آمریکا از بازداشت یک مامور اطلاعاتی ایران و صدور کیفر خواست برای ۳ مامور دیگر به اتهام ربودن علینژاد از خاک آمریکا خبر داد. این تیم قبلا در کانادا، بریتانیا و امارات متحده عربی قربانیان دیگری را هدف قرار داده بودند.
وزارت دادگستری آمریکا: طرح ربودن مسیح علینژاد خنثی شد
گروه سیاسی: دادستان‌ها در ایالت نیویورک آمریکا چهار نفر از جمله "یک مامور اطلاعاتی ایران" را به توطئه چینی برای ربودن مسیح علی‌نژاد روزنامه نگار منتقد  ایران در آمریکا متهم کرده‌اند. یک زن ایرانی هم به اتهام همکاری با این توطئه در کالیفرنیا بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده است. در این ادعانامه از علیرضا شاهواروقی فراهانی، محمود خاضعین، کیا صادقی و امید نوری که شهروندان ایران هستند نام برده شده است.علیرضا فراهانی مامور اطلاعاتی ایران و سه نفر دیگر اعضای یک شبکه اطلاعاتی ایران توصیف شده اند که تصور می‌شود در ایران باشند.

این افراد همچنین به توطئه برای نقض تحریم‌های آمریکا، توطئه برای کلاهبرداری بانکی و حواله پول، و توطئه برای پولشویی متهم شده اند.در بیانیه دادگستری نیویورک از مسیح علی‌نژاد،  نام برده نشده است اما او تایید کرد که هدف این تلاش ادعایی برای آدم ربایی بوده است.براساس بیانیه دادستانی منهتن نیویورک همچنین اتهاماتی علیه نیلوفر بهادری فر که روز اول ژانویه در کالیفرنیا بازداشت شد مطرح شده است.هرچند نیلوفر بهادری فر مستقیما به تلاش برای آدم ربایی متهم نشده اما این ادعانامه می‌گوید که او از این توطئه حمایت کرده بود. بهادری فر به ارائه کمک مالی و سایر خدمات به افراد مقیم ایران و نهادهای این کشور، ارائه خدمات مالی به افراد دخیل در این توطئه ادعایی و نقض تحریم‌های ایران متهم شده است. مقام‌ها می‌گویند نیلوفر بهادری فر در برابر این اتهامات اعلام بی گناهی کرده و با قرار وثیقه آزاد است.
 علی نژاد در توییتی از اف بی آی برای خنثی کردن طرح ربودن خود تشکر کرده است. در بیانیه دادستانی منهتن نیویورک آمده است: "فراهانی یک مقام اطلاعاتی ایران است که در ایران اقامت دارد. خاضعین، صادقی و نوری  هم در ایران ساکن هستند." براساس این ادعانامه فراهانی و شبکه اطلاعاتی تحت مدیریت او - از جمله خاضعین، صادقی و نوری - حداقل از ژوئن ۲۰۲۰ برای ربودن مسیح علی نژاد که اصلا ایرانی است تلاش می‌کردند. آدری استراس دادستان در نیویورک گفت: "همانطور که ادعا شده، چهار متهم یک شهروند ایرانی الاصل را که منتقد نظام  ایران است را تحت نظر گرفتند و برای ربودن و انتقال قهری او به ایران برنامه ریزی کردند، جایی که سرنوشت او در بهترین حالت در ابهام می‌بود."آنها می‌گویند که دولت ایران سعی داشت این روزنامه نگار را به یک کشور ثالث بکشاند تا اسارت او میسر شود.
گفته شد که فراهانی و افراد تحت امر او از محققان خصوصی در آمریکا برای تحت نظر گرفتن از جمله تصویربرداری از علی نژاد و اعضای خانواده او استفاده کردند. علی نژاد گفت که اف بی آی پیشاپیش او را از این خطر مطلع کرده بود و او را برای مدتی در "خانه‌های امن" تحت حفاظت داشت.به گفته او مظنونان عکس‌هایی حتی از او درحال گل دادن آب در خانه‌اش گرفته بودند.براساس بیانیه دادستانی منهتن این توطئه بخشی از یک برنامه وسیع‌تر برای فریب دادن و انتقال سه نفر از کانادا ونفر پنجم از بریتانیا به ایران بوده است. هویت این افراد فاش نشده است.براساس این بیانیه کلیه این افراد منتقدان  ایران بوده اند. ویلیام اف. سوئینی رئیس دفتر اف بی آی در نیویورک گفت آنها در این ادعانامه می‌گویند که "یک گروه مورد حمایت دولت ایران برای ربودن یک خبرنگار ساکن آمریکا از خاک این کشور و بازگرداندن قهری او به ایران توطئه کردند."


 

مهران
United States
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۰۹:۵۸
مسیح خیلی شانس آورد.....و گرنه ... (374685)
مهدی
United States
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۲:۱۳
مسیح شانس آورد و گرنه به زودی با زم ملاقات می کرد (374687)
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۶:۳۰
تمام اتهامات پولشویی و نقض تحریم‌ها چیزی جز چرندیات نیست. یک سری تحریم ضد انسانی بر مردم ایران تحمیل کردند و هر کس بخواد دور بزنه بهش اتهام پول شویی میزنند . اوضاع کشور آمریکا کلا بهم ریخته . شما از این چیز‌ها اطلاعی ندارید چون منابع شما صدای آمریکا و بی‌بی سی هست به زبان فارسی و اینها پر از دروغ و تحریف هست. هیچ مدرکی ارائه شده که چه توطئه ‌ای در کار بوده؟ به چه شیوه؟چطوری خود معصومه قومی اصلا در جریان نبوده و یک هو اف بی‌آائ فهمید؟ (374697)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها