به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۷ ساعت ۱۹:۰۰
کد مطلب : ۲۸۵۱۴۳

فراگیر شدن گذرنامه سلامت در اتحادیه اروپا

فراگیر شدن گذرنامه سلامت در اتحادیه اروپا
گروه بین الملل: استفاده از «گذرنامه سلامت» که دسترسی به مکان‌های عمومی پرخطر را برای افراد واکسینه شده یا دارای آزمایش منفی کرونا فراهم می‌کند پس از رواج در دانمارک و فرانسه در حال گسترش در سراسر اتحادیه اروپاست؛ چنان که در تازه‌ترین اقدام، ایتالیا از برداشته شدن گام‌های اجرایی نهایی برای به کارگیری آن خبر داده است.
دانمارک از جمله نخستین کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود که از بهار گذشته استفاده از گذرنامه سلامت را اجرایی کرد. استفاده از گذرنامه سلامت همچنان در دانمارک برای حضور در برخی امکان از جمله آرایشگاه‌ها یا سالن‌های ورزشی اجباری است. اما با عبور نرخ پوشش واکسیناسیون از ۷۱ درصد جمعیت این کشور، از روز یکشنبه آینده الزام ارائه آن برای ورود به موزه‌ها، سینماها و تئاترها لغو شده و از ابتدای سپتامبر نیز حضور در بارها و رستوران‌های این کشور نیز بدون در اختیار داشتن گذرنامه سلامت ممکن خواهد شد.
در مجارستان نیز برای تماشای حضوری رویدادهای ورزشی و اجراهای موسیقی و همچنین مشارکت در تمام گردهمایی‌های بالای ۵۰۰ نفر نیاز به ارائه مجوز مصونیت است که پس از تزریق دُز نخست واکسن کرونا صادر می‌شود.در اتریش، در اختیار داشتن «گذرنامه سبز» از ابتدای ژوئیه برای ورود به رستوران‌ها و مکان‌های فرهنگی الزامی شده است. همچنین در لوکزامبورگ نیز داخل شدن به فروشگاه‌ها بدون ارائه گذرنامه سلامت ممکن نیست.
پرتغال هم اقامت در هتل‌ها و یا حضور در باشگاه‌های ورزشی را منوط به داشتن گذرنامه سلامت کرده است. در این کشور البته نشستن در فضای داخلی رستوران‌ها در مناطق پرخطر و در طول تعطیلات آخر هفته نیز نیازمند در اختیار داشتن گذرنامه سلامت است.
فرانسه هم از ۲۱ ژوئیه ارائه گذرنامه سلامت را برای حضور در مکان‌های تفریحی و فرهنگی که بیش از ۵۰ نفر در آنها گرد هم می‌آیند، اجباری کرده است. از ابتدای ماه اوت نیز ارائه گذرنامه سلامت در فرانسه برای ورود به کافی شاپ‌، نمایشگاه‌، هواپیما، قطار و مراکز درمانی الزامی خواهد شد.
در ایرلند هم به همراه داشتن کارت سلامت در حال حاضر فقط برای حضور در داخل رستوران‌ها و کافه‌ها الزامی است. در اسپانیا و آلمان نیز هنوز استفاده از گذرنامه سلامت سراسری نشده و از آن تنها در مناطق پرخطر از نظر شدت شیوع ویروس کرونا استفاده می‌شود.
ایتالیا هم اعلام کرده که از ۶ اوت بررسی «گذرنامه سبز» را برای صدور مجوز دسترسی مردم این کشور به مکان‌های سربسته مانند بارها و رستوران‌ها، استخرها، سالن‌های ورزشی، زمین‌های ورزشی، موزه‌ها، سینما‌ها، تئاترها، پارک‌های تفریحی آغاز خواهد کرد. البته گذرنامه سبز در ایتالیا بر خلاف سایر کشورهای اتحادیه اروپا و تنها مشابه مجارستان پس از تزریق دُز نخست واکسن صادر خواهد شد.


 
برچسب ها: اتحادیه اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها