به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۲۸۵۰۰۹

ناسا نوعی کپک به فضا می‌فرستد!

ناسا نوعی کپک به فضا می‌فرستد!
گروه علمی: امروزه تنها فضانوردان و میلیاردرها نیستند که به فضا می‌روند طی ماه‌های اخیر از ماهی مرکب گرفته تا خرس دریایی و کرم پهن و موش به فضا سفر کرده‌اند و اکنون ناسا قصد دارد ارگانیسم دیگری به فضا بفرستد.
به گزارش ایسنا،  موجود بعدی که به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد رفت نوعی کپک مخاطی  پلاسمودیومی به نام "بلاب" است. این موجود با نام علمی "Physarum polycephalum" طی شانزدهمین سفر تجاری شرکت نورثروپ گرامن در روز ۱۰ آگوست ( ۱۹ مرداد) به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد رفت.

دانشمندان با همکاری آژانس فضایی اروپا و گروهی از دانش‌آموزان ۱۰ تا ۱۸ ساله از این کپک برای انجام آزمایشی در فضا استفاده خواهند کرد.به گفته‌ی ناسا، این تک سلولی بی مغز به طرز شگفت‌انگیزی قادر به یادگیری موارد ساده و سازگار شدن با محیط است. "بلاب" می‌تواند حرکت کند، غذا بخورد، خود را سازمان‌دهی کند و حتی اطلاعاتی به سایر گونه‌های مشابه انتقال دهد.

این ارگانیسم را می‌توان در تنه درختان و در مناطق خنک و مرطوب یافت.دانش آموزان در زمین با استفاده از نمونه‌هایی از این تک سلولی آزمایش‌های توماس پسکه بر روی این کپک در ایستگاه فضایی را شبیه‌سازی می‌کنند. پسکه این آزمایش‌ها را برای بررسی اثر جاذبه صفر بر رفتار این تک‌سلولی انجام می‌دهد.

سایر مواردی که به ایستگاه فضایی ارسال خواهد شد نمونه‌های شبیه‌سازی شده‌ای از خاک ماه و مریخ است که برای آزمایش چاپ سه‌بعدی در فضا استفاده خواهد شد. هدف از این آزمایش بررسی ساخت سازه در سایر سیارات است. همچنین جدیدترین فناوری از بین بردن دی‌اکسید کربن درون فضاپیما نیز به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال می‌شود.
برچسب ها: ناسا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها